آوریل 12
نویسنده : استاد دهنوی
بازدید : 1025
نظرات : بدون دیدگاه
سؤالات کودک درباره خدا

به پرسش‏ های کودکان پیش دبستانی درباره‏ ی خدا چگونه پاسخ دهیم؟

پرسش ‏های کودکان درباره‏ ی خدا را جدی بگیرید و به آن‏ ها پاسخ دهید. پاسخ‏ هایی از قبیل این که «بعد می‏ فهمی» یا «بزرگ می‏ شوی و خواهی فهمید»، درست نیست؛ زیرا ممکن است از ناآگاهان یا غرض ‏ورزان بپرسد و دچار سردرگمی یا انحراف شود.

 

هیچ‏گاه به پرسش ‏های کودکان درباره ‏ی خدا، بی ‏درنگ و بدون تأمل پاسخ ندهید. پاسخ به این گونه پرسش ‏ها باید در زمان و مکان مناسبی باشد. هنگام آشپزی، زمان آماده شدن برای خروج از منزل، هنگام مرتب کردن اتاق ‏ها و…، زمان‏ های مناسبی نیستند و اگر کودک شما در این گونه موقعیت‏ ها پرسید، پاسخ آن را به زمان مناسبی واگذارید.

 

پاسخ ‏های شما باید با سن کودک متناسب باشد. استفاده از استدلال‏ های ساده برای اقناع کودک خوب است؛ اما استدلال‏ های فلسفی سنگین فایده ‏ای ندارد. مهم‏ترین و شایع‏ترین پرسش‏ های کودکان درباره‏ ی خدا عبارتند از:

 

۱. خدا کیست و چیست؟

برای پاسخ به این سؤال، باید از اوصاف خداوند و مقایسه‏ ی او با دیگران استفاده کرد: خدا کسی است که مهربانی‏اش از پدر و مادر هم بیشتر است. او کسی است که از پدر و مادر هم بیشتر از تو مراقبت می‏کند. خدا از قوی‏ترین کسی که می‏شناسی هم قوی‏تر است.

 

۲. خدا کجا است؟

خدا همه جا هست.

 

۳. چه طور و چگونه خدا همه جا هست؟

خدا مثل ما انسان‏ ها نیست که فقط در یک جا هستیم. او قدرتی دارد که می ‏تواند همه جا باشد؛ مثل سخنران تلویزیون که در همه‏ ی خانه‏ ها او را می‏ بینند.

 

۴. اگر خدا همه جا هست، چرا او را نمی ‏بینیم؟

خیلی چیزها مانند هوا، گرما و برق را نمی ‏بینیم؛ اما وجود دارند. فرزندی، همین نکته را از پدر خود می‏ پرسد. پدر لیوانی آب و دو حبه قند می‏ آورد و مقابل دیدگان فرزند، آن دو حبه قند را داخل آب در لیوان قرار می ‏دهد و آن ‏ها را در آب حل می‏ کند؛ آن گاه می‏ پرسد: آیا حبه‏ های قند داخل لیوان هستند یا از آن خارج شده ‏اند؟ فرزند پاسخ می‏ دهد: داخل لیوان هستند. پدر: آیا تو آن‏ ها را می‏بینی؟ فرزند: خیر. پدر: آن ‏ها داخل لیوان هستند؛ اما با چشم دیده نمی‏ شوند؛ خدا هم این گونه است

 

۵. خدا چقدر بزرگ است؟

نمی‏دانم چقدر بزرگ است؛ اما می‏دانم که هیچ چیز در دنیا بزرگ‏تر از خدا نیست. خدا از بزرگ‏ترین کسی که تو می‏شناسی، بزرگ‏تر است.

 

۶. لباس‏ های خدا چه اندازه است؟

خدا مثل ما آدم‏ ها نیست که لباس بخواهد.

 

۷. اگر خدا بالا هست، چرا پاهای او را نمی ‏بینیم؟

خدا مثل ما آدم‏ ها نیست که پا داشته باشد. گذشته از این، ما خدا را با چشم نمی‏ بینیم.

 

۸. اگر خدا همه جا هست، چرا به آسمان نگاه می‏ کنیم؟

برکت‏ های خدا مثل باران، از آسمان فرود می ‏آید. ما آدم ‏ها، جاهای بلند را بهتر می ‏دانیم؛ به همین دلیل، نفر اول مسابقه در کشتی، بر روی سکوی بالاتر می ‏ایستد.

 

۹. خدا که بزرگ است، چگونه در قلب ما جا می‏ گیرد؟

همان طور که پدر و مادرت در قلب تو هستند.

 

۱۰. آیا خدا در جاها مانند توالت هم هست؟

بله، خدا همه جا هست. توالت از نظر ما آدم ‏ها بد است؛ ولی از نظر خدا بد نیست؛ چون او همه چیز را آفریده است؛ مانند مامان که وقتی برادر کوچولویت را تمیز می‏ کند، بدش نمی ‏آید.

 

۱۱. خدا را چه کسی آفریده است؟

خدا همیشه بوده، و ما به این مطلب ایمان داریم و در پی دلیل آن نمی‏ رویم؛ مانند این که تو ایمان داری هیچ ‏گاه از روی زمین بلند نمی‏ شوی؛ ولی دلیل آن را هم نمی‏ دانی.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما