۹ مورد از بی تجربگی والدین در فرزند اول

تمام پدر و مادرها گاهی اوقات دچار اشتباهاتی می‌شوند، باور نمی‌کنید؟ هیچ کس از خطا مبرا نیست؛ به خصوص پدر و مادرهای بی‌تجربه. اما اگر با چند مورد از متداول‌ترین اشتباهات آن ها آشنا شوید، شاید خودتان با قرار گرفتن در آن موقعیت‌ها، مرتکب آن ها نشوید. کودکان شما آن قدرها که فکر می‌کنید، بد […]

تمام پدر و مادرها گاهی اوقات دچار اشتباهاتی می‌شوند، باور نمی‌کنید؟ هیچ کس از خطا مبرا نیست؛ به خصوص پدر و مادرهای بی‌تجربه. اما اگر با چند مورد از متداول‌ترین اشتباهات آن ها آشنا شوید، شاید خودتان با قرار گرفتن در آن موقعیت‌ها، مرتکب آن ها نشوید. کودکان شما آن قدرها که فکر می‌کنید، بد نیستند. دانستن برخی چیزها به شما کمک می‌کند تا سال اول بعد از تولدشان استرس زیادی نداشته باشید.

 

۱. نگرانی و دستپاچه شدن در رابطه با هر مسأله‌

بیشتر پدر و مادرهای جوان در برابر برخی از واکنش‌های فیزیکی نوزاد مثل استفراغ کردن دستپاچه می‌شوند و کنترل خود را از دست می‌دهند. این نگرانی‌ها مستقیماً روی کودک اثر می‌گذارد و باعث می‌شود پدر و مادرها لذت زندگی شاد در کنار فرزندشان را در نخستین سال زندگی او به راحتی از دست بدهند؛ چرا که نوزادان در این دوران بسیار شیرین هستند و نگرانی‌ها و اضطراب‌های بی‌مورد، این دوران شیرین را هدر می‌دهد.

 

آیا او بیش از اندازه بیرون روی دارد یا این که شکمش به خوبی کار نمی‌کند؟ آیا او زیاد بالا می‌آورد؟ آیا به اندازه کافی غذا می‌خورد یا اینکه غذایش خیلی کم است؟ آیا زیاد گریه می‌کند یا گریه‌هایش طبیعی است؟ این سؤالات و بسیاری سؤالات دیگر که برای پدر و مادرها آشنا هستند.

 

استفراغ کردن نوزاد به صورت طبیعی و استفراغ کردن او در اثر ابتلا به نوعی ویروس معده‌ای – روده‌ای، تفاوت‌های زیادی با هم دارند. در استفراغ ویروسی، نوزاد هر ۳۰-۴۵ دقیقه یکبار بدون آنکه شیر خورده و یا علت دیگری وجود داشته باشد، استفراغ می‌کند و شما با این نشانه در می‌یابید که باید زودتر به پزشک مراجعه کنید.

 

۲. ندادن اجازۀ گریه کردن با صدای بلند

ما در جایگاه پدر و مادر وظیفه داریم کاری کنیم نوزادمان گریه نکند و این ریشه در فکر اشتباهمان دارد. وقتی کودک گریه می‌کند، فکر می‌کنیم حتماً کار اشتباهی انجام داده‌ایم و باید اشتباه خود را برطرف کنیم تا او آرام شود؛ در حالی که کودکان به صورت کاملاً طبیعی گریه می‌کنند. ممکن است شیر خورده باشند، خوب خوابیده باشند، پوشک‌شان عوض شده باشد، ولی باز هم گریه کنند. به عبارت دیگر، گریه کردن بخشی از طبعیت آنهاست. اما در صورتی‌که گریه کردن نوزاد طولانی و یا علائمی مثل تب، سوزش، حالت تهوع و استفراغ مداوم داشته باشد، باید به متخصص اطفال مراجعه کرد.

 

۳. بیدار کردن نوزاد برای شیردادن به او

طرز فکر اشتباه و یا سوء تفاهم! شما راجع‌ به این که نوزاد را از خواب بیدار کنید تا به او شیر دهید، چه نظری دارید؟ برخی از پدر و مادرها فکر می‌کنند شیری که نوزاد قبل از خواب نوشیده به هیچ وجه در طول شب و به هنگام خواب برایش کافی نیست و باید او را بیدار کنند تا بیشتر شیر بخورد. آن ها فکر می‌کنند این کار هم برای مادر و هم نوزاد مفید و سودمند خواهد بود.

 

۴. استفاده از استامینوفن‌ها برای نوزادان

هر گونه تب بالا در سه ماه اول پس از تولد برای نوزادان خطرناک است و باید فوراً به پزشک مراجعه شود؛ مگر آنکه این تب در اثر تزریق واکسن باشد که معمولاً تا ۲۴ ساعت ادامه دارد. گاهی اوقات پدر و مادر با دست کشیدن روی سر و بدن نوزادشان، احساس می‌کنند او تب دارد و بلافاصله اقدام به دادن استامینوفن نوزادان به او می‌کنند؛ در حالی که این‌کار بسیار اشتباه است.

 

۵. استفاده از صندلی نوزاد در ماشین

وقتی که اقدام به خرید صندلی مخصوص نوزادان در ماشین می‌کنید، باید طریقه نصب و استفاده از آن را نیز بدانید؛ چرا که زندگی نوزاد شما وقتی که در حال رانندگی هستید، به این مسأله بستگی دارد.

 

۶. عدم توجه به سلامت دهان و دندان کودک

اغلب پدر و مادرهای جدید در مورد سلامت دهان و دندان‌های جدیدی که نوزادشان در می‌آورد، بی‌اهمیت هستند و تا زمانی که کار از کار بگذرد، به این مسأله توجهی نمی‌کنند. بله نوزاد شما بسیار کوچک است و شما نمی‌توانید عادت‌های خوب و سالم مراقبت از دهان و دندان را به او بیاموزید؛ اما خودتان در جایگاه پدر و مادر می‌توانید به سلامت بیشتر دهان و دندان آنها کمک کنید؛ مثلاً:

 

زمانی که دندان نوزاد به تازگی جوانه زده است، به هیچ وجه در حین خواب به او شیر ندهید؛ زیرا بیشتر در معرض فساد و پوسیدگی دندان قرار می‌گیرد. وقتی که نوزادتان یکساله شد، کم‌کم شروع به مسواک زدن دندان‌هایش کنید و پیش از آن هم روزی یک بار با گاز استریل روی لثه و دندان‌هایش را تمیز کنید.

 

نوزاد شما باید به اندازه کافی فلوراید دریافت کند. فلوراید به‌طور طبیعی در آب وجود دارد و از فساد و خرابی دندان‌ها پیشگیری می‌کند. اگر در شهر محل سکونت شما، فلوراید کافی در آب وجود ندارد، از دندانپزشک بخواهید در مورد مصرف مکمل‌های آن شما را راهنمایی کند.

 

۷. اعتماد به  توصیه‌های نادرست اطرافیان برای مراقبت از نوزاد

بیشتر پدر و مادرهای جدید به توصیه‌های نادرست که ممکن است هر فرد بی‌اطلاعی بکند، عمل می‌کنند. این یک اشتباه قدیمی است که پدر و مادرها دچار آن می‌شوند. باید در مورد منابع اطلاعاتی خود دقیق‌تر شوید. پدرها و مادرها وقتی متوجه بروز یک مسأله یا مشکل می‌شوند، باید به سرعت به افراد متخصص در آن زمینه مراجعه کنند (مثل متخصصان اطفال).

 

توصیه‌های اطرافیان و برخی حرف‌های قدیمی و سنتی اگر اشتباه باشند، دردسرهای جدی برای شما و فرزندان‌تان ایجاد خواهد کرد. هیچ چیزی را که از نظر علم پزشکی به اثبات نرسیده و بر پایه اطلاعات نادرست است، قبول نکنید و در مورد نوزاد خود به کار نبرید.

 

۸. سردی رابطه با همسر با تولد نخستین نوزاد

این که بعد از تولد فرزندتان، باز هم همچنان رابطه خوب و گرمی با همسرتان داشته باشید، موضوع بسیار مهمی است. همان‌ طور که روی نوزاد تازه متولد شده خود متمرکز می‌شوید، باید احساس تعلق و وابستگی به همسرتان را نیز نشان دهید. از این اشتباه بزرگ که معمولاً زوج‌ها مرتکب آن شده و نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت می‌شوند، اجتناب کنید.

 

۹. مجادله و دعوا در برابر دیدگان نوزاد

حتی یک نوزاد سه ماهه نیز می‌تواند ارتعاشات و نوسانات ناشی از دعوای پدر و مادرش را حس کند. وقتی که سر موضوعی با هم دعوا می‌کنید، برای یک لحظه از خودتان بپرسید: «آیا او ترسیده است؟» «آیا این اتفاق زیاد رخ می‌دهد؟»

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما