عاقبت عدم توجه به تربیت جنسی

آگاهی والدین به پیشگیری از کودک‌ آزاری جنسی کمک می کند. سعی کنید آرام و اطمینان بخش باشید و آن ها را قضاوت نکنید.

عدم توجه به تربیت جنسی در دوران کودکی و جلوگیری از سوء‌ استفاده‌های جنسی در این مقطع از زندگی، اثرات بسیار مخربی بر دوران بزرگسالی و زندگی مشترک افراد خواهد داشت.

آگاهی والدین و مراقبت از کودکان در دوران کودکی نقش موثری در عدم بروز این اثرات مخرب دارد، هم‌چنین از آنجا که در سال‌های اخیر یکی از عوامل اصلی طلاق‌ میان زوجین به دلیل نارضایتی جنسی صورت گرفته است بنابراین سلامت و رضایت جنسی افراد نقش مهمی در رضایت از زندگی مشترک خواهد داشت.

 

علاوه بر این آگاهی والدین به پیشگیری از کودک‌ آزاری جنسی نیز کمک می کند و عدم توجه به تربیت جنسی در دوران کودکی و احتمال سوء‌ استفاده‌های جنسی در این مقطع از زندگی، اثرات بسیار مخربی بر دوران بزرگسالی و زندگی مشترک افراد خواهد داشت.

 

تربیت جنسی کودکان از انواع مهم تربیت‌ است که متاسفانه از نظر برخی والدین مغفول می‌ماند چرا که احساس می‌کنند طرح مسایل جنسی با کودکان دارای تاثیرات یا عواقب خاصی است و به همین دلیل برخی خانواده‌ها این مسئله را یک «تابو» یعنی رفتار، گفتار یا امور اجتماعی نکوهش‌پذیر می‌دانند و در این حالت کودکان بدون اینکه به لحاظ جنسی تربیت شده و آموزش دیده باشند مورد هجوم آسیب‌های جنسی قرار می گیرند.

 

اگر بخواهیم تعریفی از تربیت جنسی داشته باشیم باید بگوییم مسائلی مانند ارایه اطلاعات درست، آموزش روش‌ها، اعتقادات و باورها درباره روابط و هویت جنسی و تربیت مهارت‌های تصمیم‌گیری در افراد، همگی در موضوع تربیت جنسی جای می گیرد و این بدین معنی است که اگر تربیت جنسی در یک کودک به درستی انجام شده باشد نگاه او به جنسیت خود نگاهی کامل‌تر و بهتر خواهد بود و در آینده، نقش جنسی خود را به خوبی و بدون مشکل ایفا خواهد کرد.

 

«نه گفتن» به آزارگر جنسی تاثیرگذارترین روش برای ممانعت از سوءاستفاده بوده است. از این رو آموزش چنین مهارتی به کودکانِ در معرض خطر اثر پیشگیرانه دارد. دو سیاست کلی برای این آموزش وجود دارد: آموزش بزرگسالانی که مراقبت از کودکان را بر عهده دارند و آموزش کودکان برای کسب اطلاعات و مهارت های لازم به منظور مراقبت از خود.

 

به آن ها اطمینان دهید که شما به آن ها کمک خواهید کرد و می توانند هر چیزی را به شما بگویند. به تغییر رفتار و منش کودکانتان حساس باشید. آن ها را تشویق کنید که با شما آزادانه ارتباط برقرار کنند و بیاموزید که شنونده فعالی باشید. به نشانه ها و علایمی هر چند کوچک که حاکی از چیزی نگران کننده برای فرزندتان باشد چشم و گوشی باز داشته باشید چرا که کودکان گاهی نمی توانند به راحتی احساسات و وقایع آزاردهنده را ابراز کنند.

 

برخی کودکان ممکن است نتوانند چیزی بگویند به این دلیل که شخص آزاردهنده به آن ها گفته است که اگر چیزی از واقعه به دیگران بگویند، برای خانواده شان اتفاق بدی رخ خواهد داد. بعضی کودکان ممکن است مجبور به کاری شوند که در ابتدا درکی از نامناسب بودن ان ندارند و یا نمی دانند چگونه به ان پایان دهند. کودکان ممکن است به خصوص از تنبیه شدن، مورد تمسخر قرار گرفتن، و از دست دادن محبت و احترام اعضای خانواده و دوستان وحشت داشته باشند. اگر کودکانتان در گفتن مشکلاتشان به شما اعتماد می کنند، سعی کنید آرام و اطمینان بخش باشید و آن ها را قضاوت نکنید. مهربانانه به نگرانی های آن ها گوش دهید و با آن ها در گرفتن کمک برای حل مشکلاتشان همکاری کنید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما