۵ آسیب حاصل از مقایسه کردن

چرا ما بچه هایمان را با بچه های دیگر مقایسه می کنیم؟ آیا این یک خصیصه ی انسانی اجتناب ناپذیراست یا ما می توانیم در برابر این انگیزش ها مقاومت کنیم؟

«به او نگاه کن او خیلی بهتر از تو است!»، «چرا نمی توانی شبیه او باشی؟»، «چرا نمی توانی مثل خواهرت باشی؟»، «وقتی من همسن تو بودم، نمراتم بهتر از تو بود» و … در مقایسه شما به فرزندتان می گویید که تو کمتر از دیگران هستی، به این ترتیب او احساس خود کوچک بینی و تحقیر می کند. هر چقدرم که بخواهیم از این کار اجتناب بورزیم در نهایت باز هم این کار را انجام می دهیم.

ممکن است اوایل یا در ظاهر به طور موقتی بیشتر تلاش کند تا رضایت شما را به دست بیاورد، اما درواقع نسبت به دیگران، احساس بدبینی، نفرت و کینه پیدا می کند. این موضوع در میان چند فرزند در یک خانواده بسیار جدی است و موجب حس کینه در میان خواهر و برادران می شود.

خب مقایسه کردن برای هر شخصی نابود کننده است. این برای کودکان تحقیر کننده است. کودکان بسیار حساس و لطیف هستند و در صورت انتقاد های منفی عملکرد خوبی ندارند. اگر این انتقاد ها به آن ها بگوید که دیگران بهتراز آن ها هستند این بسیار دردناک است. این به این معنا نیست که ما نباید اشتباه هاتشان را به رویشان بیاوریم اما پیشروی از این مرحله بسیار مخرب است.

در چنین مواردی می توانید به او بگویید که «سال گذشته عملکرد بهتری داشتی» و این بدان معنی است که هنوز هم می توانی بهتر از این عمل کنی. در اینجا به پنج اثر مخرب مقایسه کردن فرزندانمان اشاره می کنیم:

۱- عدم اعتماد به نفس

اگر شخصی به ما بگوید که ما در انجام کاری خوب نیستیم و دیگرانی هستند که آن را بهتر انجام می دهند به طور آرام و پایداری عدم اعتماد به نفس در ما شکل می گیرد. فرزندان ما اگر به حد کافی خوب باشند دیگر سرگردان نخواهند بود.

 

۲- از بین رفتن ریشه ها با حسادت

وقتی شما فرزندتان را با یک شخص کامل که در حال حاضر جلوی چشم است مقایسه می کنید فرزند شما ممکن است از شدت حسادت رنج ببرد. که این می تواند بچه ی همسایه باشد، یک همکلاسی یا حتی پسرخاله اش. حسادت یک احساس خوب که در وجود انسان ریشه بدواند نیست و کودک بیچاره ی شما از حسادت عذاب می کشد که می تواند باعث تنفر و حتی پرخاشگری در او شود.

 

۳- منفی گرایی در وی

با مقایسه کردن زمانیکه شخصیت دیگران ساخته می شود شخصیت کودک شما متلاشی می شود و این می تواند باعث منفی گرایی در او شود. حتی اگر تلاش هم کنید نمی توانید حجم این منفی گرایی در او را حدس بزنید . به جای اینکه وظایف جدید و چالش های پیش رویش را با روحیه مثبت بپذیرد، پذیرش خودش و نتایج کارهایی که انجام می دهد منفی خواهد بود . همگی ما می خواهیم فرزندمان را مثبت پرورش دهیم و باعث شادی او شویم.

 

۴- تخریب رابطه والدین فرزندی

اگر شما به فرزند خود بگویید که بچه ی همسایه بهتر از اوست او به تدریج شروع به تحقیر شما می کند. بچه ها از لحاظ احساسی آسیب پذیر هستند. آن ها ممکن است که قادر نباشند که داستان پشت پرده را ببینند و نگرانی شما درباره ی خودشان را درک کنند . به جایش فکر می کنند که شما مخالف آن ها هستید.

 

۵- تبدیل به بزرگسالانی عصبانی و تند خو

والدینی که به راحتی فرزندان شان را مقایسه می کنند باعث می شوند فرزندانشان عصبی و تندخو باشند . کودکان ممکن است به طرز افراطی سعی در راضی نگه داشتن والدین شان داشته باشند و بعد از مدتی احساس کنند نمی توانند انتظارات والدین شان را بر آورده کنند و اعتماد به نفس و استقلال شان را از دست بدهند.

 

پدر و مادر بودن کار خیلی سختی در دنیاست و از آن سخت تر این است که پدر و مادر ایده آلی باشی. ما اولین آموزگار فرزندمان هستیم. اولین کسانی هستیم که زمانی که کوچک هستند از ما تقلید می کنند. پس وظیفه ی ما این است که با کوشش زیاد بهترین گام هایمان به جلو را برداریم. به فرزندانمان اجازه دهیم که هر روزی که می گذرد در یک محیط مثبت رشد کنند. بیایید به آن ها بگوییم هر روزی که می گذرد چقدر خاص است.

 

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما