می 5
بازدید : 1180
نظرات : بدون دیدگاه
سفر به درون کودک با نقاشی

نقاشی نوعی برون‌ریزی است که در مراحل مختلف رشد نکات متفاوتی را نشان می‌دهد. وقتی نمی‌توانیم با کودکان به طور مستقیم صحبت کنیم، می‌توانیم از نقاشی برای ارتباط با کودکان استفاده کنیم.

نقاشی کودکان یکی از موضوعات بسیار مهم است و می‌توانیم از طریق آن به درون کودکان پی ببریم.‌ وقتی نمی‌توانیم با کودکان به طور مستقیم صحبت کنیم، می‌توانیم از نقاشی برای ارتباط با کودکان استفاده کنیم.

 

نقاشی نوعی برون‌ریزی است که در مراحل مختلف رشد نکات متفاوتی را نشان می‌دهد. اضطراب، ناخن جویدن و مشکلات یادگیری در نقاشی کودکان قابل تشخیص است. مثلا وقتی به کودکی که مشکل یادگیری ریاضی دارد، ‌می‌گوییم آدمکی را ترسیم کن، سر را بزرگتر از تنه می‌کشد و در واقع تناسب بین این دو را رعایت نمی‌کند.

 

نقاشی جزء آزمون‌های فرافکن است که در کودک مقاومتی به وجود نمی‌آورد و از این منظر راهکار درمانی مناسبی نیز محسوب می‌شود، چرا که کودک به وسیله آن هیجاناتش را برون‌ریزی می‌کند. وقتی در نقاشی از کودک می‌خواهیم تا خانواده اش را ترسیم کند،‌ می‌خواهیم تصور او را نسبت به خودش و آن ها بدانیم.

 

کودکی که خود را در نقاشی ترسیم نمی‌کند، یعنی خود را قبول ندارد که این عدم مقبولیت به خانواده او مربوط می‌شود. در واقع این خانواده او هستند که کوک را قبول ندارند. ترسیم اولین نفر در نقاشی نشان‌دهنده ارزنده‌سازی است. یعنی مهم‌ترین فردی که در زندگی کودک وجود دارد.

 

در کودک سالاری‌، کودک خودش را اول و در قسمت بالای کاغذ می‌کشد که نشان دهنده عزت نفس بالای کودک است، اگر کودک خودش را پایین بکشد یعنی به گذشته پناه می‌برد، چرا که در زمان حال از عزت نفس کمتری نسبت به گذشته برخوردار است. ابتلا کودک به افسردگی و اضطراب موجب می شود تا کودک نقاشی خود را کمرنگ بکشد.

 

 

نقاشی کودکان بعد از ۱۸ ماهگی تا قبل از ده سالگی گاهی بی معنی و گاهی مفهومی است.

 

۱۸ ماهگی: در این سن مچ و انگشتان سفت می شوند و مچ توانایی حرکت پیدا می کنند و می توانند خط راست زیگزاکی بکشند و نمی شود در رابطه با نقاشی شان صحبت کرد.

 

قبل از دو سالگی: بدون هیچ اراده و برنامه ریزی شروع به کشیدن دایره هایی می کنند.

 

بین ۲ تا ۳ سالگی: با خطوطی که می کشند می توانند انسان ها و اشیا را شرح دهند و توانایی ترکیب خطوط و دایره ها را دارند.

 

بین ۳ تا ۵ سالگی: در این رنج سنی بهتر می توانند خطوط را بکشند چو ن عصبی حرکت چشم ومفاصل بهتر میشود وشروع و پایان خطوط بیشتر کنترل می شود.

 

بین ۵ تا ۸ سال: همان طور که سن بالاتر می رود خلاقیت ها سبک خاصی پیدا می کند و نقاشی جزئیات و پیچیدگی می گیردوبه نقاشی های شان اشیا حیوان ها گروهی از مردم را اضافه می کنند و با کشیدن ابرو بینی مژه مو شکل واقعی تری به خود می گیرد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما