اردیبهشت ۲۷
بازدید : 10
نظرات : بدون دیدگاه
آرامش و نقش آن در زندگی

ما خواهان آرامش و جویای شادی و نشاط هستیم و می‌خواهیم این مفاهیم را در جهان انتشار دهیم. آرامش راه و رسمی است که هیچ‌گاه انسان را به سرگردانی و بحران نمی‌کشاند.

مشکلات همانند ابرهایی در آسمان زندگی در گذر است‌. اگر بعضی وقت ها مشکلات تجمع کردند باران رحمت الهی در راه است‌. مشکلات همانند بادهای مخالفی هستند که انسان را به حرکت وا میدارد تا برای رسیدن محبوب حقیقی تلاش کند و تا رسیدن به مقصد دست از دامن یار برندارد‌.

 

مشکلات برای تکامل انسان در عشق الهی است‌. چقدر لذت بخش است که در اوج مشکلات انسان خود را در آغوش پر مهر خداوند حس نماید‌. پس ایمان به همراهی خداوند و در یاد او بودن، به انسان انرژی عجیبی در مقابله با مشکلات خواهد دادکه تمام تلاش خود را در حل آن بکار گیرد و نتیجه را به معبودش واگذار نماید که این معنایی جز توکل ندارد‌. هر چه انسان رابطه‌اش را با خدا اصلاح کند و به خواسته‌های الهی تن دهد خداوند نیز امور دنیا و آخرت او را اصلاح می کند‌.

 

امیر المؤمنین(ع): توکّل به خدا دژى است که، جز مؤمن، نمى‏تواند بر آن وارد شود، و آن انسان را از هر بدى حفظ کرده و حایلى نیرومند در مقابل تعرّض هر نوع دشمن است‌.

پیامبر(ص): شگفت من از مؤمن است که خدا حکمى براى او صادر نمی‌کند مگر اینکه به خیر و صلاح او باشد‌.

امام صادق (ع): دنیا سرایی است که اگر بر اساس شرع و فرمان خدا در آن زندگانی کردی، تو را راضی ساخته و به نیکی با تو وداع می کند‌.

 

  • با به‌کارگیری موارد ساده اما مهم زیر می‌توان محیطی با نشاط و شاداب داشت:

۱) فعال باشید و خود را مشغول نگه دارید.
۲) وقت بیشتری را به روابط اجتماعی اختصاص دهید.
۳) حتی‌المقدور از نگرانی دست بردارید.
۴) سطح انتظارات و آرزوهایتان را پایین بیاورید.
۵) تفکر مثبت و خوش بینانه را در خود بپرورانید.
۶) در زمان حال زندگی کنید.
۷) سعی کنید شخصیتی سالم داشته باشید.
۸) برون‌گرا و اجتماعی باشید.
۹) خودتان باشید.
۱۰) احساسات منفی و مسائل منفی را از ذهن خود دور کنید.
۱۱) با داشتن روابط سالم خود را شاد نگه دارید.
۱۲) شادی را در درجه اول اهمیت قرار دهید.

 

تمامی این آموزش ها، فرصتهایی هستند برای فرزندان که حس عزت نفس و انعطاف‌پذیری را در خود افزایش داده و فراگیرند و روزی در می‌یابند که سلامت روحی وروانی بزرگ‌ترین گوهر ارزنده یک زندگی شاد است.

 

ما خواهان آرامش و جویای شادی و نشاط هستیم و می‌خواهیم این مفاهیم را در جهان انتشار دهیم. آرامش راه و رسمی است که هیچ‌گاه انسان را به سرگردانی و بحران نمی‌کشاند. بیایید تا شقایق هست زندگی کنیم و در کمال آرامش، شادی، نشاط ودوست داشتن، یکدیگر را تجربه کنیم، بیایید تا نیلوفر زنده است از تلخی، ناکامی، ترس و تشویق بگریزیم و امید و تلاش برای حال و آینده را همراه زندگی خود کنیم. همواره تفکرات مثبت داشته باشید و این جملات را تکرار کنید:

 

  • اکنون می‌دانم زندگی ام از آرامش و هماهنگی برخوردار است.
  • همه چیز را همان‌ گونه که هست می‌پذیرم.
  • من به زندگی احترام می‌گذارم و برای بهبود آن تلاش می‌کنم.
  • من در حال زندگی می‌کنم ودرهرلحظه زندگی ام کاملا حضور دارم.
  • من به آینده امیدوارم.
  • من فقط حرف نمی‌زنم، عمل می‌کنم.
  • من به همه چیز به دیده مثبت می‌نگرم.
  • اکنون آرامش بیشتری را به زندگی ام راه می‌دهم.
  • همه را دوست دارم و معتقدم همه نیز مرا دوست دارند.

 

راهکارهای مناسب جهت ایجاد آرامش در زندگی

اگر می‌خواهید بدون دغدغه و آرامش زندگی کنید و استرس و فشارهای روانی محیط زندگی خود را به حداقل برسانید و به بهترین نحو از عهده وظایف روزمره تان برآیید؛ به این توصیه‌ها عمل کنید:

 

۱. به توانایی‌های جسمی و روانی خود توجه کنید و بیش از حد از خودتان انتظار نداشته باشید، به یاد داشته باشید که ظرفیت هر فرد با افراد دیگر متفاوت است. از این رو خودتان را با دیگران مقایسه نکنید و فقط خودتان باشید.

۲. آنچه را که فکر می‌کنید درست است انجام دهید، نگران نباشید که دیگران در باره شما چگونه می‌اندیشند. در یک کلام خود را از قید طرز تلقی مردم به خود برهانید.

۳. هر فرد برای رشد و تعالی خود به نظرات و عقاید دیگران نیازمند است اما این نظرات را صرفا به‌ عنوان اطلاعات بپذیرد نه قضاوت و داوری.

۴. به خودتان خیلی سخت نگیرید و مقررات سخت و انعطاف‌ ناپذیر وضع نکنید، نظم و انضباط خوب است اما به شرط آن که آزار دهنده نباشد و آسایش را از شما و اطرافیانتان سلب نکند.

۵. نگران نباشید که چرا به همه کارها به‌ طور همزمان نمی‌رسید.

۶. به مشکلات، درگیری‌ها و تغییرات به عنوان مسائل عادی زندگی بنگرید نه به عنوان تهدید و یک موقعیت مخاطره‌ آمیز.

۷. همه انسان‌ها نقاط قوت و ضعف دارند نقاط قوت خود راتقویت و نقاط ضعف خود را کاهش دهید.

۸. احساس مسؤولیت با احساس نگرانی متفاوت است و این مربوط به شیوه تربیتی افراد است اما شما با تمرین می‌توانید احساس مسؤولیت را در خود تقویت کرده و نگرانی را فراموش کنید.

۹. در زندگی تعادل برقرارکنید، تصمیم بگیرید چه می‌خواهید و برای رسیدن به هدف تلاش کرده، از زیاده روی بپرهیزید.

۱۰. استراحت را فراموش نکنید. تفریح، مسافرت، ورزش، روحیه خسته و کسل را ترمیم می‌کند و به روح آرامش می دهد.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما