با صدای بلند برای کودکتان کتاب بخوانید

به نظر شما کتاب خواندن برای کودکان در چه ابعادی مفید است؟ شما چقدر برای فرزندتان کتاب می‌خوانید؟ فکر می‌کنید کتاب خواندن برای کودک تاثیری هم در رشد و توسعه حواس او خواهد داشت؟

یکی از دغدغه‌های والدین برای کودکان خود موفقیت تحصیلی آن‌ها است. همه پدرها و مادرها آرزو دارند تا فرزندشان در مدرسه موفق باشد، نمرات عالی بگیرد، به دانشگاه برود، در رشته خوب تحصیل کند و به مدارج بالای علمی برسد. جالب است بدانید راه موفقیت در این مسیر در سنین بسیار کم، حتی قبل از این که کودک خواندن و نوشتن را یاد بگیرد آغاز می‌شود. مطالعه و کتاب خواندن برای کودکان، ارتباطات و مشارکت در آن‌ها را حتی از سنین بسیار کم تقویت می‌کند؛ کتاب خواندن با صدای بلند برای آن‌ها حتی تاثیر قوی‌تری هم دارد.

 

کتاب خواندن با صدای بلند بهترین راه برای کمک به بچه‌ها برای آموزش کلمه‌های جدید و درک دستور زبان است که پایه و اساس یادگیری برای خواندن است. هرچند والدین می‌توانند با صحبت کردن به بچه خود لغات جدید را بیاموزند اما کتاب خواندن برای کودکان تاثیر بسیار بیشتری دارد. کتاب‌ها و حتی کتاب‌های تصویری شامل کلماتی هستند که یک کودک ممکن است در مکالمات عادی با آن‌ها آشنا نشود.

 

به طور معمول تدریس به صورت شفاهی است و بچه‌هایی که با کلمات بیشتری آشنا باشند از برتری نسبت به بچه‌های دیگر برخوردار هستند؛ چرا که بیشتر کلماتی که معلم به آن‌ها می‌گوید را می‌فهمند و یاد می‌گیرند. اما بچه‌هایی که کلمه‌های زیادی بلد نیستند، از ابتدا ممکن است با ضعف در یادگیری مواجه شوند و هرچه زمان بگذرد ممکن است بیشتر دچار مشکل شوند.

 

باید به این نکته توجه شود که کتاب خواندن برای کودکان فقط مخصوص دورانی که کودک به مدرسه نمی‌رود نیست. کتاب خواندن برای آن‌ها، حتی هنگامی که خودش به تنهایی می‌تواند بخواند هم نباید ترک شود؛ کتاب خواندن برای بچه‌های بزرگ‌تر هم مانند بچه‌های کوچک مهم است.

 

شما باید پیش از این که کودک خواندن را یاد بگیرد برای او کتاب بخوانید با کتاب خواندن برای کودک در سنین پایین در واقع گوش دادن او را تقویت می‌کنید؛ هر چه کودک شما بزرگ‌تر می‌شود، شما می‌توانید با خواندن کتاب‌هایی در سطح بالاتر به این مسیر ادامه دهید.

 

توانایی خواندن بچه شما ممکن است در سطح کلاس چهارم باشد، اما توانایی گوش دادن او در چه سطحی است؟ سطح خواندن کودک تا کلاس هشتم به سطح گوش دادن او نمی‌رسد. شما می‌توانید کتاب‌های در سطح کلاس هفتم را برای یک بچه کلاس پنجم بخوانید.

 

مهم‌ترین دلیلی که والدین و بچه‌ها از با هم کتاب خواندن لذت می‌برند، به خاطر زمان ویژه‌ای است که در کنار همدیگر صرف می‌کنند؛ دلیل دوم به خاطر جالب بودن و سرگرم شدن است. چه چیزی بهتر از این؟

 

والدین و سرپرستان می توانند کودکان خود را به کتابخانه ببرند و در جلسات داستان خوانی و قصه گویی شرکت کنند. با این کار، ضمن این که از بودن در کنار همدیگر لذت می‌برند، کودکان می‌توانند با بچه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند و تجربه‌های خود از کتاب‌ها و داستان‌ها را با هم به اشتراک بگذارند و در عین حال کلمه‌ها و ایده‌های بیشتری یاد بگیرند؛ به این ترتیب امکان موفقیت آن‌ها در مدرسه و دانشگاه هم تقویت می‌شود.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما