می 19
بازدید : 1243
نظرات : بدون دیدگاه
۷ نکته برای بهبود خواب کودک

آیا شما هم برای خواباندن به موقع نوزادان مشکل دارید؟ آیا تا به حال از روشی برای آموزش خواب صحیح به کودک خود استفاده کرده‌اید؟

بسیاری از کودکان برای خوابیدن مشکل دارند و خواباندن به موقع نوزادان برای مادران به یک چالش تبدیل شده است. بچه‌های خیلی کوچک و نوزادانی که تازه متولد شده‌اند به سختی می‌توانند روز و شب را از هم تشخیص دهند به همین دلیل خواب نامنظمی دارند و ممکن است نیمه‌های شب از خواب بیدار شوند و اول صبح به خواب بروند.

 

اما وقتی چند هفته از تولد کودک شما گذشته باشد می‌توانید تفاوت بین روز و شب را به او آموزش دهید و به موقع خوابیدن و خوب خوابیدن را برای او تبدیل به یک عادت کنید.

در ادامه در این مقاله چندین نکته ماهرانه در مورد تنظیم خواب کودک و خواباندن به موقع نوزادان را بیان می‌کنیم.

 

۱. استفاده استراتژیک از نور یکی از راه‌های خواباندن به موقع نوزادان

روشنایی باعث می‌شود کودک شما به طور بیولوژیکی فعال شود و میل به بیدار ماندن داشته باشد. از طرف دیگر تاریکی باعث می‌شود هورمون ملاتونین در مغز آزاد شود که یک هورمون کلیدی برای خوابیدن است. سعی کنید در روز فضای خانه را برای کودک روشن نگه دارید و شب را برای او تاریک کنید و او به سرعت تشخیص خواهد داد چه موقع وقت خوابیدن است.

 

در طول روز می‌توانید پرده‌ها را کنار بزنید تا نور به درون خانه بیاید یا اینکه کودک را به بیرون ببرید. برای چرت‌های در طول روز هم کودک را در اتاقی که نور مناسبی دارد، بخوابانید مگر این که کودک شما حتی برای چرت‌های روزانه هم مشکل خوابیدن داشته باشد.

 

برای ایجاد خوابالودگی شبانه می‌توانید از لامپ‌های مات یا تیره کننده در اتاق کودک استفاده کنید که فضای اتاق تقریبا تاریک شود. یکی دو ساعت قبل از خواب سعی کنید با خاموش کردن بعضی از چراغ‌ها فضای خانه را تاریک کنید تا حالت خواب برای کودک ایجاد شود. مشکلی ندارد از چراغ خواب در اتاق کودک استفاده شود، اما یک چراغ کوچک و کم نور را انتخاب کنید که اگر حتی کودک به آن دست زد هم داغ نباشد. چراغ خواب را نزدیک تختخواب و ملافه یا پرده قرار ندهید.

 

اگر کودک شما در طول شب از خواب بیدار می‌شود چراغ‌ها را روشن نکنید و او را به اتاق روشن نبرید. وقتی از یک اتاق تاریک به اتاق روشن می‌روید او فکر می‌کند روز شده و وقت فعالیت است و به جای آن او را به خوابیدن در اتاق خواب تاریک خودش عادت دهید.

 

اگر صبح زود نور خورشید باعث می‌شود کودک شما خیلی زود از خواب بیدار شود، یا اگر بعداز ظهرها مشکل چرت زدن دارد می‌توانید از پرده‌های ضخیم استفاده کنید تا اتاق تاریک شود.

 

۲. کودک خود را وقتی خوابالود است در تخت خوابش قرار دهید نه وقتی خوابیده است

مادران و به خصوص مادرانی که به نوزاد خود شیر می‌دهند، می‌توانند از این روش استفاده کنند تا هم خودشان و هم کودکشان استراحت خوبی داشته باشند. وقتی کودک شما خسته است و احساس خوابالودگی می‌کند قبل از اینکه به خواب رود او را در تختش قرار دهید.

 

وقتی کودک شما ۶ الی ۸ هفته سن دارد برای او یک مقیاس خواب در نظر بگیرید (مثلا ۱ وقتی کاملا بیدار است و ۱۰ وقتی که کاملا خواب است) وقتی کودک شما در حالت ۷ یا ۸ قرار دراد بهترین زمان است که او را در تختش قرار هید تا خودش بخوابد. کودکانی که در این سنین یاد بگیرند خودشان به خواب بروند در آینده هم می‌توانند خودشان به تنهایی بخوابند.

 

۳. قبل از این که به سراغ کودک بروید اندکی صبر کنید

اگر با شنیدن هر صدای کوچکی از کودک به سرعت به سمت او بروید، فقط به او می‌آموزید که دفعات بیشتری از خواب بیدار شود. چند دقیقه صبر کنید و به او فرصت دهید تا دوباره خودش به خواب برود. اگر دوباره به خواب نرفت و کاملا بیدار شد حالا می‌توانید قبل از این که شروع به گریه کند به سراغ او بروید و او را آرام کنید.

 

۴. سعی نکنید در چشمان کودک خود نگاه کنید

بسیاری از کودکان به راحتی تحریک می‌شوند، تنها نگاه کردن به کودک می‌تواند توجه او را جلب کند و به او این علامت را بدهد که خب حالا وقت بازی است. خواباندن به موقع نوزادان با وجود سختی‌های خود اما با این راهکارها کمی ساده‌تر است. والدینی که با کودک خوابالود خود ارتباط چشمی برقرار می‌کنند به طور ناآگاهانه او را تشویق می‌کنند که از حالت خواب بیرون بیاید و بازی کند. در طول شب هر چه تعامل بیشتری بین شما و کودک برقرار شود او انگیزه بیشتری برای بیدار شدن از خواب پیدا می‌کند.

 

در طول شب اگر به سراغ کودک می‌روسد با او ارتباط چشمی برقرار نکنید با او حرف نزنید و آهنگ مورد علاقه‌اش را روشن نکنید. می‌توانید فقط به شکمش نگاه کنید و به آرامی با دست پشت او را لمس کنید و با صدای آرام با او حرف بزنید و او را بخوابانید.

 

۵. در زمان عوض کردن پوشک دقت کنید

بعضی از مادران روی این امر پافشاری می‌کنند که هر بار کودک از خواب بیدار شد او را عوض کنند، توجه کنید که او همیشه به این کار نیاز ندارد و شما فقط او را بیدار می‌کنید. در عوض می‌توانید از یک پوشک با کیفیت در طول شب استفاده کنید که نیاز نباشد هر بار از خواب بیدار می‌شود پوشک او را تعویض کنید فقط هنگامی که کودک مدفوع کرده باشد می‌هوانید این کار را انجام دهید و در صورت امکان از دستمال مرطوب استفاده کنید تا خواب کودک بر هم نخورد.

 

۶. از شیر دادن آخر وقت استفاده کنید

اگر نوزاد شما نمی‌تواند در طول شب به راحتی بخوابد، می‌توانید اواسط شب (مثلا بین ۱۰ تا نیمه شب) او را برای شیردادن بیدار کنید این کار می‌تواند به او کمک کند خواب طولانی‌تری داشته باشد.

 

باید توجه کنید که برای این کار نباید چراغ‌ها را روشن کنید و در همان فضای تاریک و کم نور اتاق به آرامی او را از گهواره بیرون بیاورید. اگر به اندازه کافی بیدار است می‌توانید از شیشه شیر استفاده کنید در غیر اینصورت به آرامی لب نوزاد را با پستان خود تماس دهید تا او پستان را به دهان بگیرد، بعد از اینکه کارش تمام شد بدون اینکه آروغش را بگیرید به تختش برگردانید.

 

۷. صبر کنید تا کودک شما برای تمرین درست خوابیدن آماده شود

هرچند که اغلب نوزادان از یک ماهگی به بعد می‌توانند درست خوابیدن را تمرین کنند اما بعضی از کودکان ممکن است آمادگی این کار را تا پیش از ۴ ماهگی نداشته باشند. اگر متوجه شدید کودک شما هنوز توانایی یادگیری را ندارد بهتر است این استراتژی‌ها را انجام ندهید چرا که نه تنها باعث خوابیدن آرام او نمی‌شود بلکه بیشتر باعث پریشانی و مشکل خواب خواهد شد.

 

در نهایت این نکته را همیشه مورد توجه داشته باشید که کودکان نسبت به تغییر بسیار حساس هستند، کودک شما حتی اگر زمان بندی خواب درستی هم داشته باشد در صورت مسافرت رفتن یا مریض شدن ممکن است چرخه‌ی خواب او دوباره به هم بریزد. نگران نشوید و دوباره استراتژی‌های خواب را دوباره به کار بگیرید.

 

بسیاری از کودکان در ۴ ماهگی متوجه مشکل خواب در نوزادان خود می‌شوند همچنین در ۹ ماهگی هم معمولا اضطراب جدایی در کودکان افزایش می‌یابد والدین با مشکل خوابیدن در نوزادان خود مواجه می‌شوند.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما