می 19
بازدید : 1014
نظرات : بدون دیدگاه
مسافرت با هواپیما به همراه کودک

آیا شما تا بحال تجربه سفر هوایی با کودک خردسال یا نوزاد خود داشته‌اید؟ در مدت پرواز، فرزند خود را چگونه مشغول کردید؟ آیا از این که بی‌قراری‌ها یا صدای بازی کودکتان باعث آزرده خاطر شدن بقیه مسافرهای هواپیما شود، مضطرب شدید؟ به نظر شما والدینی که با نوزاد یا کودک خود سفر هوایی را تجربه می‌کنند چه مواردی را باید از پیش در نظر بگیرند؟

سفر هوایی با کودک یکی از تجربه‌های جالب و جدیدی است که می‌تواند برای شما خاطره‌انگیز یا پر از چالش باشد. اما چه زمانی برای اولین سفر هوایی با کودک مناسب است؟ اگر کودک شما حداقل دو روز سن دارد اغلب خطوط هواپیمایی مشکلی با حضور فرزند شما در هواپیما ندارند. اگرچه برخی از شرکت‌ها تاکید می‌کنند که سن کودک حداقل باید دو هفته باشد.

 

سفر هوایی با کودکان استاندارد قانونی مشخصی برای شروع سفر هوایی با کودک وجود ندارد اما شاید بهتر باشد قبل از خرید بلیت با شرکت هواپیمایی مورد نظر خود ارتباط برقرار کنید. بعضی از شرکت‌ها هم ممکن است از شما بخواهند که یک گواهی از پزشک کودک مبنی بر بلامانع بودن سفر هوایی کودک زیر دو هفته ارائه کنید.

 

اگر کودک شما زودتر از موعد هم متولد شده است، نامه را باید برای تاریخی که کودک قرار بود متولد شود بگیرید نه تاریخی که متولد شده است. اگر فرزند خود را از طریق سزارین به دنیا آورده‌اید احتمالا بایستی تا ۶ هفته پس از وضع حمل از سفر هوایی خودداری کنید. حتی پس از آن هم بهتر است ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سپس سوار هواپیما شوید.

 

در مجموع همواره بهتر است که چند هفته پس از وضع حمل صبر کنید و سپس سوار هواپیما شوید تا هم شما و هم کودکتان به شرایط پس از وضع حمل عادت کنید. به علاوه فرزند شما در ماه اول زندگی خود بیش از هر زمانی نسبت به آلودگی‌های محیط آسیب پذیر است. بنابراین شاید بهتر باشد در همان هفته‌های نخستین زندگی کودک، او را در محیط بسته هواپیما با چند ده نفر غریبه همسفر نکنید.

 

  • سفر هوایی نوزاد

اگر کودک شما سرما خورده باشد یا این‌که دچار عفونت گوش یا حق شده باشد به احتمال زیاد در طول پرواز درد بیشتری به دلیل تغییرات فشار هوا احساس خواهد کرد. شیر دادن به کودک یا مکیدن پستانک در زمان بلند شدن و نشستن هواپیما، به کاهش درد در گوش کودک کمک خواهد کرد. در طول پرواز با فاصله‌های مشخص به کودک خود آب بدهید زیرا بدن بچه‌های خردسال بیش از دیگران در معرض کمبود آب است. اگر هر گونه نگرانی نسبت به سلامت فرزند خود نیز دارید بهتر است قبل از هر گونه سفر هوایی با پزشک کودک مشورت کنید.

 

برای پروازهای داخلی در ایران، به کودکان زیر دوسال صندلی تعلق نمی‌گیرد و هزینه‌ای که بابت بلیت نوزاد از شما گرفته می‌شود، برای بیمه و سایر موارد امنیتی پرواز است. برای کودکان بالای دو سال، حتما باید صندلی جداگانه وجود داشته باشد. حتی اگر می‌دانید که در مدت پرواز فرزندتان روی پا شما خواهد نشست، خطوط هوایی داخلی اجازه سوار شدن کودک بدون بلیت را به شما نمی‌دهند. هزینه بلیت کودکان معمولا بین سی تا پنجاه درصد بلیت بزرگسالان خواهد بود.

 

  • کمربند ایمنی نوزاد

در مورد بسته بودن کمربند ایمنی کودک خود زمان بلند شدن و نشستن هواپیما، جدی باشید. اگر کودک روی پای شما نشسته‌ است، از مهماندار کمربند ویژه نوزاد را درخواست کنید. این کمربند کوچک، به کمربند والدین متصل می‌شود و بسته بودن آن به اندازه بسته بودن کمربند ایمنی بقیه مسافران هواپیما اهمیت دارد.

 

اگر به خارج از کشور هم سفر می‌کنید فرزند شما نیاز به پاسپورت و در صورت لزوم ویزا خواهد داشت. بهتر است کودک خردسال خود را به کشورهایی که برای سفر کردن به آن‌جا به دلیل شیوع بیماری خاص واکسن اجباری است، نبرید. برای مثال اگر کودک شما کمتر از دو ماه سن دارد نمی‌تواند داروی ضد مالاریا استفاده کند. یا اگر سن او کمتر از ۶ ماه است نمی‌تواتد در برابر تب زرد واکسینه شود. بهتر است قبل از آماده شدن برای سفرهای این‌ چنینی با پزشک کودک خود مشورت کنید.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما