مادران پرمشغله، از خودتان مراقبت کنید!

مادران همواره یک لیست طولانی از کارهایی که باید انجام دهند تهیه می‌کنند و به‌ طور پیش‌فرض اغلب توجه به خودشان را در انتهای این لیست قرار می‌دهند و گاهی اوقات حتی خود را از این فهرست حذف می‌کنند.

بودن در بهترین حالت خود و پیشرفت در مهارت مراقبت از خود نیازمند انتخاب‌های آگاهانه به ویژه برای مادران پرمشغله است. حتی اگر این بدان معنی باشد که از دایره راحتی و امن خود خارج شوید و خود را در اولویت قرار دهید. شما می‌توانید سالم باشید، احساس تندرستی کنید، عالی به نظر برسید و زندگی شاد و سرحال داشته باشید در حالی‌ که هم به خانواده خود رسیدگی می‌کنید و هم به حرفه خود می‌پردازید. با طراحی زندگی متعادل از طریق انتخاب‌های هدفمند که بدن، ذهن و روح خود را بتوانید تغذیه کنید.

 

این چطور ممکن است؟ گفتن این جملات راحت است اما چطور می‌توان آن را به صورت عملی در زندگی پیاده کرد؟ باید از کجا و چگونه شروع کنیم؟

 

مادران امروزی که بسیار پرمشغله هستند باید لزوم کسب آگاهی برای بهداشت و سلامتی را به‌ خوبی درک کنند. اکثر مادران وقتی‌ که تصمیم گرفته‌اند تا هم کار کنند و هم‌خانه داری کنند احساس عصبانیت و گناه دارند. مادران همواره یک لیست طولانی از کارهایی که باید انجام دهند تهیه می‌کنند و به‌ طور پیش‌فرض اغلب توجه به خودشان را در انتهای این لیست قرار می‌دهند و گاهی اوقات حتی خود را از این فهرست حذف می‌کنند.

 

لحظه‌ای که شما مادر می‌شوید و متعهد به مراقبت از فرزند خود هستید، به خودتان متعهد می‌شوید که به‌ طور منظم به مراقبت از خود و نیازهای خودم احترام بگذارید، چرا که باعث می‌شود که بیشتر خوشحال باشید و بتوانید از خانواده خود مراقبت کنید. ما، به‌ عنوان یک مادر، فرصتی فوق‌العاده برای کودکانمان از نحوه برخورد با خودمان در اختیارداریم و به نوبه خود چگونگی برخورد با دیگران را به آن‌ها نشان می‌دهیم.

 

به ویژه اگر خودمان را در انتهای این لیست قرار داده باشیم. در اولین قدم خودتان را در لیست قرار دهید. سپس شروع کنید روزانه فقط ۱۰ دقیقه برای خودتان باشید. با خودتان صبور باشید، رویاهای خود را زنده نگه دارید و عشق و دلسوزی خود را به دیگران نشان دهید. برای کمک به خودتان، سال خود را با یک ذهنیت خود مراقبتی شروع کنید، تمرکز خود را بر این شش ایده‌ ساده مراقبت از خود متمرکز کنید و آن‌ها را در اولویت زندگی خود قرار دهید.

 

۱. تحرک داشته باشید
برای افزایش تحرک فعالیت‌هایی را انتخاب کنید که به شما انگیزه می‌دهند تا تمرینات خود را به‌ طور منظم و مستمر انجام دهید. برای مثال شرکت در کلاس یوگا یا پیلاتس یا یک پیاده‌روی ساده در پارک نزدیک خانه می‌تواند شروع خوبی باشد. جولی برتون توصیه می‌کند که یک عنصر سرگرم‌کننده را به فعالیت‌هایمان اضافه کنیم. بازی کردن با کودکان در حیاط خانه نه تنها تحرک شما را افزایش می‌دهد بلکه کودکان را هم شاد می‌کند.

 

۲. تغذیه مناسب داشته باشید
غذای خوب نیاز اصلی یک بدن سالم است بنابراین مطمئن شوید که مواد غذایی و نوشیدنی باکیفیت مصرف می‌کنید. این خیلی طبیعی است که شما کودک خود را در اولویت قرار دهید، اما شما باید خودتان را نیز با غذاهای مناسب تغذیه کنید. مراقبت از خود برای فرزندانتان می‌تواند بسیار عالی باشد چراکه شما الگوهای زندگی آن‌ها محسوب می‌شوید.

 

ایده‌های ساده برای تغذیه سالم داشته باشید، برای مثال یک‌بار در هفته گیاهخواری کنید، از فروشگاه‌های محصولات ارگانیک برای خرید محصولات لبنی و کشاورزی استفاده کنید، به جای خوردن نوشابه از آب آشامیدنی استفاده کنید چند دقیقه وقت بگذارید و برنامه‌ریزی کنید چه مواد غذایی را در این هفته در یخچال نگه‌داری کنید تا بتوانید همواره غذاهای سریع و سالم را برای خود و خانواده آماده کنید.

 

۳. با دیگران ارتباط برقرار کنید
اجازه ندهید برنامه شلوغ‌کاری وقت شما را برای در کنار خانواده و دوستان بودن و همین طور مراقبت از خود بگیرد. اگر امکان مهمانی گرفتن در هر آخر هفته وجود ندارد، حداقل طوری برنامه‌ریزی کنید تا به‌طور منظم با اطرافیان دیدار داشته باشید. برای مثال، جمعه اول هرماه مهمان دعوت کنید یا روزهای تعطیل با دوستانتان برای صرف یک چای وقت بگذارید. هفته‌ای یک‌بار همراه با فرزندانتان به سینما بروید و شام پیتزا بخورید.

 

۴. آزمایش‌های مرتب سلامتی را در برنامه خود قرار دهید
شما هرگز برنامه تست‌های سلامتی فرزندانتان را فراموش نمی‌کنید، بنابراین اجازه ندهید تا این برنامه‌های دوره‌ای سلامتی برای خودتان هم فراموش شود. جولی برتون می‌گوید که او داستان‌های بسیاری از زنان را شنیده است که علائم بدن خود را نادیده می‌گیرند و به دنبال مراقبت‌های پزشکی نیستند و این کار موجب نگرانی‌های جدی در سلامت آن‌ها شده است. برنامه‌ریزی‌های سالانه برای آزمایش‌های سلامتی، ماموگرافی، آزمایش‌های پوستی، آنفولانزا و بینایی‌سنجی داشته باشید و به‌صورت سالانه به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

 

۵. خواب کافی را در اولویت قرار دهید
مادرها اغلب با این ذهنیت که «تمام‌ کارها را قبل از این که بچه از خواب بیدار بشود انجام دهم» در فشار هستند. اهمیت کیفیت خواب خود را نادیده نگیرید. کمبود خواب مزمن عواقب بدی را برای سلامتی به همراه دارد، برای مثال افرادی که به طور مداوم کمتر از شش ساعت می‌خوابند، اشتهای بیشتری برای خوردن غذا دارند که باعث افزایش وزن آن‌ها شده و خطر افسردگی، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت نوع ۲ را در آن‌ها افزایش می‌دهد.

 

همچنین توصیه می‌شود قبل از رفتن به رخت‌خواب، از خوردن غذا، داشتن مکالمات تلفنی استرس‌زا و استفاده از مواد محرک مانند کافئین و نیکوتین، دوری کنیم. همچنین توصیه می‌شود که یک روال منظم و آرام برای رفتن به رخت‌خواب و خوابیدن داشته باشید.

 

۶. برای مراقبت از خود در ابتدا ارتباط با خود برقرار کنید
ما در سراسر زندگی خود در حال تکامل هستیم و با احساسات درونی‌مان ارتباط برقرار می‌کنیم و این چیزی است که ما را زنده و خوشحال می‌کند. به‌عنوان یک مادر، بسیار آسان است که خود را در روال روزمره زندگی خانوادگی فراموش کنید. شستشو، تهیه غذا، نظافت منزل، حضور در محل کار، خرید و … گوشه‌ای از کارهایی است که مادران انجام می‌دهند و بعد از ۱۰ سال متوجه می‌شوند که دیگر چیزی از آن‌ها باقی نمانده است. پادزهر این مشکل ارتباط صحیح با خود و بعد از آن مراقبت از خود است.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما