جولای 10
بازدید : 1471
نظرات : بدون دیدگاه
تاثیر چاقی بر سلامت جسمی و روحی کودک

چاقی در دوران کودکی نه تنها روی سلامت جسمی تاثیر می گذارد بلکه کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن یا چاق را می توانند دچار افسردگی و اعتماد به نفس پایین کند. علل چاقی دوران کودکی سابقه خانوادگی، عوامل روانی و شیوه زندگی همه در چاقی کودکان نقش بازی می کند کودکانی که والدین یا […]

چاقی در دوران کودکی نه تنها روی سلامت جسمی تاثیر می گذارد بلکه کودکان و نوجوانان دارای اضافه وزن یا چاق را می توانند دچار افسردگی و اعتماد به نفس پایین کند.

علل چاقی دوران کودکی

سابقه خانوادگی، عوامل روانی و شیوه زندگی همه در چاقی کودکان نقش بازی می کند کودکانی که والدین یا دیگر اعضای خانواده آنها اضافه وزن یا چاق هستند بیشتر احتمال چاقی دارند. اما عامل اصلی چاقی در دوران کودکی ترکیبی از خوردن بیش از حد و ورزش بیش از حد پایین است.
یک رژیم غذایی فقیر حاوی سطوح بالایی از چربی یا شکر و دارای مواد مغذی کمی است و می تواند سبب اضافه وزن سریع در کودکان شود. فست فود، آب نبات و نوشابه عامل مهم هستند. وزارت سلامت و خدمات انسانی (HHS) ایالات متحده گزارش می دهد که ۳۲ درصد از دختران نوجوان و ۵۲ درصد پسران نوجوان در ایالات متحده ۲۴ اونس نوشابه یا بیشتر در روز می نوشند.
غذاهای راحتی، مانند غذاهای منجمد، تنقلات شور و کنسرو پاستا همچنین می توانند به افزایش وزن ناسالم کمک کنند. برخی کودکان چاق می شوند زیرا پدر و مادر آنها نمی دانند که چگونه غذاهای سالم را انتخاب و یا آماده سازی کنند. برخی خانواده ها به راحتی قادر به تهیه میوه های تازه، سبزیجات و گوشت نیستند.
فعالیت بدنی ناکافی یکی دیگر از علت چاقی در دوران کودکی است. مردم با فعالیت پایین در تمام سنین تمایل به افزایش وزن دارند. ورزش کالری می سوزاند و به حفظ وزن سالم کمک می کند. کودکانی که تشویق به فعال بدنی نمی شوند کمتر احتمال دارد که کالری اضافی از طریق ورزش بسوزانند.
مسائل روانی نیز ممکن است به چاقی در برخی از کودکان منجر شود. کودکان و نوجوانان خسته و یا افسرده ممکن است برای مقابله با احساسات منفی بیشتر غذا بخورند.

خطرات سلامت مرتبط با چاقی دوران کودکی

کودکان که چاق هستند بیشتر در معرض خطر مشکلات سلامتی نسبت به همسالان خود با وزن سالم هستند دیابت، بیماری قلبی و آسم بیماریهای جدی در ارتباط با چاقی هستند.
دیابت

دیابت نوع ۲ یک بیماری است که در آن بدن شما به درستی سوخت و ساز گلوکز را انجام نمی دهد دیابت می تواند به بیماری های چشم، آسیب های عصبی و اختلال در عملکرد کلیه منجر شود کودکان و بزرگسالان که اضافه وزن دارند بیشتر احتمال دارد به دیابت نوع ۲ مبتلا شوند با این حال، شرایط ممکن است از طریق تغییر در رژیم غذایی و شیوه زندگی برگشت پذیر باشد.

بیماری قلبی

کلسترول بالا و فشار خون بالا خطر ابتلا به بیماری های قلبی در آینده را در کودکان چاق بالا می برد غذاهای سرشار از چربی و نمک ممکن است باعث شود سطح کلسترول و فشار خون افزایش یابد حمله قلبی و سکته دو عوارض بالقوه بیماری های قلبی هستند.

آسم

آسم التهاب مزمن راه های هوایی ریه است چاقی شایع ترین چند اختلالی است که دو بیماری در یک فرد هم زمان رخ می دهند اما محققین مطمئن نیستید که دقیقاً چگونه این دو شرایط با هم ارتباط دارند با توجه به مطالعه اخیر که در مجله پژوهش و عمل آسم منتشر شده، حدود ۳۸ درصد از بزرگسالان مبتلا به آسم در ایالات متحده نیز چاق هستند این مطالعه نشان داد که چاقی ممکن است یک عامل خطر برای آسم شدید در برخی مردم با چاقی اما نه همه باشد.

اختلالات خواب

کودکان و نوجوانان که چاق هستند نیز ممکن است از اختلال در خواب، مثل خروپف بیش از حد و آپنه خواب رنج ببرند وزن اضافی در ناحیه گردن می تواند راه های هوایی شما را مسدود کند.

درد مفاصل

فرزند شما نیز ممکن است سفتی مفاصل، درد و دامنه حرکت محدود را از داشتن اضافه وزن تجربه کند در بسیاری از موارد، از دست دادن وزن می تواند مشکلات مفاصل را از بین ببرد.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما