آگوست 1
بازدید : 1722
نظرات : بدون دیدگاه
رابطه ژیمناستیک و کوتاه قدی کودک

هر کسی که در بچگی ژیمناست کار بوده، در دوران بزرگسالی می تواند ورزشکار خوبی باشد. اما این ذهنیت اشتباه در خانواده ها که این رشته باعث کوتاهی قد می شود، دلیلی شده تا کلاس های ژیمناستیک رونق کمتری داشته باشند. کارشناسان به خانواده ها اطمینان می دهند که کوتاهی قد هیچ ربطی به ژیمناستیک […]

هر کسی که در بچگی ژیمناست کار بوده، در دوران بزرگسالی می تواند ورزشکار خوبی باشد. اما این ذهنیت اشتباه در خانواده ها که این رشته باعث کوتاهی قد می شود، دلیلی شده تا کلاس های ژیمناستیک رونق کمتری داشته باشند. کارشناسان به خانواده ها اطمینان می دهند که کوتاهی قد هیچ ربطی به ژیمناستیک ندارد، مگر اینکه آنها در سن پایین تر از ۹ سال حرکات حرفه ای انجام بدهند.

دلایل کوتاهی قد چیست؟

چه عواملی باعث کوتاهی قد می شود؟ اگر این عوامل را بشناسیم، شاید کمتر به بیراهه برویم. تغذیه، ژنتیک و سلامت کلی بدن سه فاکتور اصلی در تعیین قد است. اگر ژن کوتاهی قد در خانواده داریم، باید انتظار داشته باشیم که دختر یا پسرمان کوتاه قد شود. تغذیه در دوران بارداری مادر و نونهالی بچه ها هم در رشد قد آنها اهمیت ویژه ای دارد.

اگر این تغذیه نباشد، نمی شود دلیل دیگری برای کوتاهی قد آورد. میزان ترشح هورمون ها هم یکی از عواملی است که در تعیین قد افراد موثر است. هورمون تیروئیدی، کورتیزول و هورمون های جنسی (استروژن و تستوسترون) مهم ترین این هورمون ها هستند.

این باور غلط است

اما چرا تصور عمومی این است که ژیمناستیک قد را کوتاه می کند. پخش مسابقات ژیمناستیک از شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای، یک نتیجه گیری ناامیدکننده و اشتباه برای همه داشته و آن اینکه هر کسی ژیمناستیک کار کند، کوتاه قد می شود.

«هر رشته ای طبیعت خاص خود را دارد و براساس آن است که ورزشکاران در آن رشته موفق می شوند.

اگر می بینید بیشتر ورزشکاران ژیمناست کار کوتاه قد هستند به این دلیل است که افراد کوتاه قد بهتر می توانند حرکات مخصوص این رشته را انجام بدهند.» در مسابقات داخلی هم همیشه بچه هایی که قد کوتاهی تری دارند، موفق تر هستند.

«حرکات ژیمناستیک به چابکی، انعطاف پذیری و سرعت عمل بالایی نیاز دارد. این ویژگی ها را در آدم هایی با قد کوتاه تر بیشتر می شود، دید.

این رشته آدم هایی سبک با توده عضلات بالا می خواهد.» برخلاف نظر بقیه، کاظمی معتقد است که ژیمناستیک حتی به رشد قد کمک هم می کند: «هر ورزشی که انجام بدهیم به رشد کمک می کند. ژیمناستیک هم از این قضیه مستثنی نیست.»

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما