آگوست 15
بازدید : 1579
نظرات : بدون دیدگاه
تقویت مهارت گوش دادن

یادگیری و توانایی گوش دادن یکی از مهمترین مهارت های یادگیری فرزند شماست. خوشبختانه حتی اگر احساس می‌کنید که حرف های شما از ذهن او خارج می‌شود، با آموزش مهارت های گوش دادن می‌توانید این توانایی را در او تقویت کنید. (این توصیه برای بزرگسالان نیز کاربرد دارد) ۱. اگر درخواستی از کودک خود دارید […]

یادگیری و توانایی گوش دادن یکی از مهمترین مهارت های یادگیری فرزند شماست. خوشبختانه حتی اگر احساس می‌کنید که حرف های شما از ذهن او خارج می‌شود، با آموزش مهارت های گوش دادن می‌توانید این توانایی را در او تقویت کنید. (این توصیه برای بزرگسالان نیز کاربرد دارد)

۱. اگر درخواستی از کودک خود دارید و می‌خواهید آن را انجام دهد، مطمئن شوید که تمام توجه او پیش شماست. اسم او را صدا بزنید، با او ارتباط چشمی برقرار کنید و سپس حرف خود را با او بزنید.

۲. در ادامه درخواست خود از او بپرسید “متوجه شدی؟” این تأیید می‌کند که کودک شما حرف شما را شنیده است و می‌داند که حالا نوبت اوست کاری را که از او خواسته اید انجام دهد.

۳. وقتی کودک شما سرگرم انجام کاری است، برای مثال تلویزیون تماشا می‌کند یا مشغول بازی جذابی است، حواس او را پرت نکنید و مزاحم او نشوید. حسن نیت خود را به او نشان دهید و بعد از تمام شدن کارش، با او صحبت کنید.

۴. جدول زمانی مشخص کنید. اگر برای ۱۵ دقیقه آینده می‌خواهید به بیرون از خانه بروید، و از کودکتان می‌خواهید که کفش هایش را بپوشد، به او بگویید که برای ۵ دقیقه هرکاری را که انجام می‌دهد متوقف کند تا برای بیرون رفتن آماده شود.

تمامی توصیه های بالا برای مدت زمان یک روزه عالی هستند، اما زمان که می‌خواهید کودکتان فورا به حرف شما گوش دهد، فعالیت‌های دیگری هستند که در طولانی مدت به شما کمک می‌کنند مهارت گوش دادن را در کودک خود تقویت کنید.

 

با کودک خود زیاد صحبت کنید

در طول روز کودک خود را با گفت و گو و مکالمه های مختلف مشغول کنید. هنگام صحبت کردن با او حرف های او را تکرار کنید تا متوجه شود که به حرف های گوش می‌کند. از او سوال بپرسید و به پاسخ های او واکنش های مشخصی را نشان دهید.

بازی های گوش دادن انجام دهید

بعضی از بازی ها مشخصا تقویت عضلات گوش کودک را هدف قرار می‌دهند.

· یکی از بهترین روش ها برای تقویت مهارت های گوش دادن و یادگیری واژگان به هنگام انجام تمرینات آمادگی جسمانی است

· با تعدادی از بچه های دیگر بازی تلفن بازی کنید. هرچه قدر جملات بامزه تری بگویید، بیشتر به شما خوش خواهد گذشت

در مرحله بعدی برای او کتاب بخوانید

هنگام خواندن کتاب به همراه کودک خود، سوالاتی را قبل از شروع و در طول کتاب خواندن و حتی بعد از تمام شدن کتاب از او بپرسید. با این کار مهارت گوش کردن و درک مطلب او را آزمایش می‌کنید، هم چنین متوجه می‌شوید که کودک شما چگونه یاد می‌گیرد.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما