سپتامبر 10
بازدید : 1884
نظرات : بدون دیدگاه
بازی مکعب سازی

بازی با مکعب‌ها برای کودک جذاب است، او از ساختن هر چیز ساده‌ای با مکعب خوشحال می‌شود. حتی در سنین نوزادی لمس مکعب‌ها برای شناخت حواس، علت و معلول، تفکر فضایی، تفکر روشمند، الگوسازی و خلاقیت مفید هستند. مکعب‌ها نه تنها برای مهارت‌های فیزیکی مفید هستند بلکه برای حل مسایل ریاضی پایه و هندسه نیز […]

بازی با مکعب‌ها برای کودک جذاب است، او از ساختن هر چیز ساده‌ای با مکعب خوشحال می‌شود. حتی در سنین نوزادی لمس مکعب‌ها برای شناخت حواس، علت و معلول، تفکر فضایی، تفکر روشمند، الگوسازی و خلاقیت مفید هستند. مکعب‌ها نه تنها برای مهارت‌های فیزیکی مفید هستند بلکه برای حل مسایل ریاضی پایه و هندسه نیز مناسب‌اند.
استفاده از مکعب‌های چوبی گام بعدی در آموزش هستند. توانایی ساخت اشیا و روی هم قرار دادن مکعب‌ها سن خاصی ندارد. هر کودکی ممکن است در سن خاصی این توانایی را به دست بیاورد. با توجه به خطرات احتمالی مکعب‌ها برای کودکان زیر سن سه سال، مکعب‌های چوبی گزینه‌های مناسبی هستند. همیشه برای انتخاب اسباب بازی مناسب و بی‌خطر برای کودکتان دقت کنید. به اندازه مکعب‌ها دقت کنید، آنها نباید آنقدر کوچک باشند که کودک آنها را در دهانش بگذارد. اندازه مناسب مکعب‌ها برای کودک باید حداقل ۴ سانتیمتر باشد. رنگ استفاده شده در مکعب‌ها نیز مهم هستند، آنها باید رنگ ثابت داشته باشند. اگر پدر یا مادر خلاقی باشید می‌توانید خودتان مکعب‌های دست ساز درست کنید. آنها حتما خلاقانه‌تر و ارزان‌تر هستند و اگر کودکتان بزرگ باشد خودش هم می‌تواند در ساخت آنها به شما کمک کند. مکعب‌های رنگی و یا دارای حروف یا اعداد بر روی آنها می‌تواند در آموزش مهارت‌ها و آموزش‌های دیگر نیز به شما کمک کند. هر چه کودک شما بزرگتر شود این مکعب‌ها می‌تواند کاربردهای بیشتری داشته باشد. مکعب‌ها نسبت به دیگر اسباب بازی‌ها مدت زمان استفاده بیشتری برای کودکتان دارد. علاوه بر مکعب ها، لگو ها، پازل‌ها و ابزارهای خانه سازی دیگر، همین کارکرد را دارند. تنها مشکل این اسباب بازی‌ها پیچیدگی و سختی کار با آنها برای کودکان زیر سه سال است. اگر کودکتان با بازی با لگو راحت نیست، از همان مکعب‌های چوبی استفاده کنید و برایش خانه‌های بلند و شهر بسازید.
در بازی با مکعب‌ها اسباب بازی‌های دیگر را نیز استفاده کنید. مثلا از ماشین یا عروسک‌های انگشتی برای جذابیت بیشتر استفاده کنید. وقتی کودک کمی بزرگ شد و مهارتهایش توسعه یافت، مکعب سازی می‌تواند پیچیده‌تر و با مهارت بیشتری اجرا شود. با کودکتان بازی کنید. کودک مهارت‌های بسیاری را از تماشای کارهای شما به دست می‌آورد. برایش خانه بسازید، آنها خراب کنید و از نو چیزهای تازه بسازید. بازی با کودک هم آموزش است هم تفریح. وقتی بازی تمام شد، فرصت مناسبی برای آموزش مهارت‌ها و عادت‌های تازه فراهم می‌شود. مکعب‌ها را با کودک جمع کنید و آنها را داخل یک سبد یا جعبه بریزید. او از شما یاد می‌گیرد مرتب باشد. حتی روش جمع کردن و چیدن مکعب‌ها را به کودک بیاموزید. مرتب کردن و نظم بخشیدن تنها یک عادت رفتاری نیست. کودک از این طریق نیز مهارت هایش را تقویت می‌کند. سختی کار جمع کردن اسباب بازی‌های کودک نیز برای شما کم می‌شود. کودک باید یاد بگیرد مکعب‌ها را پرتاب نکند و روی آنها راه نرود. این آموزش فقط برای امنیت و پرهیز از خطرات احتمالی این رفتار است. نکته دیگر این است که او حق ندارد سازه‌های دیگران را خراب کند. خراب کردن آنها خطری برای کودک ندارد اما او باید یاد بگیرد به دیگران و تلاش هایشان احترام بگذارد.

نویسنده این مطلب :

جعفری

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما