اکتبر 15
بازدید : 803
نظرات : بدون دیدگاه
بهترین زمان برای خرید موبایل

مینا ( ۹ ساله ) مدام به پدر و مادرش ،نق می زند که یک موبایل برایش بخرند. پدرش می گوید : ((مینا میگه همه در مدرسه موبایل دارند غیر از من ، اما دروغ میگه چون خودم حداقل ده بچه هم سن و سال او و خیلی از بچه های بزرگ تر را می […]

مینا ( ۹ ساله ) مدام به پدر و مادرش ،نق می زند که یک موبایل برایش بخرند. پدرش می گوید : ((مینا میگه همه در مدرسه موبایل دارند غیر از من ، اما دروغ میگه چون خودم حداقل ده بچه هم سن و سال او و خیلی از بچه های بزرگ تر را می شناسم که هنوز موبایل ندارند.
البته خیلی از بچه های هم سن و سال او هم موبایل دارند و به همین دلیل هنوز نمی دانم که بهترین زمان برای خرید موبایل برای او چه موقع است؟ ))
ما در عصری زندگی میکنیم که همواره شاهد پیشرفت تکنولوژی هستیم و چه بسا فرزندانمان بیش از خودِ ما با این تکنولوژی آشنا باشند. بنابراین بهترین پاسخ به این سوال چیست؟ آیا اینکه همه هم سن و سالان فرزندتان ، موبایل دارند ؛ دلیل خوبی برای خرید یک موبایل برای او است؟
یا اینکه باید از دلایل علمی تر در این زمینه آگاه شوید؟ با خواندن ادامه مطلب جواب را در می یابید.
پی بردن به مفهوم سوال
به طور کلی تمایل بچه های دبستانی به داشتن موبایل ، جنبه کاربردی ندارد ؛ بلکه بیشتر برای سرگرمی است. فرزندتان احتمالا موبایل را به دلایل زیر می خواهد :
• خواهر یا برادر بزرگترش موبایل دارند.
• بیشتر دوستانش موبایل دارند.
• موبایل آهنگ های زیبا و بازی های سرگرم کننده ای دارد.
• او میخواهد زمانی که دوستانش را نمی بیند با آنها در ارتباط باشد.

برای خریدن موبایل سن فرزندتان معیار نیست ؛ بلکه استفاده و سودمندی آن مهم است. تا زمانی که فکر می کنید ، موبایل برای او کارایی ندارد ، نباید برایش بخرید. از طرف دیگر اگر احساس می کنید که داشتن یک موبایل در سن ۸ یا ۹ سالگی برایش مفید است ، در این صورت نباید درنگ کنید.
برخی از دلایلی که باعث می شود شما برای فرزندتان در این سن موبایل بگیرید، عبارتند از :
• شما سرکار هستید و فرزندتان هم در مدرسه کلاس اضافه دارد ؛ بنابراین می خواهید در طول روز با او در تماس باشید.
• فرزندتان با اتوبوس به مدرسه رفت و آمد میکند ، به همین دلیل اگر موبایل همراهش باشد ، خیالتان راحت تر است.
• فرزندتان برای مسابقات ورزشی به شهر یا کشور دیگری سفر کرده و با داشتن موبایل ، میتواند با شما تماس بگیرد.
• شما اغلب به سفرهای کاری می روید و بنابراین اگر فرزندتان موبایل داشته باشد ، راحت تر میتواند با شما در ارتباط باشد.
بهترین پاسخ
همان طور که دیدید این سوال ، پاسخ صریح و مشخصی ندارد ، این خود شما هستید که باید بهترین زمانی که فرزندتان میتواند موبایل داشته باشد را تشخیص دهید. ما در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم و هیچ دلیلی ندارد که شما یا فرزندتان از آن بهره مند نشوید.
در واقع امروزه تلفن های سکه ای بسیار کم شده اند و استفاده از آن هم دردسر خودش را دارد.
موبایل علاوه بر مزایا ، تعهداتی را در پی خواهد داشت. درست همان گونه که به فرزندانتان مقررات عبور از خیابان یا استفاده سالم از اینترنت را می آموزید ، وقتی که به این سوالش پاسخ مثبت می دهید و تصمیم می گیرید برای او موبایلی بخرید ، باید به او بیاموزید که استفاده از موبایل قوانینی هم دارد ، این قوانین عبارتند از :
• نباید شماره ات را به افراد ناشناس بدهی.
• نباید بدون اجازه ، چیزی بر روی موبایلت دانلود کنی ( زیرا برای این کار باید شماره ات را بدهی).
• باید تا حدی که پدر و مادرت اجازه می دهند زنگ بزنی یا پیامک بفرستی.
• هیچگاه در مدرسه از موبایل استفاده نکنی مگر در مواقع اضطراری.
مسئله مهم دیگر این است که استفاده از موبایل ممکن است باعث تغییر رابطه فرزند با اطرافیانش گردد. این وظیفه شماست که مطمئن شوید موبایل تاثیر منفی بر روباط اجتماعی او نداشته باشد ، مثلا بعضی بچه ها وقتی در مدرسه با کسی دعوا میکنند به پدر و مادرشان زنگ می زنند و از آنها کمک می خواهند.
ممکن است موبایل دسترسی فرزندتان به شما را بیش از اندازه کند ، در نتیجه مانع از رشد توانایی او در جهت مقابله با مشکلات زندگی خواهد شد ( درست مثل تماس گرفتن با شما در موقع دعوا با هم سن و سال هایش ) ، در این صورت این وسیله بیشتر از آن که مفید باشد ، مضر است و در چنین مواقعی شما باید او را در استفاده از آن محدود کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما