اکتبر 15
بازدید : 779
نظرات : بدون دیدگاه
چند بازی شاد و هدفمند(۱)

این بازی به رشد حس ارزشمند بودن و تعلق داشتن کودکان کمک می‌کند. وسایل لازم: وسیله‌ای لازم ندارد. چگونگی انجام بازی: بچه‌ها را به‌صورت یک دایره دورهم جمع کرده و از آن‌ها بخواهید جملۀ زیر را کامل کنند: اسم من …. است و من کنار ….. نشسته‌ام (اسم بچۀ دیگر) و همین‌طور اسم بچۀ دیگری […]


این بازی به رشد حس ارزشمند بودن و تعلق داشتن کودکان کمک می‌کند.
وسایل لازم: وسیله‌ای لازم ندارد.
چگونگی انجام بازی: بچه‌ها را به‌صورت یک دایره دورهم جمع کرده و از آن‌ها بخواهید جملۀ زیر را کامل کنند: اسم من …. است و من کنار ….. نشسته‌ام (اسم بچۀ دیگر) و همین‌طور اسم بچۀ دیگری که طرف دیگرش نشسته است.
پیشنهاد
شما می‌توانید در این بازی از یک وسیله نیز استفاده کنید. مثلاً یک اسباب‌بازی کوچولو یا یک تخم‌مرغ رنگ‌شده. وقتی این وسیله در دست بچه‌ای است، او باید صحبت کند و زمانی که صحبتش تمام شد آن را به نفر بعدی بدهد. بهتر است قبل از شروع بازی، بچه‌ها را چند بار تصادفی کنار هم بگذارید تا کسانی که دوست هستند، کنار هم ننشینند. از آن‌ها بخواهید که ابتدا در مرکز دایره جمع شوند و بعد هر کس روی نزدیک‌ترین صندلی بنشیند.
یک بازی مشابه دیگر این است که یک صندلی اضافی خالی در وسط دایرۀ بچه‌ها بگذاریم و بچه‌ای بر روی آن بنشیند و این جمله را بگوید: من مایلم که (اسم یک بچه) بیاد و کنار من بنشیند برای اینکه … (و یک جملۀ مثبت در مورد آن بچه بگوید). بچۀ نامبرده باید به آن صندلی نقل‌مکان کند. در این صورت یک صندلی دیگر خالی می‌شود و این بازی همین‌طور ادامه پیدا می‌کند.
• پیام تلفنی
این بازی بچه‌ها را به مشارکت و احساس تعلق داشتن به جمع ترغیب می‌کند. بچه‌ها باید به‌طور تصادفی انتخاب شوند تا در زمان نوبتشان آمادگی نداشته باشند و یا اینکه وقتی نوبتشان رسد، جملۀ کودک قبلی تکرار نشود.
وسایل لازم: دو دستگاه تلفن همراه
چگونگی انجام بازی: خودتان دو نفر را انتخاب کنید و یا از دو نفر از بچه‌ها بخواهید داوطلب شوند. همه بچه‌ها همزمان صدای زنگ تلفن را درمی‌آورند: زینگ زینگ. یکی از بچه‌ها: سلام (اسم آن بچه دیگر)، من (اسم خودش) هستم، زنگ زدم روز خوبی را برایت آرزو کنم. دوباره صدای جمع: زینگ زینگ. بچه دوم: (اسم بچه مقابل) من از تو ممنونم که با من تماس گرفتی و جملۀ قشنگی به من گفتی. این بازی همین‌طور با دادن تلفن موبایل به بچه‌های دیگر ادامه پیدا می‌کند.
پیشنهاد
بهتر است قبل از شروع بازی چند بار تمرین کنید. یک لیست از اسامی بچه‌ها داشته باشید تا مطمئن شوید که همه در بازی شرکت کرده‌اند. می‌توانید کسانی را که باهم دوست صمیمی هستند تشویق کنید به هم تلفن کنند. یا می‌توانید همۀ اسامی را بنویسید و در یک کلاه بگذارید. بعد از بچه‌ها بخواهید به اسمی که از داخل کلاه درآورده‌اند، تلفن کنند.
• جانوران بامزه
این بازی برای بچه‌ها خوشایند و لذت‌بخش است و موجب می‌شود که آن‌ها به ویژگی‌های فردی موردعلاقه‌شان فکر کنند.
وسایل لازم: هیچ وسیله‌ای لازم ندارد.
چگونگی انجام بازی: بچه‌ها باید حیوانی را که فکر می‌کنند ویژگی‌های نزدیک به ویژگی‌های خودشان دارند، انتخاب کنند. نصف گروه سر جای خود به‌صورت دایره می‌نشینند درحالی‌که بقیه در مرکز دایره قرار می‌گیرند و وانمود می‌کنند حیوانی هستند که آن را شبیه به خودشان می‌دانند. بچه‌هایی که نشسته‌اند می‌توانند بلند شوند و بگویند چه کسی نقش چه جانور یا حیوانی را بازی می‌کند. اگر حدس آن بچه درست باشد بچه‌ای که ادای آن حیوان را درمی‌آورد باید بنشیند. این بازی باید ادامه پیدا کند تا نوبت به همۀ بچه‌ها برسد.
بعدازاینکه همۀ بچه‌ها این بازی را انجام دادند، از آن‌ها بخواهید سر جایشان بنشینند و بازی را به این صورت ادامه دهند: یک لیست طبقه‌بندی‌شده از حیواناتی که بر روی درخت زندگی می‌کنند، حیواناتی که بدنشان از مو پوشیده شده و حیواناتی که دم دارند درست کنید و از بچه‌ها بخواهید مطابق میلشان یکی از این حیوانات را انتخاب کنند و وقتی نوبتشان رسید یک جمله به این صورت بگویند: من این حیوان را دوست دارم به این دلیل که …
پیشنهاد
وقتی‌که بچه‌ها تجربه‌های بیشتری از این بازی کسب کنند، قادر به درک این مطلب خواهند بود که به چه دلایلی کسی و یا چیزی را دوست می‌دارند. این ایدۀ بسیار خوبی است زیرا به این صورت ویژگی‌های بچه‌ها نیز تشخیص داده می‌شوند. برای مثال: کدام بچه محجوب و آرام است، کدام سرسخت و لجباز و یا منزوی و یا اجتماعی است.
• پادشاه یا ملکه کشور
این بازی بسیار مفرح است و ایجاد یک نگرش مثبت را در بچه‌ها تقویت می‌کند.
وسایل لازم: یک تاج پلاستیکی یا کاغذی و یک طومار خالی
چگونگی انجام بازی: به بچه‌ها بگویید که تصور کنند پادشاه یا ملکۀ یک کشور هستند و می‌توانند هر آنچه را که دوست دارند به‌صورت فرمان‌های شاهانه صادر کنند. حتی اگر فرمان‌ها مضحک به نظر برسند. هدف این بازی تصورات و آرزوهای بچه‌هاست و همین‌طور خلق لحظه‌ای شاد و مثبت. ابتدا شما می‌توانید برای آن‌ها چند مثال بزنید، مانند: من ملکۀ این کشور هستم و دستور می‌دهم که همۀ خدمتکارانم هر یکشنبه لباس صورتی بپوشند و کلاه پشمی بگذارند. نوبت به هر بچه‌ای که رسید باید تاج و طومار را به دستش بدهیم تا فرمانش را صادر کند.
پیشنهاد
این بازی می‌تواند یک روز ساکت و کسل‌کننده را به‌روزی شاد تبدیل کند. اگر مایل باشید می‌توانید این بازی را جدی تر کنید. به این شکل که بحثی جدی در مورد مسئولیت‌های واقعی یک پادشاه یا رئیس کشور به راه بیندازید و ببینید که هرکدام از بچه‌ها با آن مسئولیت‌ها به چه صورت برخورد می‌کنند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما