چند بازی شاد و هدفمند(۲)

• حالا می‌بینی، حالا نمی‌بینی بازیکنان تعدادی از اشیا را مشاهده می‌کنند و سپس تلاش می‌کنند تا آن‌هایی را که به‌صورت پنهانی برداشته‌شده‌اند را شناسایی کنند. گروه سنی: ۴ تا ۱۲ سال مهارت: قدرت حافظه تعداد بازیکنان: ۲ نفر میزان سروصدا و فعالیت: کم وسایل مورداستفاده: سینی یا یک جعبۀ کم‌عمق، تعداد ۲۰ یا بیشتر […]


• حالا می‌بینی، حالا نمی‌بینی
بازیکنان تعدادی از اشیا را مشاهده می‌کنند و سپس تلاش می‌کنند تا آن‌هایی را که به‌صورت پنهانی برداشته‌شده‌اند را شناسایی کنند.
گروه سنی: ۴ تا ۱۲ سال
مهارت: قدرت حافظه
تعداد بازیکنان: ۲ نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل مورداستفاده: سینی یا یک جعبۀ کم‌عمق، تعداد ۲۰ یا بیشتر وسایل کوچک معمولی، یک‌تکه کاغذ یا پارچه به اندازه‌ای که سینی یا جعبه را بپوشاند، ساعت یا زمان‌سنج
شروع: ۲۰ عدد شیء کوچک جمع‌آوری کنید.
نحوۀ بازی
اولین بازیکن مخفیانه ۱۰ آیتم کوچک انتخاب می‌کند و آن‌ها را روی یک سینی یا جعبه قرار می‌دهند، به‌نحوی‌که با یکدیگر تماسی نداشته باشند، درحالی‌که بازیکن دوم از محل دور باشد. کاغذ یا پارچه به‌دقت روی آیتم‌ها قرار می‌گیرد. زمانی که بازیکن دوم روی خود را برمی‌گرداند، پوشش از محل برداشته می‌شود. آن بازیکن یک دقیقه مهلت دارد تا به اشیاء نگاه کند. سپس پوشش روی اشیاء قرار می‌گیرد و بازیکن روی خود را برمی‌گرداند.
بازیکن اول مخفیانه پوشش و دو شیء را از محل برمی‌دارد. بازیکن دوم روی خود را برمی‌گرداند و یک دقیقه وقت دارد تا دو شیء برداشته‌شده را مشخص کند. اگر آیتم‌ها شناسایی شدند شخص برنده می‌شود، اگر شناسایی نشود، بازیکن اول برندۀ بازی است.
روش‌های دیگر بازی
به‌جای اشیاء کوچک کارت‌های لغت، فلش کارت‌های ریاضی و یا دیگر آیتم‌های مشابه را روی سنی قرار دهید. اولین بازیکن ده آیتم را در یک کیسۀ پارچه‌ای قرار می‌دهد. بدون نگاه کردن، بازیکن دوم آن‌ها را لمس می‌کند و می‌شمارد. بازیکن اول تعدادی آیتم برمی‌دارد، بازیکن دوم دوباره کیسه را لمس می‌کند و می‌گوید چه اشیاء و یا چه تعداد شیء از آنجا برداشته شده است.
نکته‌ها
تعداد شیءها را با سن کودکان تطبیق دهید.

• دزدی دریایی
یک دزد دریایی یک گنج را روی یک صفحۀ بازی قرار می‌دهد و اجازه می‌دهد که یاران برای مدت یک دقیقه به آن نگاه کنند. برای به خاطر سپردن مکان گنج، امتیازهایی به بازیکنان داده می‌شود.
گروه سنی: ۶ تا ۱۰ سال
مهارت: قدرت حافظه
تعداد بازیکنان: ۲ تا ۶ نفر
میزان سروصدا و فعالیت: کم
وسایل موردنیاز: صفحه بازی شطرنج، زمان‌سنج، روسری، صفحۀ بازی، اشیا کوچک و یا تصاویر برای قرار دادن روی مربع‌های صفحه، مداد، نشان کشتی
شروع
در این بازی از تصاویر کوچک و یا اشیایی که نشان‌دهندۀ گنج و یا وسایل دزدان دریایی است استفاده می‌شود (لیست وسایل پیشنهادی را در قسمت نحوۀ بازی ببینید) استفاده از وسایل سه بعدی بازی را جذاب‌تر می‌کند، اما می‌شود از عکس‌ها و تصاویر وسایل مربوطه نیز استفاده کرد. هر وسیله باید در یک مربع روی صفحه قرار گیرد. برای همۀ بازیکنان کپی‌ای از صفحۀ بازی تهیه کنید.
نحوه بازی
یک بازیکن به‌عنوان دزد دریایی انتخاب می‌شود. همۀ بازیکنان هنگامی‌که دزد دریایی وسایل را برمی‌دارد، از صفحه رو برمی‌گردانند. بازیکن وسایل را به صورت اتفاقی روی صفحه قرار می‌دهد. زمانی که کار دزد تمام شد، صفحه با یک روسری پوشیده می‌شود. زمانی که پوشیده شد، دزد دریایی می‌گوید: سلام رفقا و بازیکنان برمی‌گردند تا صفحه را ببینند.
زمان‌سنج روی یک دقیقه تنظیم می‌شود و دزد دریایی صفحه را برای همه نمایان می‌کند. بازیکنان از زمان داده‌شده استفاده می‌کنند و صفحه را بررسی می‌کنند، اما نباید چیزی را یادداشت کنند. در پایانِ محدودۀ زمانی روسری دوباره روی صفحه قرار می‌گیرد. سپس بازیکنان از صفحه‌های بازی سفید استفاده می‌کنند و علامت ضربدر را روی هر مربعی که مطابق صفحۀ اصلی دزد دریایی دارای گنج است می‌گذارد. فضاهای اشغال‌شده با نشان کشتی باید با کلمۀ کشتی نشانه‌گذاری شوند.
زمانی که همۀ بازیکنان نشانه‌گذاری صفحه‌های خود را تمام کردند، روسری دوباره برداشته می‌شود و جواب‌ها بررسی می‌شود. بازیکنان برای هر مکان که درست علامت زده شده است یک امتیاز کسب می‌کنند. برای دانستن مکان کشتی ۵ امتیاز در نظر گرفته می‌شود. امتیازها ثبت می‌شوند.
هر بازیکن به نوبت دزد دریایی می‌شود. امتیازها برای هر دور جمع زده می‌شود تا برنده را مشخص کنند. بازیکنی که بیشترین امتیاز را دارد برندۀ مسابقه می‌شود. آیتم‌های زیر می‌تواند به‌عنوان وسایل استفاده شود:
گوشوارۀ طلا، مروارید، الماس‌های پلاستیکی، شمشیر، صندوقچه، شمش‌های طلا یا نقره، توپ، گلولۀ برفی، نقشه، تلسکوپ، چرخ کشتی، رو چشمی دزد دریایی، لنگر، پرچم دزد دریایی
نکته‌ها
صفحه‌های بازی می‌توانند رنگی باشند تا بازی را اندکی آسان‌تر کند. سپس بازیکنان این مزیت را دارند که می‌توانند از رنگ‌های صفحه برای به خاطر سپردن مکان استفاده کنند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما