به کودک خود پول توجیبی بدهید

برخی از والدین اعتقادی به پرداخت پول به فرزندان ندارند و ترجیح می‌دهند خود تمام نیازها و مخارج آن‌ها را تامین کنند. در صورتی که کودک در شرایطی به مفهوم و ارزش پول پی می‌برد که مقداری پول را در اختیار داشته‌باشد و برای آن برنامه‌ریزی کند. به عقیده روانشناسان و متخصصان تربیت فرزند، پول […]

برخی از والدین اعتقادی به پرداخت پول به فرزندان ندارند و ترجیح می‌دهند خود تمام نیازها و مخارج آن‌ها را تامین کنند. در صورتی که کودک در شرایطی به مفهوم و ارزش پول پی می‌برد که مقداری پول را در اختیار داشته‌باشد و برای آن برنامه‌ریزی کند. به عقیده روانشناسان و متخصصان تربیت فرزند، پول توجیبی آموزش عملی اندوخته‌کردن، بخشندگی و آینده‌نگری به کودک است. والدین باید هر ماه و یا هر هفته مقداری پول را برای فرزندان خود درنظر بگیرند و به آن‌ها بیاموزند که مقداری را خرج و مقداری را پس انداز کند. حتی اگر وضع اقتصادی مناسبی ندارید مقداری از درآمد خود را هرچند اندک به پول توجیبی فرزندان اختصاص دهید. پول توجیبی باعث ‌رشد شخصیت کودک، ایجاد حس استقلال و تقویت حس مسئولیت‌پذیری در فرزندان می‌شود.

از چه زمانی باید به کودکان پول تو جیبی داد؟
زمانی که کودک با مفاهیم شمارش، اعداد، مقایسه و ارزش چیزها آشنا می‌شود، بهترین زمان است تا با مفهموم خرج کردن نیز آشنا شود. کودک ۶ الی ۷ ساله کاملا می‌داند که برای به دست آوردن خوراکی‌ها، اسباب‌بازی و چیزهایی که لازم دارد باید مبالغی پرداخت شود. مناسب‌ترین زمان برای پول توجیبی دادن به کودک زمانی است که وارد اجتماع می‌شود، یعنی ورود به مدرسه. بنابراین بهترین زمان برای پول تو جیبی دادن به کودک از ۶ یا ۷ سالگی است. کودک ممکن است دلش بخواهد این پول توجیبی را برای خرید خوراکی از بوفه‌ی مدرسه خرج کند و یا با آن چیزی که دوست دارد را بخرد. وقتی فرزند شما به سن بلوغ رسید، بهتر است رفتار مناسب همان سن را در پیش بگیرید.

مقدار مناسب پول توجیبی برای کودکان
مقدار مناسب پول توجیبی برای کودکان باتوجه به سن کودک و شرایط اقتصادی و مالی خانواده و نیاز بچه‌ها تعیین می‌شود. برخی از خانواده‌ها پول زیادی در اختیار فرزندان خود قرار می‌دهند و عقیده‌ دارند از این طریق فرزندشان از همان ابتدا با حقیقت پول آشنا می‌شود و کمبود آن را در زندگی حس نمی‌کند. کودکان و نوجوانانی که پول توجیبی زیادی دریافت می‌کنند، به طور ناخودآگاه ولخرجی را می‌آموزند و هیچ‌گاه به مهارت مدیریت مالی دست نمی‌یابند. در نهایت این کار سبب ایجاد روحیه زیاده‌خواهی در افراد می‌شود. از طرفی مقدار کم پول توجیبی ممکن است باعث بروز برخی رفتارهای اشتباه در کودکان و به ویژه نوجوانان شود؛ مانند برداشتن پول از کیف پدر و مادر بدون اجازه‌.

نحوه‌ی دادن پول تو جیبی به فرزندان
برای کودکان تا قبل از مقطع راهنمایی پول توجیبی به صورت هفتگی بهترین حالت است. این مبلغ باید بگونه‌ای باشد تا بخشی از نیازهای کودک مانند خرید لوازم التحریر، وسایل و خوراکی‌هایی را که دوست دارد را تامین کند و مقداری هم برای پس انداز کودک باشد. اما همانطور که گفتیم این مبلغ نباید بیش از حد باشد. پول توجیبی به صورت ماهانه برای کودکان دبستانی توصیه نمی‌شود. اگر به صورت ماهانه به کودک خود پول می‌دهید باید روی خرج کردن آن نظارت و کنترل بیشتری داشته‌ باشید. برای کودک مشخص کنید که اگر پول تو جیبی خود را بیهوده خرج کند پول اضافه‌تری به او نمی‌دهید و باید تا هفته‌ی آینده و یا ماه آینده صبر کند. این کار مدیریت مالی در کنار مسئولیت‌پذیری را به تدریج در او تقویت می‌کند. مطلب مسئولیت پذیری در کودکان نیز در همین رابطه است.

به فرزندان خود رشوه ندهید
نباید به کودکان خود رشوه بدهید! یکی از اشتباهات رایج تربیتی این است که دادن پول توجیبی به فرزندان را به انجام وظایف و مسئولیت‌های او در منزل و مدرسه وابسته کنید. مثلا والدینی که به کودک او می‌گویند اگر تکالیفت را به موقع انجام دهی پول توجیبی‌ات را دریافت می‌کنی. در این شرایط کودک شرطی می‌شود و گمان می‌کند همیشه برای انجام وظایف و مسئولیت‌هایش مستحق دریافت پاداش است. این امر باعث شکل‌گیری شخصیت متوقع در کودک می‌شود. کودک باید بیاموزد که برخی از امور جزو وظایف او هستند و در صورت انجام ندادن مورد بازخواست قرار می‌گیرد. پاداش دادن به کودک باید به خاطر شخصیت کودک باشد و جنبه‌ی رشوه دادن نداشته‌ باشد.

نکات مهم در پول توجیبی کودکان
ـ ممکن است کودکتان برای خرید وسیله‌ یا اسباب‌بازی خاص از شما تقاضای پول اضافی بکند. تلاش و صبر و تحمل برای رسیدن به خواسته‌ها را به او یاد دهید.

ـ نسبت به قوانین مالی که برای نوجوانتان درنظر می‌گیرید پایبند باشید. هیچ ایرادی ندارد که فرزندتان با بحران مالی مواجه شود.

ـ زمانی که فرزندتان در مدیریت پول‌هایش موفق بود و مشاهده کردید که درحال پس انداز کردن پول توجیبی‌هایش است حتما او را تشویق کنید و موفقیت‌هایش را ببینید. در مورد بهترین روش‌های تشویق می‌توانید با متخصص در زمینه روانشناسی کودک مشورت کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما