اکتبر 21
بازدید : 1022
نظرات : بدون دیدگاه
پرخوری در نوجوانان

امروزه به ویژه در جوامع مرفه مشکل بسیار بزرگی که جوانان ، حتی از تصادف ، قتل و خودکشی در معرض خطر بیشتر آن قرار دارند و یا در دوران بزرگسالی آنها را از پا درمی آورند موضوع چاقی مفرط و پرخوری است. متاسفانه به دلیل نبودن انضباط و کنترلی که باید از کودکی در […]

امروزه به ویژه در جوامع مرفه مشکل بسیار بزرگی که جوانان ، حتی از تصادف ، قتل و خودکشی در معرض خطر بیشتر آن قرار دارند و یا در دوران بزرگسالی آنها را از پا درمی آورند موضوع چاقی مفرط و پرخوری است.
متاسفانه به دلیل نبودن انضباط و کنترلی که باید از کودکی در این زمینه وجود داشته باشد و به خاطر رفتار غلط پدر و مادر زمانی که فرزندشان یا نوزاد و یا کودکشان با مسئله و مشکلی رو به رو است به او شیشه شیر و یا غذایی می دهند و به دلیل زمینه هایی سنتی که در طول تاریخ به علت گرسنگی ، مهربانی از طریق خوراندن غذا همیشه ابراز می شده است و بعدا آماده و فراهم بودن غذا همیشه در خانه و یا خارج از خانه ، شرایطی را به وجود آورده که امروزه اضافه وزن یک مشکل بسیار جدی هم در دوره ی نوجوانی و جوانی و هم در بزرگسالی شده است و عامل جدی بیماری ها در دوران بعد خواهد بود.
متاسفانه استفاده از غذاهای رستوان ها و مراکزی که با سرعت غذا را تهیه می کنند یا ( Fast Food Restaurants) که هم اکنون در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیز وجود دارد ، غذاهایی که چربی بسیاری دارند و نمک فراوان ، اما فاقد هرگونه آهن ، ویتامین و الیاف طبیعی یا ( Fiber) هستند ، شرایطی را فراهم می کند تا عادت هایی را در فرزندان ما به وجود بیاورد و در دوران نوجوانی و جوانی گرفتار آن باشند و به خاطر برخورد غلط موضوع غذا که مطلبی فیزیکی است ، جنبه روانی و اجتماعی پیدا کند و سبب شود آن زمانی که ما خوشحال یا غمگین می باشیم ، سراغ غذا برویم و از این طریق وجود خودمان را آرام کنیم و یا بسیاری از مردم وجود خالی خودشان را از طریق غذا پر کنند.
مشکل چاقی و یا در برخی از موارد کاهش بیش از حد وزن ، مطلبی است که پدر و مادر باید به صورتی واقع بینانه با آن برخورد کنند زیرا پدیده ای بسیار پیچیده و عملی است که به دلیل ارتباطش با طبیعت و جنبه فیزیکی و مادی بدن باید قواعد و قوانین خاصی رعایت شود.
به خاطر موضوع وزن معمولا در جوامع پیشرفته و مرفه و یا در خانواده هایی که از نظر مالی مشکلات خاصی ندارند دو بیماری دیگر خودش را نشان می دهد:
۱ . بیماری جوع و یا لاغری خطرناک و بیش از حد (Anorexia)
در این حالت فرد این تصور و تخیل را دارد که وزن او بیش از حد است و چربی بدن او و یا اضافه وزن او سبب زشتی ، بیماری و گرفتاری خواهد بود. وسواسی که یک فرد نسبت به بدن خودش پیدا می کند و با وجودی که وزن بدن او از حد عادی و طبیعی خودش هم کمتر است حتی وارد مراحل خطرناکی شده که وزن او از پانزده درصد وزن عادی کمتر می شود.
همچنان نظر و فکر او این است که اضافه وزن دارد و باید آن را از طریق نخوردن کنترل کند. می دانیم که حدود یک درصد نوجوانان دچار این بیماری هستند و تعداد دخترانی که با این بیماری رو به رو هستند ده برابر پسران است و جنبه های ظاهر و زیبایی مخصوصا تبلیغات اخیر در رابطه با لاغری و حتی بدنی بدون گوشت و چربی ، تا آنجا رسیده که برخی افراد خود را به صورتی زشت و کریه در می آورند اما احساس می کنند که از این طریق با مدل و یا الگویی که مورد قبول و توجه است سازگاری دارد.
ریشه این مسئله بدون تردید در برهم ریختن درک درستی از واقعیت و اهمیت دادن بیش از حد به موضوع بدن ، وزن ، مخصوصا زیبایی است و افرادی که مشاغلی مانند : مهمانداری و یا مدل شدن دارند رغبت بیشتری برای لاغری مفرط دارند.
ولی ریشه ی دیگر در توجه بیش از اندازه پدر و مادر به ظاهر و زیبایی و جلوه گری و نمایش است. در حالی که دلایلی در رابطه با برهم خوردن تعادل شیمیایی بدن و یا استدلال غلط و غیرواقع بینانه در مطالعات اخیر خودش را نشان داده است.
نوجوانی که از حرمت نفس کمی برخوردار است و مسائل و مشکلاتی در چارچوب رشد جنسی و تمایلات جنسی دارد و یا به دلایلی آن را سرکوب کرده و از میان برده و همچنین دختری که سخت وابسته است اما به دنبال آزادی و استقلال و عشق می رود و نوعی از زندگی را انتظار دارد که خودش را برای به وجود آوردنش ناتوان می بیند این خطر هست که گرفتار این بیماری بشوند.
هرچند که خوشبختانه پنجاه درصد این افراد بهبودی پیدا می کنند اما متاسفانه حدود ده درصد یا با افزایش بسیار زیاد وزن و باری که از این طریق به دوش می کشند ، بقیه ی عمر خود را با مسائل و مشکلاتی رو به رو می کنند و یا متاسفانه به دلیل نخوردن غذا و نرسیدن مواد لازم به بدنشان حتی در بیمارستان جان می سپارند و یا سکته ی قلبی ناگهانی آنها را در سنین نوجوانی یا جوانی از پا درمی آورد.
نرسیدن پتاسیم ، سدیم و منیزیم که معمولا به واسطه ی نخوردن غذا تعادل آن در بدن برهم می ریزد دلیل به وجود آمدن بیماری ها و اختلالات و گرفتاری هایی است که حتی ممکن است مدت ها بعد از آن همچنان گریبان گیر آنها شود.

۲ . پرخوری و سپس تهوع (Bulimia)
گرفتاری و بیماری دیگری که در دوره نوجوانی و نزدیک به پایان آن فرزندان ما را دچار می کند بیماری پرخوری بیش از اندازه و سپس تهوع و بالاآوردن عمدی غذا است (Bulimia).
حدود سال ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ بود که این بیماری از طریق مراکز علمی شناخته و پذیرفته شد. می دانیم که در جوامع پیشرفته دو یا چهار درصد افراد به این بیماری دچار هستند و تعداد دختران پانزدهه برابر پسران است. معمولا افرادی که به ظاهر و زیبایی خودشان اهمیت فوق العاده ای می دهند اما نمی توانند به راحتی مانع خوردن یا پرخوری خودشان شوند ، به حساب خود و به نظر خود ، راه حلی ساده پیدا کرده اند و آن این است که غذا را می خورند و سپس آن را بالا می آورند.
بنابراین از پیامدهای بد و منفی آن جلوگیری می کنند و معمولا این افراد بعد از مدتی که رژیم های مختلف گرفتند و یا با ورزش بسیار شدید و برخی اوقات خوردن داروهایی مانند مسهل هایی که غذا را در بدن آنها نگه می دارد ، تجربیات فراوانی کسب می کنند و راه حلی این چنین برای خودشان انتخاب می کنند.
غافل از این که متاسفانه این راه حل صرف نظر از این که مدتی دندان و لثه های آن ها را برهم می ریزد و این خطر وجود دارد که غذا به ریه ی آنها بریزد و یا با خفگی و مرگ رو به رو شوند و احتمال سکته حتی در دوره نوجوانی و جوانی به خاطر این کار نیز وجود دارد زیرا قلب ناگهان می ایستد و در نتیجه باعث مرگ فرد می شود.
بنابراین موضوعی که به نظر برخی ساده است ، خطری بسیار جدی است و متاسفانه در میان افرادی پیدا می شود که با داشتن حرمت نفس کم ، احساس خالی بودن و خلأ را در زندگیشان دارند و مسئله و مشکلات خود را از طریق خوردن حل می کنند و هم اکنون که مایل هستند با خوردن بسیار ، چاقی و یا افزایش وزن نیز پیدا نکنند ، از این راه استفاده می کنند.
معمولا یک سوم این افراد کسانی هستند که تجربه ی نخوردن یا بیماری جوع دارند و ضمنا می دانیم که احساس چاقی موضعی ، برخی اوقات زمینه ای فراهم می کند تا فرد تصور کند که از طریق ورزش و یا مواظبت و مراقبتی این چنینی توان کنترل وزن خودش را خواهد داشت.
دلایل بیولوژیک و حتی نورولوژی برای این موضوع عصبی پیدا شده است. افرادی که دچار اشکالاتی و اختلالات احساسی و عاطفی هستند و در جهانی پر از تضاد و تناقض زندگی می کنند و از یک طرف مایلند معمولا دختر خوب و مهربانی باشند ولی از جانب دیگر توانایی چنین رفتاری را ندارند و از طرف دیگر مایل هستند اصول ، قواعد و مطالبی را رعایت کنند و از طرف دیگر به دنبال لذت و رضایت فوری ، سطحی و ظاهری هستند و وقتی که با چنین تضادهایی رو به رو میشوند ، راه حل را در راه میان بر پیدا میکنند و همانطور که گفته شد میتواند آنها را با خطر مرگ رو به رو کند.
افسردگی و احتمالا تجاوزهای جنسی در دوره ی کودکی ، یا برخی اوقات بی اعتنایی و غفلتی که از ناحیه ی پدر و مادر شده و یا نامهربانی پدر و مادر ، زمینه ای را فراهم می کند که آنها برای اضطراب و خشم فرو خورده ی کوبنده آماده شوند.
با وجود این که به نظر می رسد این بیماری ها را به راحتی میشود از میان برد مطالعات نشان می دهد که اگر دارو درمانی و مخصوصا روان درمانی مناسب انجام نگردد و یا در بیشتر موارد فرد در بیمارستان بستری نشود و کنترل خود را به طریق درست به دست نیاورد و دگرگونی های لازم را در خود موجب نشود احتمالا این گرفتاری در دوره ی بزرگسالی نیز ادامه خواهد داشت و خطرات و عواقب بد و منفی نیز به همراه دارد.
پس در این باره باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کرد و به مشکل فقط به صورت یک عادت و یا ترک عادت نگاه نکرد ، زیرا موضوع عمیق تر ، جدی تر و خطرناک تر از آن چیزی است که ظاهرا به نظر می رسد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما