اکتبر 21
بازدید : 805
نظرات : بدون دیدگاه
بیش فعالی درمان می شود؟

سیر این اختلال به چه صورت است؟ معمولاً این کودکان با افزایش سن بهتر می‌شوند . البته بهبودی قبل از دوازده سالگی بعید است ولی بین سنین دوازده تا بیست سالگی اکثریت موارد مبتلابه این اختلال بهبود می‌یابند . در پانزده تا بیست درصد موارد علائم تا بزرگسالی باقی می‌ماند . افراد مبتلابه این اختلال، […]

سیر این اختلال به چه صورت است؟

معمولاً این کودکان با افزایش سن بهتر می‌شوند . البته بهبودی قبل از دوازده سالگی بعید است ولی بین سنین دوازده تا بیست سالگی اکثریت موارد مبتلابه این اختلال بهبود می‌یابند . در پانزده تا بیست درصد موارد علائم تا بزرگسالی باقی می‌ماند . افراد مبتلابه این اختلال، در بزرگسالی علائم مربوط به پرتحرکی را ندارند بلکه بیشتر بی‌قراری دارند، تکانه‌ای عمل می‌کنند و اختلال، توجه و تمرکز نشان می‌دهند.

درمان این اختلال چیست ؟
درمان سریع برایADHD وجود ندارد اما علائم آن قابل‌کنترل هستند.
۱.دارودرمانی: یکی از راه‌های درمان این اختلال، استفاده از داروهای محرک می‌باشد تجویز و تعیین دوز دارو توسط پزشک متخصص انجام می‌پذیرد.

  1. انجام مشاوره‌های آموزشی برای والدین و نحوه برخورد صحیح با این کودکان.
  2. درمان از طریق نوروفیدبک: هدف از درمان به‌وسیله این روش این است که به کودک بیاموزیم چطور می‌تواند رفتارهای مغزش را تغییر دهد و درنهایت عملکردهای مربوط به بیش فعالی را از بین ببرد. این به این معنی است؛که کودک شما می‌تواند به مغز خود بیاموزد که بیش‌فعال نباشد! این درمان هزینه بالایی دارد.

صحبتی برای والدین

برای کودک برنامه‌ریزی کنید.کودک مبتلا به این اختلال در محدوده‌ی قوانین بهترین عملکرد را دارد. برای هر روز از قبل برنامه‌ریزی کنید و این برنامه را در جایی که کودک بتواند ببیند آویزان کنید. هرچه این برنامه دقیق‌تر باشد، محدودیت‌های بیشتری برای کودک ایجاد می‌کند تا بهتر رفتارش را کنترل کند.
محیط را ساده کنید. در محیط شلوغ،کودک شما به‌راحتی تمرکزش را از دست می‌دهد و تحریک‌پذیر می‌شود به‌طور کلی سروصدای خانه را کم کنید.
آموزش تماس چشمی به کودک وجه مشترک این‌گونه کودکان این است؛ که نمی‌توانند برای مدت طولانی به کسی که در حال صحبت است؛ نگاه کنند. از این بازی استفاده کنید تا مهارت تماس چشمی را در کودک ایجاد کنید: بازی “نگاهتو برنگردون”، بدین ترتیب است؛ که شما و کودکتان به چشمان یکدیگر خیره شوید. هر کس زودتر خسته شد و نگاهش را برگرداند بازنده است. زمان خیره شدن را ثبت کنید و هر بار که کودک بتواند نگاهش را بیشتر ثابت نگه دارد، او را تحسین کنید.

استفاده از ساعت زنگ‌دار : برای افزایش مدت‌زمانی که کودک می‌تواند آرام بنشیند از این وسیله استفاده کنید. از کودک بخواهید بکوشد تا ساعت را شکست دهد. اگر می‌خواهد تکلیف مدرسه‌اش را در زمان کوتاه‌تری تمام کند، از او بخواهید یک هدف زمانی تعیین کند. برای نمونه: این درس را در ظرف ۵ دقیقه خواهم خواند، سپس به او بگویید ساعت را روی ۵ دقیقه تنظیم و خودش را ملزم کند که ۵ دقیقه بنشیند و آن درس را تمام کند.هر بار که موفق به انجام این کار شد، می‌تواند یک مرحله جلوتر برود و هدف بعدی‌اش را تعیین کند و بدین ترتیب زمان درس خواندن و یا انجام تکالیفش را افزایش دهد. در هر مرحله او را تشویق نمایید.

آموزش تسلط بر خود به کودک بیاموزید که رفتارش را با گفتار شفاهی کنترل کند. وقتی او همراه شماست؛ شروع به انجام کاری بکنید و مدام با خود با صدای بلند چنین حرف بزنید : ” باید حواسم بکاری که دارم می‌کنم جمع باشه.”به کودک بیاموزید ابتدا با صدای بلند با خودش صحبت کند و سپس آرام و بی‌صدا.
استفاده از گروه‌های مشاوره‌ای برای آموزش‌های لازم در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما