اکتبر 22
بازدید : 1026
نظرات : بدون دیدگاه
تفاوت دختر و پسر در یادگیری

با اینکه اختلاف بین کودکانی که همجنس هستند بیشتر از اختلاف بین دخترها و پسرهاست ، اکثر والدین تایید میکنند که اختلافات مربوط به جنسیت نه تنها بر سرعت کسب برخی مهارتها بلکه بر نوع آنها نیز اثر می گذارد. به عنوان نمونه در زمینه ی رشد جسمانی به نظر می رسد دخترها در تمام […]

با اینکه اختلاف بین کودکانی که همجنس هستند بیشتر از اختلاف بین دخترها و پسرهاست ، اکثر والدین تایید میکنند که اختلافات مربوط به جنسیت نه تنها بر سرعت کسب برخی مهارتها بلکه بر نوع آنها نیز اثر می گذارد.
به عنوان نمونه در زمینه ی رشد جسمانی به نظر می رسد دخترها در تمام طول رشد و نمو خود حرکت سریع تری نسبت به پسرها دارند و در نوجوانی زودتر از پسرها بالغ میشوند.
به علاوه رشد جسمانی دختران منظم تر و قابل پیش بینی تر از پسرهاست و جهشهای غیر یکنواخت کمتری دارد. تا آنجا که به قدرت و سرعت مربوط میشود تا زمان بلوغ که در آن زمان پسرها هم قوی تر و سریعتر میشوند و هم حجم عضلانی و استخوانی آنها بیشتر و چربی آنها کمتر میشود اختلاف کمی بین پسرها و دخترها وجود دارد.
چنانچه انتظار میرود در زمان بلوغ پسرها صاحب قلب و ریه ی بزرگتری میشوند تا از عهده ی ظرفیت بالاتر حمل اکسیژن در خون که برای توده ی بزرگتر عضلات و استخوان های آنها لازم است برآیند.
در سالهای پیش از دبستان دخترها از نظر پریدن ، جهیدن روی یک پا و حرکات هماهنگ و تعادل برتری دارند. بعدا پسرها در فعالیت هایی که نیازمند دویدن ، پریدن و پرتاب کردن است برتری می یابند در حالی که برتری دخترها در جهیدن روی یک پا به قوت خود باقی می ماند.
از نظر رشد ذهنی هنگام انجام آزمونهای بهره ی هوشی فرقی بین پسرها و دخترها دیده نمیشود. اما آنجا که پای مهارت های کلامی به میان می آید دخترها در بعضی از جنبه های یادگیری اولیه ی زبان اندکی سریع ترند.
اکثر دخترها زودتر از پسرها صحبت می کنند و تقریبا تمام دخترها کلمات را بهتر و زودتر از پسرها برای تشکیل جملات طولانی تر به رشته در می آورند آن هم نه فقط هنگام شروع به صحبت کردن بلکه در سنین بالا نیز همین طور.
دخترها معمولا زودتر از پسرها میخوانند و مینویسند و دستور زبان و املای آنها هم بهتر است. دخترها همچنین از نظر تسلط بیان و تلفظ کردن نیز برتری دارند و کمتر در دوران نوجوانی دچار مشکل در خواندن می شوند. دخترها در استدلال کلامی نیز از پسرها برترند. اختلالات زبانی در دختران کمتر است.
تا زمان نوجوانی دخترها در حساب کمی از پسرها بهترند ولی پس از نوجوانی پسرها از نظر کارهایی که نیازمند استدلال ریاضی است اندکی بالاتر از دختران قرار میگیرند.
پسرها تقریبا در تمام سنین از نظر تجسم فضایی برتری دارند ؛ آنها میتوانند اجسام سه بعدی را در ذهن خود دوران دهند و روابط موجود در دنیای فیزیکی را بهتر درک کنند. این اختلاف با دخترها هر چه به نوجوانی نزدیک تر میشوند چشمگیرتر و پایدارتر میشود.
از نظر اجتماعی پسرها در تمام زمینه ها بسیار پرخاشگرتر و سلطه جوتر از دخترها هستند که این خصیصه از هنگامی که کودک نوپایی هستند شروع میشود تا دوران نوجوانی ادامه می یابد و اگر کنترل نشود تا سنین بالاتر نیز استمرار می یابد.
پسرها رقابتی تر نیز هستند ولی این اختلاف به اندازه ی پرخاشگری زودرس نیست. خوشبختانه غالبا هیچ گونه اختلافی از نظر میل به تربیت میان دوجنس وجود ندارد .
دخترها بدون تردید به محض دست یافتن به آگاهی اجتماعی ، اجتماعی تر میشوند و دوستی های صمیمانه تری ایجاد میکنند که در طول نوجوانی و بزرگسالی استمرار می یابد.
همچنین به نظر می رسد دخترها در اوایل کودکی نسبت به درخواستهای بزرگترها مطیع ترند. احتمال اینکه پسرها نسبت به فشار روانی آسیب پذیری های جسمانی ، احساسی و ذهنی و نیز مشکلات رفتاری فراوانتری را نشان دهند بیشتر است.
آگاهی از این اختلافات ناشی از جنسیت به والدین کمک میکند نقاط قوت طبیعی کودکان خود را به حداکثر برسانند و نقاط ضعف آنها را تقویت کنند.
مثلا شما میتوانید پسر خود را از سن پایین با کتاب آشنا کنید و به تدریج که بزرگتر میشود با او بازی با کلمات با توجه خاص به تلفظ کلمات انجام دهید.
در مورد دختر میتوانید حس فضایی او را در خردسالی به وسیله ی تابلو شکل ، پازل ، مار و پله و در سنین بالاتر با تخته نرد و شطرنج بهبود بخشید. وقتی به اندازه ی کافی بزرگ شد از مکعب روبیک استفاده کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما