نوامبر 2
بازدید : 633
نظرات : بدون دیدگاه
منم گوشی میخوام

امروزه استفاده از دستگاه های الکترونیک از جمله موبایل،کامپیوتر و به طور کلی ارتباط با دنیای مجازی چنان گسترده شده که حتی توجه کودکان را نیز به خود جلب کرده است.کودکان علاقه زیادی به بازی کردن با گوشی موبایل بزرگترها دارند و این موضوع حتی شامل حال کودکان یکی دوساله هم میشود که اغلب بخاطر […]

امروزه استفاده از دستگاه های الکترونیک از جمله موبایل،کامپیوتر و به طور کلی ارتباط با دنیای مجازی چنان گسترده شده که حتی توجه کودکان را نیز به خود جلب کرده است.کودکان علاقه زیادی به بازی کردن با گوشی موبایل بزرگترها دارند و این موضوع حتی شامل حال کودکان یکی دوساله هم میشود که اغلب بخاطر راهیابی به دنیای بزرگترها به بازی کردن یا حرف زدن با موبایل یا تبلت علاقه نشان میدهند.
بازی های دیجیتالی
در دنیای امروز ما ناگزیر از آموزش تکنولوژی به کودکان هستیم زیرا کودک برای آماده شدن و ورود به دنیای تکنولوژی باید آموزش لازم را ببیند.
بحث هوشمندسازی مدارس هم به همین صورت است که کم کم آنها را با دنیای دیجیتال آشنا میکند اما این دلیل نمیشود که ما پایه و اساس بازی را که رشد و شکوفایی کودک است محدود به عصر دیجیتال یا تکنولوژی کنیم درواقع مهم این است که به فکر پرورش ذهن او هم باشیم ؛ به طوری که قدرت خلاقیت کودک را از او نگیریم و همچنین مراقب امواج ناشی از وسایل دیجیتالی و همچنین ورود او به فضای مجازی باشیم زیرا پرداختن زیاد به بازی های کامپیوتری سیگنال هایی را به مغز مخابره میکند که امکان دارد تاثیر منفی بر آن بگذارد و با توجه به اینکه مغز کودک هم در حال رشد است تاثیر منفی خود را برجای خواهد گذاشت.

اهمیت بازی در تقویت هوش و توانایی های اجتماعی
در فرایند رشد از حدود ۳ سالگی سرگرمی ها ، بازی و وسایل بازی اهمیت بسیار زیادی خواهند داشت و یکی از نکات مهم در این خصوص این است که به شکوفایی استعدادهای کودک توجه داشته باشیم به علاوه به جز لذت بردن در کنار یادگیری باید به بالارفتن رشد اجتماعی و افزایش تعاملات اجتماعی ، خلاقیت هم توجه داشته باشیم.
مهمترین توصیه در این خصوص انتخاب نوع اسباب بازی است به گونه ای که بتواند کودک را برای ورود به دنیای بزرگسالان کمک کند یعنی شکل مشابهی از وسایل کاربردی در بزرگسالی را به گونه ای در اختیار او قرار دهیم که به رشد هرچه بیشتر او در تمام زمینه های رشد ذهنی اش توجه شود که این موضوع معمولا در مورد استفاده از اسباب بازی های مدرن و الکترونیکی صدق نمیکند.
کودکان معمولا خیلی زود هم اینگونه وسایل را خراب میکنند در واقع یکی از اهداف بازی آماده کردن کودک برای زندگی آینده است چون در بسیاری از بازی ها کودکان نقش هایی را که باید در آینده داشته باشند بازی میکنند و در واقع تمرین میکنند.
زمان بندی مناسب
توصیه مهم به والدین این است که علاوه بر اینکه خودشان به کار با کامپیوتر آشنا میشوند مراقب میزان و مدت زمان استفاده از آن توسط فرزندشان هم باشند مثلا اگر کودک با کامپیوتر یا گوشی موبایل کار میکند باید زمان محدودی برایش در نظر بگیریم.
به طوری که بتواند به همه کارهایش برسد مثلا گاهی او ترجیح میدهد ساعت ها پای کامپیوتر باشد یا مدت ها مشغول دیدن تلویزیون یا کارتون باشد.بهترین کار هم این است که برای بازی های فکری ، کامپیوتری یا ورزشی و فیزیکی و یا استراحت و رسیدگی به تکالیفش زمان بندی مناسبی داشته باشد.
رعایت قوانین
به علاوه کار با کامپیوتر هم حتما باید قوانین خاص خود را داشته باشد و حتما باید مدت زمان مشخصی را به این کار اختصاص داد در ضمن باید در نظر بگیریم که امکان دارد کودکان دوستانی در اینترنت پیدا کنند بنابراین اینکار حتما باید با نظارت والدین انجام شود.
والدین باید از نزدیک در جریان کارآنها باشند و به کودکان هم یاد بدهند که همیشه به اطلاعات مجازی هرسایتی نمیتوان اطمینان کرد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما