نوامبر 3
بازدید : 674
نظرات : بدون دیدگاه
دندان قروچه

از هر ۱۰ کودک، سه تای آن‌ها دندان قروچه (بروکسیزم) دارند، اما در اکثر آنها تا بزرگسالی بهبود پیدا می‌کنند. مشخص نیست دقیقا چه مسئله ای باعث دندان قروچه کودکان می‌شود، اما در ادامه برخی از علل احتمالی را بیان کرده ایم: نامنظمی دندان‌ها: در زمان‌هایی که دندان‌ها کامل روی هم قفل نشوند، به صورت […]

از هر ۱۰ کودک، سه تای آن‌ها دندان قروچه (بروکسیزم) دارند، اما در اکثر آنها تا بزرگسالی بهبود پیدا می‌کنند. مشخص نیست دقیقا چه مسئله ای باعث دندان قروچه کودکان می‌شود، اما در ادامه برخی از علل احتمالی را بیان کرده ایم:

نامنظمی دندان‌ها:
در زمان‌هایی که دندان‌ها کامل روی هم قفل نشوند، به صورت ناخودآگاه در خواب یا بیداری دندان قروچه در کودکان دیده می‌شود.

درد:
درد کودک بخاطر بیماری‌هایی مثل عفونت گوش می‌تواند منجر به دندان قروچه کودکان شود. البته هنگام دندان در آوردن یا دردهای دندانی و لثه ای، کودک برای کاهش درد خود به لثه‌های خود فشار می‌آورد. اما در اثر فشار ممکن است دندان‌ها خورد شوند.

مشکلات روحی و روانی کودک:
بارزترین و اصلی‌ترین علت دندان قروچه کودکان، خصوصا در خواب، مشکلات روحی است. کودکی که تحت تاثیر ناراحتی‌ها، گلایه‌ها و فشارهای روانی قرار داشته باشد و نتواند به میزان کافی احساسات خود را بیان کند، هیجاناتش را به شکل‌های دیگر بروز می‌دهد. ساییدن دندان‌ها به هم در خواب، واکنشی به این فشارهای روانی فروخفته کودک است که به شکل ناخوداگاه در خواب خود را نشان می‌دهد.

رفتار اشتباه والدین:
همانطور که گفته شد، رفتار پرخاشگرانه و قهری والدین باعث بروز مشکلات روانی کودک می‌شود. والدینی که کودکان خود را نمی‌شنوند یا برای شنیدن حرف‌ها و ترس‌های آنها وقت نمی‌گذارند، آسیب سنگینی به کودکان وارد می‌کنند.

برخی از مشکلات جسمانی دیگر:
ممکن است کودک در واکنش به برخی از داروها و یا فلج مغزی، دندان قروچه انجام دهد. معاینه توسط متخصص وجود یا عدم وجود مشکل را مشخص می‌کند.

چگونه دندان قروچه کودک را تشخیص دهیم؟
از آن جا که خود کودک متوجه دندان قروچه رفتن نمی‌شود تشخیص وجود اختلال دشوار خواهد بود. بنابراین در زمان خواب او را زیر نظر گرفته و ببینید آیا صداهای ساییدن دندان‌ها می‌آید؟ از خواهر یا برادر کودک که در اتاق باهم می‌خوابند نیز بپرسید. اگر فرزند شما هنگام خوردن غذا از آسیب‌های فک یا درد شکایت دارند می‌تواند نشانه برکسیزم باشد.

بررسی کنید که آیا کودکتان از موضوع خاصی نگران یا عصبانی است؟ ارتباطات او با همسالان یا دوستانش در مهد کودک را با همکاری یک روانشناس بررسی کنید. اگر احساسات ناراحتی و خشم با صدای دندان قروچه در خواب همراه باشد نشانه یک مشکلی است که نیاز به حل دارد.

عوامل استرس زا به طور کلی تاثیر شدیدتری بر کودکان دارد. پس شما باید راه‌های کاهش استرس‌های کودکان را را بلد باشید و انجام دهید.

برای دندان قروچه چکار کنیم؟
در وهله اول همانطور که گفته شد، لازم است که والدین وضعیت روحی و روانی کودک خود را دقیقا زیر نظر بگیرند. می‌توانید قبل از خواب با به آغوش کشیدن و نوازش او، بخواهید که درباره مشکلاتش صحبت کند و مسائل درونی اش را با شما در میان بگذارد. کم کردن رنجش‌ها و خشم‌های درونی کودک، می‌تواند دندان قروچه را کاهش داده و یا حتی از بین ببرد. کارهایی مثل بازی با کودک، حمام آب گرم و ماساژ کودک قبل از خواب نیز می‌تواند به این جریان کمک کند.

اقدام بعدی چیست؟
در صورتی که کودک تان دندان قروچه می‌کرد، او را نزد دندانپزشک ببرید. دندانپزشک ممکن است یک گارد مخصوص برای محافظت دندان‌های کودک که برای جلوگیری از آسیب‌های فک و لثه در دهان کودک بگذارد. مسواک‌های برقی نیز نباید برای این کودکان استفاده شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما