اگر کودک وارد اتاق خوابتان شد…

اگر کودکی به طور اتفاقی وارد اتاق خوابتان شد، قبل از هر چیزی نباید آشفته و وحشت زده شوید، بلکه خونسردی خود را حفظ کنید و هرگز فرزندتان را به خاطر وارد شدن به اتاق خواب یا دیدن رابطه جنسی، سرزنش یا دعوا نکنید، چرا که با این کار به نگرانی‌های او می‌افزایید. به آرامی […]

اگر کودکی به طور اتفاقی وارد اتاق خوابتان شد، قبل از هر چیزی نباید آشفته و وحشت زده شوید، بلکه خونسردی خود را حفظ کنید و هرگز فرزندتان را به خاطر وارد شدن به اتاق خواب یا دیدن رابطه جنسی، سرزنش یا دعوا نکنید، چرا که با این کار به نگرانی‌های او می‌افزایید.

به آرامی لباس هایتان را بپوشید یا با ملافه خودتان رو بپوشانید. حتما فرزندتان را بغل کنید. یک بار چک کنید که چی دیده و چه مقدار متوجه رابطه شما شده، بعد برایش توضیح دهید که چیزی که دیده ابراز عشق و علاقه شما بهم دیگر بوده است. به او بگویید “مامان باباها وقتی این کار رو می کنن یعنی هم دیگه رو خیلی دوست دارند و خیلی خوشحال هستند، به همین دلیل همو در آغوش گرفتن و می بوسن”.

چرا باید توضیح دهیم؟
دادن این توضیحات خیلی مهم هستند، چون معمولا بچه ها از چیزی که می بینند، برداشت بد و وحشتناکی دارند! بچه ها اکثرا فکر می کنند که پدر ومادر در حال آزار هم دیگر هستند یا بابا مامان را اذیت می کند. عدم شفاف سازی منجر به شکل گیری دیدی منفی به پدر و رابطه جنسی می‌شود. خصوصا اگر والدین به طور کلی در زندگی مشترک رابطه پر تنشی هم با یکدگیر داشته باشند، این موضوع نگرانی در کودک را چند برابر خواهد کرد.

یک نکته مهم در مکالمه با فرزندتان این است که به او اجازه بیان دیده ها، احساسات و ترس هایش را بعد از این ماجرا بدهید تا احساستش پردازش شود و بار سنگینی که در ذهنش به وجود آمده، کاهش پیدا کند.

اگر از شما درخواست کرد که چند شب پیشش بخوابید، این کار را بکنید اما اجازه ندهید که کودک در اتاق شما بخوابد یا شما در تخته فرزند تان بخوابید. بلکه مدتی در کنار او بمانید تا اضطرابش کم شود و به خواب رود.

سوالات جنسی کودکان بعد از دیدن رابطه جنسی پدر و مادر

همه کودکان در مورد اینکه چگونه به دنیا آمده اند، قبلا کجا بوده اند یا در مورد این که چرا در جشن عروسی والدینشان نبوده اند کنجکاوی می کنند. سوالات جنسی کودکان ممکن است بعد از دیدن رابطه زناشویی پدر و مادر ها بیشتر شود. در پاسخ به این پرسش ها لازم است که والدین در مورد نحوه صحیح پاسخ به سوالات جنسی کودکان اطلاعات خود را افزایش دهند.

پیامد های دیدن رابطه جنسی والدین بر کودک

بار هیجانی این اتفاق برای بچه ها بسیار بسیار زیاد است و می تواند اضطراب، ترس و حتی تحریکات جنسی را در کودک ایجاد کند. خیلی مهم است که در این شرایط دیده ها و احساسات کودک را انکار نکنیم و به هیچ وجه به او دروغ نگوییم فقط کافیسته که به او گوش بدهید و خیال کودک را از تصورات ترسناک و خشنی که در این رابطه دارد، راحت کنیم. این امر در مسیر تربیت کودک سالم و پیشگیری از آسیب های روانی اهمیت بسزایی دارد.

مراجعین زیادی که الان خود پدر و مادر شده اند با شرم و اضطراب خیلی زیاد در مورد خاطرات کودکی خود در این باره حرف می زنند. همین مسئله حاکی از آسیب بسیار عمیق این ماجرا است. داشتن رفتاری اشتباه از جانب والدین با فرزندانی که رابطه جنسی آنان را دیده اند می تواند در بزرگسالی مشکلات زیادی از جمله افسردگی، اضطراب و مشکل در برقراری روابط عاطفی و اختلالات جنسی می شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما