نوامبر 6
بازدید : 591
نظرات : بدون دیدگاه
عزیزم تو عشق منی

زمانی که کودک عشق پدر ومادر را به خود احساس کند می تواند رابطه خوبی با آنها برقرار کند. محبت قلبی به تنهایی جوابگوی نیازهای درونی کودک نیست. کودک با نوازش، بوسه و تبسم آرامش می گیرد، اعتماد به نفسش بالا می رود و می فهمد که در زندگی کسانی هستند که بدون هیچ قید […]

زمانی که کودک عشق پدر ومادر را به خود احساس کند می تواند رابطه خوبی با آنها برقرار کند. محبت قلبی به تنهایی جوابگوی نیازهای درونی کودک نیست. کودک با نوازش، بوسه و تبسم آرامش می گیرد، اعتماد به نفسش بالا می رود و می فهمد که در زندگی کسانی هستند که بدون هیچ قید و شرطی عاشقانه دوستش دارند و از او حمایت می کنند. برای این‌که رابطه بهتری با کودک خود برقرار کنید.

مهربانی با کودکان | کشف علایق مشترک بین خود و فرزندان
اختلاف سنی و تفاوت نسل‌ها عاملی است که در بسیاری خانواده‌ها باعث می‌شود والدین نتوانند ارتباط مؤثری با کودکان خود برقرار کنند؛ در این شرایط بهترین کار این است که به دنبال علایق و نقاط مشترک میان خود و فرزندتان بگردید و آن‌‌ها را تقویت کنید.

برای پیدا کردن این نقاط مشترک باید از اینکه فرزندتان وقتش را چطور می گذراند و چه کارهایی انجام می‌دهد اطلاع پیدا کنید. در فعالیت‌هایی که مورد علاقه فرزندتان است شرکت کنید، به پارک بروید پا به پای فرزندتان بخندید و لذت ببرید. اگر چند تا بچه دارید برای هرکدام وقت جداگانه ای بگذارید و از کنار هم بودن لذت ببرید. برای صمیمیت با کودکان باید وقت بگذارید.

مهربانی با کودکان | صبور بودن
اگر روز سختی داشتید با کودک بد رفتاری نکنید وسر او خالی نکنید. برای آرام کردن خودتان راهی پیدا کنید. سعی کنید همیشه شاد و پرانرژی باشید و آرامش خود را حفظ کنید. کودکان در صورتی صفاتی همچون شادی و صبور بودن را می‌آموزند که والدینی پر انرژی داشته‌باشند. وقتی فرزندتان باشما صحبت می‌کند حرف او را مرتب قطع نکنید، چون او احساس می‌کند نمی‌خواهید با او صحبت کنید و انگیزه خود را برای حرف زدن با شما از دست می دهد.

به حرف های او با صبر و حوصله گوش دهید و به او بفهمانید که با گوش دادن به حرف‌‌هایش برای او ارزش قائلید.

بازی کردن با کودک
زمانی که با کودک بازی می کنید احساس می کند به او محبت می کنید و با همین بازی ها علایق ذاتی کودک در درون او بوجود می آید. بازی کردن باعث صمیمیت با کودکان می‌شود. این یک راه خوب برای تقویت رابطه بین شما و فرزندتان است. به کودک بازی هایی که در زمان کودکی خودتان می کردید را یاد بدهید و زمان طولانی تری را در کنارش بگذرانید چون او به وجود شما نیاز دارد. با تمام وجودتان پیش فرزندتان باشید تا او هم شما را کنار خودش احساس کند.

مهربانی با کودکان | ایجاد نظم و قانون
در خانه ای که قانون وجود نداشته باشد بچه ها هرکاری که دوست دارند انجام می دهند مثلا تا نیمه های شب تلویزیون نگاه می کنند و … . برای داشتن رابطه خوب با فرزندتان باید قانون هایی در خانه داشته باشید و آنها را همیشه اجرا کنید. قانون گذاری باعث صمیمیت با کودکان می‌شود به شرطی که با افراط و سخت‌گیری همراه نباشد.

اگر فرزندتان کاری را به خوبی انجام نداد او را تنبیه نکنید و به او نگویید هیچ کاری را نمی توانی درست انجام بدهی، چون اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد. در برابر اشتباهات کودک تنبیه مناسب در نظر بگیرید و او را برای رفتارهای درست تشویق کنید.

توصیه‌های مهم برای برقراری رابطه صمیمی با کودک

  • فرزندانتان را با دیگران مقایسه نکنید و از سرزنش او به خاطر شکست‌هایش اجتناب کنید.
  • دوست داشتنتان را به صورت جمله‌های محبت آمیز به فرزندتان ابراز کنید. مانند «عزیزم تو عشق منی» محبت کلامی تأثیر بسیار زیادی در صمیمیت با فرزندان و افزایش اعتماد به نفس در آن‌ها دارد.
  • با فرزندتان با زبان خودش صحبت کنید وبا احترام به آنها حس امنیت بدهید.
  • از خاطرات کودکی خود به فرزندتان بگویید، این کار باعث رشد معنوی فرزندتان می شود.
  • امرانه با فرزندتان صحبت نکنید و نام آنها را با احترام صدا کنید. این کار باعث صمیمیت با کودکان می‌شود.
  • به فرزندتان کادوهای کوچک بدهید؛ اما توجه داشته‌باشید که پاداش نباید به صورت رشوه باشد بلکه باید باعث برای شخصیت خود کودک و تقویت رفتارهای مثبت در او شود.
  • انتظارات خود را به صورت واضح و روشن و با محبت به فرزندتان توضیح دهید.
  • وقتی از فرزندتان انتقاد می کنید و او را زیر سوال می برید، چندتا از خوبی های او را اول بگویید و بعد در مورد کار نادرستی که انجام داده است صحبت کنید.
  • در شرایط سخت کنار فرزندتان باشید و با آنها همدردی کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما