نوامبر 12
بازدید : 979
نظرات : بدون دیدگاه
بازی دومینو

قطعات مستطیل شکلی هستند که در هر قطعه، دو طرح و تصویر وجود دارد. قطعات دومینو به‌گونه‌ای با یکدیگر ارتباط دارند که کودکان با پیدا کردن آن ارتباط، قطعات را در کنار یکدیگر می‌چینند. بازی دومینو را، با توجه به توانایی ذهنی کودک، میتوان از حدود سه سالگی شروع کرد. • انواع دومینو الف) دومینوی […]

قطعات مستطیل شکلی هستند که در هر قطعه، دو طرح و تصویر وجود دارد. قطعات دومینو به‌گونه‌ای با یکدیگر ارتباط دارند که کودکان با پیدا کردن آن ارتباط، قطعات را در کنار یکدیگر می‌چینند. بازی دومینو را، با توجه به توانایی ذهنی کودک، میتوان از حدود سه سالگی شروع کرد.
• انواع دومینو
الف) دومینوی شکل
دومینوی شکل را معمولاً به‌وسیلۀ تصویر حیوانات، اشیاء گیاهان یا تابلوهای مختلف که کودک هر روز با آنها سروکار دارد، تهیه می‌کنند تا در حیطۀ تجربیات کودک باشد.
تصاویری را که می‌خواهیم با آنها دومینو را درست کنیم، از وسط می‌بریم. بعد دو نیمه از دو شکل متفاوت را بر روی مقوایی مستطیل شکل می‌چسبانیم.
تعداد مقواها را ۲۰ تا ۰ عدد انتخاب می‌کنیم، سپس مقوا را پهلوی هم می‌گذاریم تا به‌صورت تابلویی که اشیاء یا حیوانات گوناگونی را نشان میدهد، درآبد. اندازۀ آن را میتوان ۶۳ یا ۱۲۶ ساخت.
ب) دومینوی نقطه
در دومینوی نقطه، به‌جای شکل‌ها از نقطه استفاده می‌شود و تعداد کارتهای آن ۲۸ عدد مستطیل به ابعاد ۴۸ سانتیمتری است که آنها را به‌وسیلۀ ماژیک یا مداد خط می‌کشیم تا به دو قسمت مساوی (دو مربع به ابعاد ۴۴) تقسیم شود و به‌ترتیب زیر نقطه‌گذاری می‌کنیم:
در مستطیل اول هر دو مربع سفید، در مستطیل دوم یک مربع سفید، یک مربع فقط یک نقطه و بعد سفید و دو نقطه تا شش.
در سری دوم: یک و یک، یک و دو، … یک و شش و به همین ترتیب تا عدد شش ادامه میدهیم و آخرین کارت تهیه شده شش و شش خواهد بود. در هنگام بازی، کودک باید کارت‌ها را به‌گونه ای پهلوی هم بگذارد که دو عدد یکسان در کنار یکدیگر قرار گیرند.
نحوۀ بازی دومینو
کودکان را به گروه‌های چهار تا هفت نفری تقسیم و کارتها را به‌تساوی میانشان قسمت می‌کنیم. پس از تقسیم کارتها، نفر اول کارت اول را در وسط میز قرار میدهد و بازیکن بعدی، اگر در میان کارت‌هایش مثل آن را داشت، کارت خود را پهلوی کارت اول قرار میدهد، در غیراینصورت نوبت به نفر بعدی خواهد رسید.
بازی به‌همین صورت ادامه می‌یابد و برندۀ بازی کسی است که کارتهایش زودتر از بقیه تمام شود. این بازی ادامه پیدا میکند تا برندگان دیگر بازی نیز معلوم شوند.
در دومینوهایی که از تصویر تشکیل شده‌اند، میتوان دربارۀ تصاویر با کودک حرف زد و از او پرسش‌های دوستانه کرد. به‌طور مثال، میتوان پرسید کدام عکسِ گل یا میوه است؟ کدام شکل هواپیما یا پروانه است؟ تصویر گربه را به من نشان بده؟ کدام تصویر، رنگ قرمز است؟
برای آغاز بازی، ابتدا همۀ مستطیل‌ها به پشت بر روی میز گذاشته می‌شود، به گونه ای که کودک نتواند آن را ببیند. بعد هر کودک به ترتیب یک کارت برمی‌دارد، نفر دومی و … به همین ترتیب تا همۀ کارها برداشته شود. پس از آن بازی را شروع می کنیم.
کودک اول یک کارت را بر روی میز میگذارد، او به فرض مستطیلی را گذاشته است که شکل مفاهیم ۲ و ۵ را در روی خود دارد. نفرات بعدی باید به‌کارتهای خود نگاه کنند و در میان آنها کارتی را بیابند که مجموع نقاط آن ۷ باشد. بازی را به همین صورت ادامه میدهیم. کودکی برنده است که زودتر از بقیه کارتهایش تمام شود.
• اهداف و فواید دومینو ها

  • پرورش و تقویت حس بینایی کودک
  • شناخت فرم و رنگ و دقت در جزئیات که به آماده کردن کودک برای یادگیریِ خواندن کمک میکند.
  • کودک با شکلها، رنگها، اعداد، حیوانات و گیاهان، گلها و … آشنا می‌شود.
  • به‌درک تشابهات و اختلافها کمک میکند.
  • با طرح پرسش‌های متعدد و آشنایی به شکلها، رنگ‌ها و … دامنۀ واژگان و دانش کودک افزایش می‌یابد و او در تکلم مهارت بیشتری کسب می‌کند.
  • همکاری با گروه و رعایت نوبت را در بازی دو یا چند نفره فرا می‌گیرد.
  • موجب پرورش و تقویت حواس و حافظۀ کودک میشود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما