دسامبر 1
بازدید : 827
نظرات : بدون دیدگاه
تفکر خلاق

بسیاری از افراد فکر می‌کنند خلاقیت هم مثل استعدادی خاص و یا نوعی نبوغ باید از والدین به آنها ارث برسد. اما تحقیقات نشان داده است که خلاقیت مهارتی اکتسابی است که با تلاش و تمرین شکوفا می‌شود. مغز انسان مانند دیگر ماهیچه های بدن، به وسیله تمرین تقویت می‌شود. در واقع خلاقیت در وجود […]

بسیاری از افراد فکر می‌کنند خلاقیت هم مثل استعدادی خاص و یا نوعی نبوغ باید از والدین به آنها ارث برسد. اما تحقیقات نشان داده است که خلاقیت مهارتی اکتسابی است که با تلاش و تمرین شکوفا می‌شود. مغز انسان مانند دیگر ماهیچه های بدن، به وسیله تمرین تقویت می‌شود. در واقع خلاقیت در وجود همه ی انسان ها وجود دارد ولی شکوفا شدن آن به سبک زندگی و تمرین و کوشش هر فرد بستگی دارد. اما در قدم اول شما باید هدف از زندگی را بدانید و مراحل خودشناسی را طی کرده باشید.

راه های شکوفا کردن خلاقیت فردی
در صورتی که احساس می‌کنید از قدرت خلاقیت برخوردار نیستید، بهتر است اول راه های زیر را برای شکوفا شدن آن امتحان کنید. چند راهکار پیشنهادی ما برای رشد خلاقیت فردی شما به این ترتیب هستند. تفکر خلاق چیزی است که با تمرین و تمرکز می‌توانید به آن دست پیدا کنید و برای همیشه در وجود شما نهادینه شود.

۱- خلاقیت فردی با نوشتن و بیان درونیات
ممکن است شما از آن افرادی باشید که برای خود برنامه ریزی می‌کنند و برنامه روزانه خود را بر روی کاغذ می‌آورند. منظور از نوشتن برای شکوفا شدن خلاقیت، برنامه‌ریزی نیست. برنامه ریزی کردن درعین این که کاری بسیار مثبت است ولی با مقداری فشار روانی و استرس نیز همراه است. تمرین کنید نگرانی‌ها و خوشحالی های خود را به صورت دلنوشته و خاطره بنویسید تا هم استرس خود را کاهش دهید و هم خلاقیت خود را شکوفا کنید.

۲- شرکت در کلاس های آموزشی
شرکت در کلاس های آموزشی و یادگیری مطالب جدید به شکوفایی خلاقیت شما کمک می‌کند. این که در چه کلاسی شرکت می‌کنید مهم نیست، در هر صورت شما پس از یادگیری و حضور در کلاس های آموزشی با ایده های جدید آشنا می‌شوید و قدرت تجزیه و تحلیل بیش تری پیدا می‌کنید.

۳- ورزش را دست کم نگیرید
ممکن است شما ذاتا انسان خلاقی باشید و و به راحتی ایده های جدید خلق کنید ولی بعضی مواقع ذهنتان قفل می‌کند و هرچه تلاش می‌کنید، حتی یک فکر خلاقانه نیز به ذهنتان نمی‌رسد. در این شرایط بهتر است به سراغ ورزش و ریلکس کردن بروید و با ورزش هایی مثل یوگا، پیاده روی و مدیتیشن ذهن خود را آزاد کنید. ورزش کردن نوعی استراحت ذهن است و به شکوفا شدن و بهبود خلاقیت فردی کمک می‌کند.

۴- سفر کردن
سفر کردن باعث می‌شود تجربه بیشتری به دست بیاورید و نگرش تان گسترش پیدا کند. هرچه بیش تر سفر کنید، با فرهنگ ها و مناطق مختلف آشنا می‌شوید و گنجینه ای سرشار از تجربه های جدید کسب می‌کنید و ذهنتان تجربه بیشتری برای خلق ایده های نو پیدا می‌کند. با این کار سیسیتم شناختی انعطاف‌پذیر می‌شود و به شکوفا شدن خلاقیت فردی کمک می‌کند.

۵- الگو برداری از کودکان
کودکان هیچ محدودیتی برای خود ندارند و به راحتی ایده های جدید خلق می‌کنند. شما نیز می‌توانید کودک درون خود را بیدار کنید و به افکار آن پر و بال بدهید. ذهنتان را محدود نکنید و اجازه دهید تا به هر کجا که می‌خواهد به پرواز در بیاید. کودکان همه چیز را مانند بازی می‌بینند و شما نیز بهتر است از آن ها الگو برداری کنید. به جای این که با جدیت به شرایط نگاه کنید، جنبه مفرح هر چیز را در نظر بگیرید تا خلاقیت تان شکوفا شود.

۶- توجه به ضمیر ناخودآگاه
ممکن است شما نیز این تجربه را داشته باشید که ایده های نو و خلاقانه در زمان هایی به فکرتان برسد که به آن فکر نمی‌کنید، مثلا وقتی که رانندگی می‌کنید یا در حمام هستید. ضمیر ناخواگاه این توانایی را دارد که ایده های جدید و خلاقانه را بدون فشار مستقیم بر ذهن در اختیار شما بگذارد. پس از آن غافل نشوید.

۷- معاشرت با افراد خلاق
معاشرت با افراد خلاق باعث می‌شود تا عادت های جدیدی در شما ایجاد شود. مثلا عادت می کنید تا همانند آن ها به جنبه های متفاوت و مفرح موضوعات نگاه کنید. هم چنین در برخورد با افراد خلاق، حس رقابت نیز در شما به وجود می‌آید که بسیار مفید و موثر است.

۸- کنار گذاشتن کمال گرایی
برخی از افراد فکر می‌کنند که کاری که قرار است انجام دهند به انداره کافی خوب نیست یا ایده ای نیست که بشود با آن کاری بزرگ کرد. کمال گرایی بیش از حد، دست و پای انسان را برای انجام کارهای جدید می‌بندد. پس سعی کنید از ایده های کوچک شروع کنید تا جسارت افزایش آن ها را به دست آورید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما