دسامبر 1
بازدید : 2875
نظرات : بدون دیدگاه
ورزش با خانواده

توصیه می‌شود کودکان در طول روز حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت‌های ورزشی ساختاربندی شده را زیر نظر والدین و ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی بدون ساختاربندی مانند بازی و تفریح داشته‌ باشند. کودکان در طول روز به جز زمان‌هایی که خواب هستند نباید بیشتر از یک ساعت منفعل و بدون تحرک باشند. ورزش‌هایی مناسب کودکان است که […]

توصیه می‌شود کودکان در طول روز حداقل ۶۰ دقیقه فعالیت‌های ورزشی ساختاربندی شده را زیر نظر والدین و ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی بدون ساختاربندی مانند بازی و تفریح داشته‌ باشند. کودکان در طول روز به جز زمان‌هایی که خواب هستند نباید بیشتر از یک ساعت منفعل و بدون تحرک باشند.

ورزش‌هایی مناسب کودکان است که موجب بهبود و پیشرفت مهارت‌هایشان شود و کودکان تجربه‌های جدیدی را کسب کنند. البته این نکته را در نظر داشته باشید که تمریناتی که کودکان انجام می‌دهند نباید بیشتر از توان بدنی آن‌ها باشد، زیرا در این صورت ممکن است از نظر بدنی صدمه ببینند. آن‌ها در این سن معمولا به جهیدن، پریدن به سمت جلو، ایستادن روی یک پا، گرفتن توپ و معلق بودن و حرکات دیگر در این زمینه علاقمند هستند و تمایل دارند این تمرینات را با دوستان خود انجام دهند.

به صورت کلی ورزش‌هایی مثل فوتبال، بسکتبال، شنا، تنیس، ژیمناستیک، ورزش‌های رزمی و دوچرخه سواری ورزش‌هایی هستند که مناسب برای کودکان‌اند و باعث تقویت مهارت‌های آن‌ها می‌شود. در ادامه به برخی از تمریناتی که برای کودکان و والدین آن‌‌ها جذاب و سرگرم کننده است اشاره می‌کنیم.

مسابقه طناب‌کشی از ورزش‌های جذاب برای کودکان و والدین
این بازی علاوه بر رقابتی بودن، باعث تقویت عضلات و کتف‌ها می‌شود. کودکان علاوه بر سرگرمی و بازی، برای تندرستی و سلامتی بدن خود تلاش می‌کنند. همانطور که می‌دانید مسابقه‌ طناب‌کشی بدین صورت است که کودکان به دو گروه تقسیم می‌شوند و یک طناب در دست خود می‌گیرند، هر گروهی که قدرت بیشتری داشت و طناب را به سمت خود کشید برنده‌ مسابقه می‌شود. والدین می‌توانند در این بازی به کودکان خود کمک کنند اما باید به صورت مساوی در دو طرف طناب تقسیم شوند.

شنا
معمولا کودکان عاشق آب بازی هستند و شنا یکی از ورزش‌های مورد علاقه آن‌ها است. این ورزش موجب انعطاف‌پذیری، کاهش التهاب و توده‌ استخوانی می‌شود. والدین می‌توانند کودک خود را در این ورزش همراهی کنند تا علاوه بر تفریح، فعالیت ورزشی نیز انجام دهند. همچنین کودکان می‌توانند به صورت گروهی ورزش شنا را انجام دهند تا جذابیت آن چند برابر شود و بیشتر سرگرم شوند.

ژیمناستیک از جمله ورزش‌های جذاب برای کودکان و والدین
یکی از جذاب‌ترین ورزش‌ها ژیمناستیک است و کودکان در این ورزش انعطاف پذیری، هماهنگی، عملکرد شناختی بهبود یافته و افزایش قدرت را بدست می‌آورند. به دلیل انجام دادن حرکات آکروباتیک، معمولا کودکان بیشتر سرگرم می‌شوند و به عنوان ورزش به آن نگاه نمی‌کنند. این ورزش خاصیت سرگرم کنندگی بالایی دارد و ورزش محبوب کودکان است.

طناب‌زدن
طناب زدن یکی از بازی‌هایی است که باعث سوزاندن کالری بالایی می‌شود. طناب زدن موجب تحرک ماهیچه‌های شکمی و پا می‌شود، تحمل و مقاومت بدن را افزایش می‌دهد و باعث بهبود عملکرد قلب می‌شود. کودکتان می‌تواند در زمان طناب زدن به موسیقی گوش دهد تا این بازی لذت بخش‌تر شود و انگیزه‌ بیشتری برای بازی کردن پیدا کنید. برای اینکه این بازی را جذاب‌تر کنید می‌توانید همراه فرزند خود طناب بزنید تا علاوه بر بازی، ورزش نیز انجام دهید.

هولا هوپ از جمله ورزش‌های جذاب برای کودکان و والدین
این بازی یا ورزش در سراسر جهان محبوب است و مورد علاقه‌ بسیاری از کودکان است. روش این ورزش بدین صورت است که کمر حول محور یک حلقه‌ پلاستیکی می‌چرخد و کودک باید سعی کند تا حلقه به زمین نیفتد. در این بازی برای اینکه حلقه به زمین نیفتد باید فقط باسن را تکان داد. این ورزش از چاقی کودکان جلوگیری می‌کند. برای اینکه این ورزش را جذاب‌تر کنید می‌توانید همراه کودک خود آن‌ را انجام دهید و دقایق لذت بخشی را برای خود و کودکتان رقم بزنید.

لی‌لی کردن
این بازی مورد علاقه‌ بسیاری از کودکان، نوجوانان و حتی بزرگسالان است و ستون فقرات را برای دویدن و پرش آماده می‌کند. هنوز ارزش این بازی آنطور که لازم است شناخته نشده است. این بازی باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شود و اگر به صورت گروهی بازی شود جذابیت آن بیشتر می‌شود.

حرکت درخت از ورزش‌های جذاب برای کودکان و والدین
معمولا نقش بازی کردن برای کودکان سرگرم کننده و جذاب است. آن‌ها می‌توانند تصور کنند که در نقش درخت هستند و برای انجام این کار در ابتدا باید روی دو پای خود بایستند، سپس یک پای خود را تا بالای ران ببرند و آن را به ران پای دیگر تکیه دهند. این حرکت موجب تقویت مچ و ماهیچه‌ پاها می‌شود، همچنین موجب افزایش مهارت تمرکز و تعادل در کودکان می‌شود.

حالت پروانه
کودکان زمانی که انعطاف‌پذیری بدن خود را می‌بینند خوشحال می‌شوند و برای آن‌ها لذت‌بخش است. کودکان برای انجام این حرکت باید در ابتدا روی زمین بنشینند، زانوهای خود را خم کنند و سپس کف پاهای خود را به هم بچسبانند. سپس پاشنه‌ پا را به سمت لگن تا جایی که می‌توانند بالا بیاورند. این حرکت قسمت‌های پایین بدن را کشش می‌دهد.

کشش پهلو
در این حرکت کودک باید در وضعیت نیم‌خیز داشتن قرار بگیرد، یک دست خود را روی زمین قرار دهد و دست دیگر خود را بالا ببرد. این حرکت برای کودکان جذاب بوده و موجب کشش پاها و قسمت میانی بدن می‌شود.

سخن آخر
والدین باید به این نکته توجه داشته‌ باشند که هدف اصلی بازی‌های ورزشی تندرستی، افزایش مهارت‌های اجتماعی و بهبود سیستم عضلانی بدن است. این ورزش‌ها زمانی جذاب‌تر می‌شوند که کودکان همراه مادر یا پدر خود این آن‌ها را انجام دهند یا به صورت گروهی همراه با دوستان خود باشند. می‌توانید این ورزش‌ها را در سالن‌های ورزشی، خانه، پارک، حیاط و … انجام دهید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما