اکتبر 25
بازدید : 1547
نظرات : بدون دیدگاه
نقش لگوها در رشد همه جانبه كودک

   لگو معمولا از جنس پلاستيك ساخته می شود. ساختمان اجزای لگو به طريقی است كه از متصل كردن قطعات به يكديگر شكل مورد نظر به دست می آيد. لگو معمولا در اندازه ها و فرمهای گوناگون ساخته می شود. در اين بازی، كودك معمولا بايد دقايق بسياری را صرف ساختن شیء مورد نظر كند. […]

   لگو معمولا از جنس پلاستيك ساخته می شود. ساختمان اجزای لگو به طريقی است كه از متصل كردن قطعات به يكديگر شكل مورد نظر به دست می آيد. لگو معمولا در اندازه ها و فرمهای گوناگون ساخته می شود.
در اين بازی، كودك معمولا بايد دقايق بسياری را صرف ساختن شیء مورد نظر كند. البته اهميت اين بازی در اين است كه يادگيری كودك هيچ وقت جنبه تكراری و خسته كننده پيدا نمی كند و به وسيله قطعات لگو می توان اشكال مختلف و جديد درست كرد.
قطعات آن به سهولت روی هم سوار می شوند و به آسانی شكل می گيرند، به همين دليل مورد توجه و علاقه كودكان بوده و می توانند هر روز چيز جديدی بسازند و از آن لذت ببرند.

 

نحوه ارائه لگو به كودك

با توجه به سن كودك قطعات مناسب را در اختيار وی قرار می دهيم هر چه سن كودك كمتر باشد بايستی قطعات محدودتر و اندازه آن بزرگتر باشد.
در سن دو سالگی به دليل اينكه انگشتان و مچ دست كودك مهارت چندانی ندارد اين وسايل بايد بزرگ باشد تا كودك خسته و مأيوس نشود.
ابتدا كودك را با رنگ لگو آشنا می كنيم، مثلا از او می خواهيم قطعات سفيد، قرمز، آبی را جدا كند، قطعات هم شكل را جدا كند و كنار بگذارد و ستونهايی از قطعات هم رنگ يا هم شكل بسازد.
طريقه استفاده از هر قطعه را به كودك ياد می دهيم، سپس قطعات بزرگتر مثل در، پنجره، چرخ ماشين، نرده و … را به وی داده و طرز كار و چگونگی استفاده را به وی می آموزيم، سپس كودك را آزاد می گذاريم به بازی دلخواه خود ادامه دهد.
زمانی كه كودك مشغول ساختن چيزی است از او سؤالاتی درباره ساخته اش می كنيم، مثلا كودكی كه قطار ساخته است از او می پرسيم انواع قطارها را نام ببرد، قطار با ماشين چه تفاوتی دارد، قطار برای سوخت چه چيزی مصرف می كند و …
در بعضی موارد كودك پيشرفتی را نشان نمی دهد و قطعات را بدون هدف روی هم می گذارد در اين حالت می توان به طور غير مستقيم به وی ايده داد تا جايی كه خود قادر به بازی شود.

 

اهداف و فوايد لگوها

* سبب رشد و هماهنگی مهارتهای بدنی و ارتباطات فضايی می شود.
* به هنگام بازی تصورات و تخيلات كودك تحريك مي شود.
* موجب پرورش عضلات ظريف انگشتان و مچ دست مي شود.
* مفاهيمی مانند «جلو»، «عقب»، «زير»، «روي»، «داخل»، «خارج»‌ می تواند با استفاده از يك تصوير نمايشی و خانه ای ساخته شده با لگوها به كودكان آموزش داده شود. دستورات ساده ای مانند «عروسك يا سرباز را در جلوی خانه بگذار» يا «آنها را پشت خانه قرار بده»‌ كودك را به يادگيري اين مفاهيم برمی انگيزاند.
* پرورش قدرت بيان و داستان سازي، وقتي كودك شروع به ساختن می كند، داستان سازی می كند، لغات جديد ياد می گيرد، جمله سازي مي كند و در نتيجه قدرت بيانش پرورش مي يابد.
* كودك با لگوها چيزي مي سازد، آن را مشاهده مي كند و هر زماني كه دوست داشت آن را بدون ترس و واهمه خراب مي كند، چون كودك در ساختن و خراب كردن آزادي عمل دارد احساس خستگي نمي كند.
* اشكال هندسي را مي تواند با بعضي از لگوها بسازد و از اين طريق پي به مفاهيم هندسي مي برد.
* چون لگوها در رنگهاي مختلف تهيه شده اند مي تواند كودكان را در شناسايي و آموزش رنگها ياري دهد.
* وقتي كودك در اتصال قطعات موفق مي شود و چيزي مي سازد، احساس غرور و پيروزي مي كند كه در اعتماد به نفس كودك بسيار مؤثر است.
* كودك در نتيجه اتصال قطعات و خراب كردن آن با مفاهيم تجزيه و تركيب اجسام بيشتر آشنا مي شود.
* نكته با اهميت در لگو اين است كه يادگيري و كار كودك جنبه تكراري و خسته كننده پيدا نمي كند و به وسيله مهره هاي لگو هر بار مي تواند شكل جديدي درست كند.
* زمينه تطابق و هماهنگي چشم و دست را فراهم مي آورد.
* زمينه همكاري و رشد مهارتهاي اجتماعي كودك را گسترش مي دهد.
* همه كودكان به تناسب سن و هوش مي توانند از اين اسباب بازي استفاده كنند، كودك باهوش يك ساختمان پيچيده مي سازد و كودك با بهره هوشي پايينتر ممكن است با قرار دادن چند قطعه لگو بر روي يكديگر برج يا ساختمان ساده بسازد.
* كودك دست به خلاقيت و ابتكار مي زند و چيزهاي جديد مي سازد كه در رشد خلاقيت و تواناييهاي ذهني او مؤثر است.
* به قدرت تفكر منظم و سازماندهي كودك كمك مي كند.
* اگر كودك به طور ناگهاني پايش را روي لگو بگذارد به راحتي نمي شكند و خراب نمي شود.
* از طريق بازي با لگوها كودك كثيف نمي شود و به همين دليل والدين كودكان را به طرف اين گونه بازيها تشويق مي كنند.

 

رعايت نكات ايمني در تهيه لگو

* براي كودكان خردسال (سه سال به پايين) لگوهايي با قطعات بزرگ خريداري شود چون كودك تا سه سالگي اشيا را از طريق دهان آزمايش مي كند و ممكن است لگوهايي كه كوچك باشد توسط كودك بلعيده شود.
* تركيبات به كار رفته در اسباب بازيها به دليل حساسيت مصرف كنندگان بايد از مواد درجه يك و مرغوب باشد. متأسفانه بعضي از اسباب بازي فروشيها، پلاستيك فروشيها، خرازيها، اسباب بازيهايي (لگوها، عروسكها، ماشين و… ) را در معرض فروش گذاشته اند كه از مواد بازيافتني و كهنه مي باشد كه احتمال انتقال بعضي از بيماريها توسط اين اسباب بازيها زياد است.
رنگهايي كه در ساخت لگوها استفاده مي شود بهتر است زير نظر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكي كشور باشد چون ثابت شده است كه رنگهاي شيميايي در درازمدت عوارض خطرناكي همچون ناراحتيهاي كبدي، تنفسي و مسموميتهاي خطرناك را در پي خواهند داشت.

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما