دسامبر 9
بازدید : 617
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش وزن و اندازه گیری

برای آموزش مفهوم وزن به کودک، یک ترازوی دستی برای کودک تهیه کنید . اشیای متفاوت با وزن های متفاوت و حجم های تقریباً یکسان به کودک بدهید، وسایلی همچون « سنگریزه، پنبه دانه، قاشق فلزی، تکه ای نان، کبریت، باطری کوچک، توپ لاستیکی یا پلاستیکی و….» ؛ اجازه دهید تا کودک فرق وزن های […]

برای آموزش مفهوم وزن به کودک، یک ترازوی دستی برای کودک تهیه کنید . اشیای متفاوت با وزن های متفاوت و حجم های تقریباً یکسان به کودک بدهید، وسایلی همچون « سنگریزه، پنبه دانه، قاشق فلزی، تکه ای نان، کبریت، باطری کوچک، توپ لاستیکی یا پلاستیکی و….» ؛ اجازه دهید تا کودک فرق وزن های متفاوت را درک کند و اشیایی را که تقریباً هم وزن هستند ، در کنار هم قرار دهد. این بازی برای کودکان یک تا دو ساله پیشنهاد می شود . این کار آن ها را با مفهوم اندازه گیری به طور غیر مستقیم آشنا می‌سازد.

آموزش مفهوم وزن به کودک با بازی ترازوی دستی
از طرف دیگر، آموزش مفهوم وزن به کودک را می‌توان با مقایسه‌ی اشیاء آغاز کرد. دو شی را در دو کفه‌ی ترازو می‌گذاریم و از کودک می‌خواهیم ببیند کدام کفه بالا و کدام پایین‌تر است تا از این طریق نسبت به سبک یا سنگین بودن اشیاء قیاس عینی داشته باشد. مرحله‌ی بعد مقایسه و اندازه گیری اجسام به وسیله‌ی معیارهای قراردادی است. این قبیل معیارها را می‌توان از هر جنسی انتخاب کرد – واشر فلزی بزرگ، وزنه‌ی ماهیگیری یا سنگ برای این منظور مناسب است. بعد از مدتی از وزنه‌های فلزی استاندارد استفاده می‌شود تا کودکان با وزنه‌های صدگرمی، دویست و پنجاه گرمی و نیم کیلویی آشنا شوند.
آن ها، بعد از آشنایی با مقیاسات وزن، به این نکته پی می‌برند که ارتباط بین واحدها ارتباطی پیچیده است. این نسبت ها را فقط باید به شکل قراردادی آموزش داد. به این منظور استفاده از یک میزان، که وزن انسان را می‌سنجد مفید است. کودکان با خواندن شماره‌ای که عقربه روی صفحه نشان می‌دهد وزن شیئ را تعیین می‌کنند. این کار آن ها را با اندازه گیری غیر مستقیم آشنا می‌سازد زیرا با خواندن صفحه‌ی میزان توجه آنها به این مسأله جلب می‌شود که سنگینی سبب حرکت و انتقال عقربه از صفر می‌شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما