اکتبر 25
بازدید : 3079
نظرات : بدون دیدگاه
کودک و خمیر بازی

خمیر بازی ابزاری است که همواره برای کودکان جذاب و سرگرم کننده بوده و هست. رنگ های گوناگون این اسباب بازی که می توان آن را به هر شکل دلخواه درآورد، خراب کرد، دوباره ساخت و ساعت ها با آن سرگرم شد از ویژگی های خمیر بازی است. خمیر بازی جدا از سرگرمی برای کودکان […]

خمیر بازی ابزاری است که همواره برای کودکان جذاب و سرگرم کننده بوده و هست.

رنگ های گوناگون این اسباب بازی که می توان آن را به هر شکل دلخواه درآورد، خراب کرد، دوباره ساخت و ساعت ها با آن سرگرم شد از ویژگی های خمیر بازی است.
خمیر بازی جدا از سرگرمی برای کودکان سود نیز دارد.
–  ماهیچه های دست کودک هنگام بازی با خمیر ورزیده تر می شود و مداد دست گرفتن و نوشتن را برای او ساده تر می کند.
– خلاقیت کودکان مرز و محدوه ای نمی شناسد و خمیر بازی وسیله ای است که پا به پای تخیل کودک پیش می رود و آن را پرورش می دهد. با خمیر بازی تقریبا هر چیزی می توان ساخت با این خوبی که کودک می تواند بارها و بارها چیزی را بسازد، خراب کند و دوباره شکل تازه ای به آن بدهد .
– خمیر بازی وسیله خوبی است برای کودک تا رنگ ها را بشناسد و با کنار هم قرار دادن آن ها ترکیب های تازه ای بوجود آورد.

سن مناسب برای شروع خمیربازی

تقریباً در حدودِ 18 ماهگی، کودکان به بازی با سفال و یا ترکیباتی که می‌توانند به آن‌ها شکل دهند، علاقه‌مند می‌شوند. این کار علاوه بر اینکه برایِ آن‌ها تفریحی جالب است، به افزایش قدرت و مهارتِ آن‌ها در فعالیت هایِ حرکتی مانندِ چنگ زدن، گرفتن، نیشگون گرفتن (استفاده از شست و انگشت اشاره برای گرفتنِ اشیاء) کمک کرده و خلاقیتِ آن‌ها را نیز تقویت می‌کند.
بهتر است ابتدا خمیری نرم را در اختیارِ کودک قرار دهید و سپس آن را با خمیرِ سفت‌ترِ سفال‌گری جایگزین کنید. اگر کودکتان به تازگی 18 ماهه شده است، از فشردنِ خمیر بینِ انگشتانش لذت می‌برد. ممکن است بتواند خمیر را تا حدودی پهن کند؛ اما در این سن از او انتظار نداشته باشید که بتواند آن را به طورِ یکنواخت آن را صاف کرده و سپس جمع کند و به صورتِ گلوله‌هایی در بیاورد. این حرکات به هماهنگی هایِ بیشتری نیاز دارد که در طولِ ماه هایِ بعدی حاصل می‌شود.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما