آموزش سلام کردن

آموزش سلام کردن به کودکان یکی از وظایف اصلی والدین می باشد که باید کودک خود را با نحوه صحیح سلام دادن آشنا کنند تا در مهمانی ها و دورهمی ها و… بتواند راحت تر به دیگران سلام کنند. همه ما در اطرف خود کودکانی را می بینیم که به محض وارد شدن در جمع […]

آموزش سلام کردن به کودکان یکی از وظایف اصلی والدین می باشد که باید کودک خود را با نحوه صحیح سلام دادن آشنا کنند تا در مهمانی ها و دورهمی ها و… بتواند راحت تر به دیگران سلام کنند.
همه ما در اطرف خود کودکانی را می بینیم که به محض وارد شدن در جمع سلام می کنند و به همین خاطر همه جذب آن می شویم اما کودکانی نیز هستند که وقتی وارد جمعی می شوند سلام نمی کنند و حتی جواب سلام کردن را نمی دهند که این رفتار بچه ها در بیشتر موارد باعث خجالتی والدین می شود که والدین در این موقع هست که با خودت فکر می کنند باید چه کاری انجام دهند، در ادامه مطالب به آموزش سلام کردن به کودکان می پردازیم.
سلام نکردن کودکان در زمان چشم تو چشم شدن با بزرگتر ها دارای دو علت می باشد یا آن شخص را دوست ندارند و یا با واژه سلام انس ندارند و برای آن ها جا نیفتاد است که به محض روبه رو شدن با دیگران به آن ها سلام کنند.

آموزش سلام کردن به کودکان
یکی از دغدغه های اصلی والدین در تربیت کردن فرزند دلبندشان این است که چگونه آن ها را تشویق به سلام گفتن کنند و شاید انواع ترفندها را بکار برده اید اما بی فایده و بی تاثیر بوده است زیرا در برخی موارد پیش آمده است که فرزند پنج تا شش سال سن دارد اما هنوز سلام نمی کند که این عمل باعث خجالتی بسیاری از والدین می شود، همانطور که می دانید سلام کردن، خداحافظی و تشکر جزو رفتار اصولی می باشد نه انتخابی و چون والدین به فکر خوشبختی فرزندشان می باشند در نتیجه باید آموزش دادن ادب و احترام را جزء وظایف خود بدانند.
سلام کردن اولین مرحله یا قدم در زمان برقراری ارتباط با دیگران می باشد و خانه اولین مکانی است که کودک باید ادب را آموزش ببیند و به خاطر داشته باشید هیچ کسی یک روزه مودب نمی شود، آموزش سلام کردن به کودکان نیز از جمله آموزش های لازم در زمینه تربیت کودک می باشد که در سن هیجده ماهگی می توانید آن را شروع کنید و کودکان به دلیل اینکه بیشتر از رفتار والدین می آموزند تا گفتارشان، بنابراین یک نکته مهم در آموزش سلام به کودکان انجام رفتار صحیح می باشد و زمانی که وارد جمع می شوید باید با خوشروی و صدای بلند به دیگران سلام کنید و فرزندتان را به انجام این رفتار تشویق نمایید.

آشنا کردن کودکان با معنی سلام
یکی از شیوه های آموزش سلام کردن گفتن معنی سلام به کودک می باشد و به آن ها بگویید که سلام به معنای آشنایی، دوستی، عشق و محبت، من ترو دوست دارم و من با شما دوستم می باشد و به کودک تان توضیح دهید زمانی که به کسی سلام می کنید یعنی همه این حرفا ها به او ابراز می کنید.

انجام بازی های سلام
یک عروسک نمایشی را رو به روی کودک قرار دهید و بگویید که اسم این عروسک سلام است اما چون اسم آن را همه به زبان نمی آورند و او را صدا نمی زنند خیلی ناراحت است سپس از کودک دلبندتان بخواهید که اسم عروسک را که سلام است را تکرار کند و به او بگوید که اسم خیلی زیبایی داری، سپس عروسک را در دست کودک قرار دهید تا او با عروسک «سلام»ش صحبت کند.
می توانید با کودک دلبندتان به اجرای یک نمایش لذت بخش بپردازید و هر کدام تان نقش های مختلفی را بازی کنید مانند نقش دو دوست که مدت طولانی است یکدیگر را ملاقات نکرده اند و یا نقش مشتری و فروشنده و… حتما انجام این شیوه آموزش سلام کردن برای فرزند تان بسیار لذت بخش خواهد بود.
انجام بازی های خیالی نیز می تواند در آموزش سلام کردن بسیار تاثیر گذار باشد بنابراین داستان های خیالی بسازید که بسیاری از آدم ها حضور دارند و کودک تان را موقعیتی هایی قرار دهید که سلام کند به طور مثال با راننده تاکسی، صندوقدار فروشگاه، در مهمانی ها و…

حالت چهره در زمان سلام کردن
با تغییر حالات چهره در زمان سلام کردن از کودک تان بخواهید که کدام حالت را می پسندد مثلا چهرتان را اخم آلود کنید و به کودک سلام کنید سپس چهره تان را غمگین و در آخر چهره تان را شاد و با هیجان کنید و به فرزند دلبندتان سلام کنید پس از این آموزش کودک درک خواهد کرد که در زمان سلام کردن باید لبخند بر روی چهره داشته باشد و همچنین با صدای محکم و رسا به دیگران سلام دهد.

سلام کردن به افراد مختلف
در زمان آموزش سلام کردن به فرزندتان از او سوال کنید که آیا همه مردم سلام می کنند؟ سپس از او بخواهید که چگونه سلام کردن مادر، پدر و … را به شما نشان دهد و حالا از او بپرسید که خودش با آقای فروشنده و با آقای رفتگر و… چگونه سلام می کند با انجام این تمرین چگونه سلام کردن با افراد مختلف را به او نشان خواهید داد.

ایجاد انگیزه ای بیشتر برای سلام کردن
همانطور که می دانید و در اطرافیان دیده اید رفتار بیشتر از گفتار بر روی کودکان تاثیر گذار است بنابراین زمانی که وارد جمع می شوید با خوش رویی و شادابی به دیگران سلام کنید و فرزندتان نیز به انجام این عمل تشویق نمایید و به یاد داشته باشید که به دلیل سلام نکردن کودک تان را در جمع شرمنده نکنید و هنگامی که کودک تان هر چند کم سلام می کند وی را مورد توجه قرار داده زیرا این کار انگیزه بیشتری در او برای سلام کردن ایجاد می کند.

تفاوت سلام کردن مردم شهرهای مختلف
به کودک تان بگویید که طریقه سلام کردن مردم شهر ها و کشور های مختلف با هم متفاوت می باشد به عنوان مثال : برخی شیرازی ها در زمان سلام شانه یکدیگر را می بوسند و در لرستان نیز به هم دست می دهند سپس هر یک دست خود را می بوسد و به پیشانی می زنند و در اکثر شهر های دیگر نیز صورت یک دیگر را می بوسند سپس می توانید این موارد را با کودک تان به صورت نمایشی انجام دهید.

سوال کردن درباره در آغوش گرفتن و بوسیدن
از کودک تان بپرسید که آیا همیشه می توان در زمان سلام کردن روبوسی و یا فرد را در آغوش بگیرد و منتظر جواب کودک بمانید سپس به او بگویید که برخی بیماری ها مسری هستند و فرد در زمان بوس کردن به آن بیماری گرفتار می شود و نباید به او خیلی نزدیک شویم مانند سرما خوردگی و همچنین وقتی کسی بیمار است نباید به کسی دست دهد و او را در آغوش بگیرید.
پس از آموزش سلام کردن در زمان بیماری ها از کودک تان بخواهید با توجه به وضعیت شما نحوه صحیح سلام کردن را با شما انجام دهد به طور مثال یک بار سرحال باشید سپس بار بعدی سرفه کنید و به او بیاموزید که در زمان سرفه نباید دست دهد و روبوسی کند، همچنین در زمان سرفه با دست و یا دستمال جلوی دهانتان را بگیرید و از او عذرخواهی کرده و بگویید که نمی توانید روبوسی کنید و یا به او دست دهید تا کودک تان نیز این روش آموزش سلام کردن را یاد بگیرد.
نکته : لزومی ندارد که کودک تان را مجبور به انجام سلام کردن کنید و یا بعد از سلام نکردن با او قهر کنید و یا مدام او را با هم سن و سال هایش مقایسه کنید، بهترین روش در زمان آموزش سلام کردن این است که نحوه سلام کردن را در قالب بازی، قصه و شعر به او یاد دهید که در ادامه شما را با یک نمونه شعر سلام کودکانه آشنا خواهیم کرد.
سلام گلهای خندون با دندون و بی دندون
سلام به هر پرنده که توی باغ می‌خنده
سلام به دشت و دریا سلام به کوه و صحرا
سلام به روی ماه بچه‌های با صفا
سلام سلام بچه‌ها چطوره حال شما
باشید همیشه خندان چون گل‌های گلستان
سلام به روی ماهتون به گرمی نگاهتون
به قلب پاک و صافتون به موهای سیاهتون
سلام سلام بچه‌ها گل‌های سرخ و زیبا
سلام سلام بچه‌ها عزیزای مثل ماه
سلام به هر ستاره به ابر پاره پاره
به دانه‌ای که از خاک درآمده، دوباره
سلام چه خوب و زیباست غنچه روی لبهاست
به هر کی می‌رسیم ما کلام اول ماست
سلام مثل بهاره گل و شـکوفـه داره
بوی قشنگ دوستی همراه خود مـیـاره
وقتی سلام میکنی شاپرکا می‌خندن
بالهاشونو برامون وامیکنن می‌بندن
گوش بده باز می‌خونن پرنده‌های زیبا
با چه چه و با جیک جیک سلام میدن به گلها
سلام به جنگل سبز به آسمان آبی
به غنچه‌های خندان به روز آفتابی

نکاتی در رابطه با سلام کردن
۱. در زمان رفتن به پارک از فرزند تان بخواهید که به بچه های دیگر سلام دهد سپس خود را معرفی و نام آن ها را بپرسد.
۲. هنگامی که فردی به فرزندتان سلام می کند و او هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهد با اشاره کردن به او سلام کردن به فرد را تذکر دهید و زمانی که به سلام دیگران جواب می دهد او را تشویق کنید.
۳. به خاطر داشته باشید که سلام کردن را مدام در گوش فرزندتان زمزمه نکنید زیرا، این کار سبب حالت لجبازی و انزجار در او می شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما