دسامبر 15
بازدید : 601
نظرات : بدون دیدگاه
چرا کودکان به گاز گرفتن علاقه دارند؟

آیا تا به حال پیغام وحشتناک گاز گرفتن کودک رو از مربی فرزندتون دریافت کردید که فرزند شما کودکان دیگر رو گاز می گیره؟ یا مربی هستید و گاهی با کودکانی که گاز می گیرند مواجه شده اید؟ اگرچه گاز گرفتن رفتاری طبیعی محسوب می شه، اما با برخورد صحیح اکثر کودکان پس از چند […]

آیا تا به حال پیغام وحشتناک گاز گرفتن کودک رو از مربی فرزندتون دریافت کردید که فرزند شما کودکان دیگر رو گاز می گیره؟ یا مربی هستید و گاهی با کودکانی که گاز می گیرند مواجه شده اید؟
اگرچه گاز گرفتن رفتاری طبیعی محسوب می شه، اما با برخورد صحیح اکثر کودکان پس از چند هفته یا چند روز این اخلاق رو ترک می کنند. اما به هیچ عنوان نباید کودکی که بچه های دیگر رو گاز می گیره تنبیه نمود. اما با مطالعه نکات زیر متوجه می شید که با این کودکان چطور برخورد کنید.

رفع مشکل گاز گرفتن کودک در مهدکودک
قطعاً بیشتر کودکانی که دیگران رو گاز می گیرند برای گوش دادن به سخنرانی و توصیه های شما خیلی کوچک هستند. اما نکاتی که ما برای شما آوردیم قطعاً به شما کمک خواهد کرد.
پس سخت نگیرید و از این راهکارهای ساده استفاده کنید:

  • سعی کنید که سریع مداخله کنید یا حواسش رو پرت کنید و قاطعانه اما در کمال آرامش بگید: گاز نگیر. به مدت چند روز یک نفر بدون اینکه کودک متوجه بشه باید مراقبش باشه.
  • اگر گاز گرفت در کمال آرامش اما قاطعانه بهش بگید، نه، گاز نگیر.
  • اگر باز هم گاز گرفت، بهترین ایده این است که او از کودکان دیگر دور کنید و به مدت چند دقیقه او رو نادیده بگیرید.
  • هر از گاهی بهش یادآوری کنید که نباید بچه های دیگه رو گاز بگیره، می تونید بهش بگید که گاز گرفتن به دیگرون آسیب می رسونه.
  • اگر برای مدتی گاز نگرفت یا با مهربونی بازی کرد، بهش جایزه بدید و بهش توجه کنید.
  • برنامه روزانه مرتبی ترتیب بدید که می تونه شامل وعده غذایی به موقع، چرت بعدازظهر و زمان بازی باشه.
  • اگر کودکی، بچه های دیگه رو گاز گرفت ابداً از والدینش نخواهید که اون رو به خونه ببرند چون اینکار حرص او برای گاز گرفتن رو تشدید می کنه.
    شاید خوب باشه بدونید که چه زمانی کودکان گاز می گیرند. وقتی خیلی خسته اند؟ وقتی در حال درآوردن دندون هستند؟ وقتی بچه های دیگه پتو یا اسباب بازیشون رو می گیرند؟ وقتی اوضاع بر وفق مرادشون نیست؟
    وقتی در خونه هستند، مطمئن بشید که برنامه روزانه مرتبی دارند و به اندازه کافی می خوابند. بچه هایی که بیش از حد خسته هستند یا استرس دارند بیشتر بچه های دیگه رو گاز می گیرند.
    اگر مربی هستید، بعد از اینکه چند روز با کودک وقت بگذرونید، به عادت های مختلف اون از جمله گاز گرفتن پی می برید و می تونید شرایط رو تحت کنترل دربیارید. اگرچه گاهی هم وقتی شما دور و برش نباشید ممکنه عادتش رو دوباره تکرار کنه. به همین دلیل بهتره از یکی از همکارانتون کمک بگیرید تا در مواقعی که شما نیستید حواسش به کودک باشه.
    همچنین باید مد نظر داشته باشید که اصرار بر عادت گاز گرفتن بدین معناست که فضا و مراقبت های این مهدکودک یا مدرسه مناسب این کودک نیست. شاید بیش از حد سخت گیری می شه یا اصلاً قانونی در اون وجود نداره. شاید هم تعداد بچه ها بیش تر از حده؟
    به خاطر داشته باشید که اگر مهد کودکی مناسب یک کودک نباشه، به این معنا نیست که این مهد کودک اصلاً خوب نیست. شاید همه کارها درست پیش می ره، اما به دلایلی فقط برای این کودک مناسب نیست.

چرا کودکان به گاز گرفتن علاقه دارند؟
یکی از بدترین چیزها درباره داشتن کودکی که گاز می گیره احساس والدینه. فقط اگر شما کودکی که گاز می گیره داشته باشید، والدین دیگه رو درک می کنید. اغلب والدین درک نمی کنند که گاز گرفتن بخشی از روند رشد کودکانه و به ندرت خطرناکه و هر کودکی ممکنه در یک مرحله از زندگیش به گاز گرفتن رو بیاره.
شما به عنوان والدین کودکی که گاز می گیره: نباید شرمنده باشید و به رفتار والدینی که کودکشون گاز گرفته شده توجه نکنید و فقط بر رفع عادت گاز گرفتن کودک خود تمرکز کنید.

علت گاز گرفتن و راهکار جلوگیری از آن در کودکان
نحوه صحیح برخورد والدین در شرایط شکست کودک رو قبلا معرفی کردیم و اینبار به مشکل گاز گرفتن کودکان می پردازیم. گاز گرفتن رفتاری طبیعیست و جزء مراحل رشد کودکانه که همه والدین باید این مسئله رو بدونند.

موارد مهم دیگری که باید درباره گاز گرفتن بدونید
کودکان در مرحله درآوردن دندون، به دلیل خستگی بیش از حد، حسودی، ناامیدی یا عصبانیت گاز می گیرند. گاهی هم وقتی می بینند بعد از گاز گرفتن چه اتفاقی می افته که درواقع تجربه و کشف جهان اطرافه، بچه های دیگه رو گاز می گیرند.
دقت کنید که به عنوان والدین کودکی که گاز می گیره، اغراق نکنید چون کودکان بعد از گاز گرفتن از واکنش اطرافیان هیجان زده می شند. بعد از اینکه کسی رو گاز گرفت از کارهایی مثل گاز گرفتن در عوض گاز گرفتن او، تنبیه بدنی یا گذاشتن چیزی در دهانش خودداری کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما