دسامبر 17
بازدید : 1761
نظرات : بدون دیدگاه
کاردستی های زیبا و خلاقانه

خلاقیت در کودکان ابعاد گوناگونی دارد، خلاقیت کلامی، فیزیکی، تجسمی، درون‌فردی و … . در این میان روش‌های آموزشی گوناگونی نیز برای پرورش آن وجود دارد؛ بازی، قصه‌گویی، پرورش حواس پنجگانه و البته آموزش کاردستی. در روش آخر کودک بسیاری از مفاهیمی را که باید بیاموزد، به صورت غیرمستقیم و ماجراجویانه می‌آموزد. در اینجا سه […]

خلاقیت در کودکان ابعاد گوناگونی دارد، خلاقیت کلامی، فیزیکی، تجسمی، درون‌فردی و … . در این میان روش‌های آموزشی گوناگونی نیز برای پرورش آن وجود دارد؛ بازی، قصه‌گویی، پرورش حواس پنجگانه و البته آموزش کاردستی. در روش آخر کودک بسیاری از مفاهیمی را که باید بیاموزد، به صورت غیرمستقیم و ماجراجویانه می‌آموزد. در اینجا سه روش ساده ایجاد خلاقیت را با هم مرور می‌کنیم تا بدانید که این راه خلاق کردن کودک‌تان ساده اما قابل تامل است.

تولدی با کلاه‌های متفاوت
اگر تولد کودک‌تان نزدیک است و می‌خواهید جشنی بگیرید بهتراست کلاه‌های این جشن را به اتفاق فرزندتان تهیه کنید .

۱. روی کاغذی شبیه دایره که به اندازه یک بشقاب غذاخوری است، یک دایره بکشید که از لبه‌های کاغذ دو سانتی‌متر به داخل باشد.

۲. طرحی را که دوست دارید، داخل این دایره بکشید این طرح می‌تواند گل، گوش خرگوش یا هر چیزی که فرزندتان دوست دارد باشد. حواس‌تان باشد که پایه این طرح باید به دایره‌ای که کشیده‌اید، وصل باشد.

۳. حالا طرحی را که کشیده‌اید تا کنید و آن را روی سر کوچولوی‌تان بگذارید و اگر لازم بود کمی قطر دایره را بزرگ‌تر کنید تاکلاه به خوبی روی سر کودک جای بگیرد.

۴. حالا می‌توانید این کلاه را با نقاشی، مدادهای رنگی و هر برچسبی که کودک دوست دارد، تزیین کنید.

چه یاد می‌گیرد
با انجام این کاردستی کودک خودساختگی را یاد می‌گیرد یعنی با چگونگی مدیریت مالی و پس انداز پول و بودجه خانواده آشنا می شود. او می‌داندخودش هم می‌تواند تولیدکننده  باشد و حتما لازم نیست همه چیز از بیرون تهیه شود. او با این کار با مفاهیم مختلف هندسی آشنا می‌شود.

گلدان مویی درست کنید
با یک کاردستی بامزه می‌توانید هدیه‌ای ماندنی به کودک بدهید.

۱. عکس کودک یا هر کدام از اعضای خانواده را چاپ کرده و طوری روی یک کاغذ رنگی قرار دهید که بخش مربوط به موهای او بریده شده باشد. طوری عکس را قرار دهید که تقریبا از رستنگاه مو بریده شده باشد.

۲. قسمت سر در مرکز و پیشانی در بالا و لبه‌کاغذ قرار داشته باشد.

۳. این کاغذ را که عکس فرزندتان یا یکی از اعضای خانواده روی آن است دور گلدان پلاستیکی بپیچید. لبه‌های اضافه را ببرید.

۴. گلی را که می‌خواهید مدل موی آن فرد باشد در گلدان بکارید.

چه یاد می‌گیرد
موادی که در طبیعت یافت می‌شود می‌تواند منبعی برای بروز خلاقیت در کودکان باشد. به این ترتیب او مسئولیت نگهداری از یک موجود زنده که گیاه باشد را برعهده می‌گیرد و چون به این ترتیب تصویرسازی بهتری می‌کند، بیشتر درک می‌کند که چطور باید با طبیعت برخورد کند.

چراغ خواب شمعی بسازید
این حیوانات کاغذی در صورتی که شمعی در آنها روشن شود سایه زیبایی را ایجاد می‌کنند. کاربرد دیگری که می‌توان از آنها انتظار داشت این است که به عنوان جامدادی روی میز تحریر استفاده شوند.

۱. برای ساختن این حیوانات بهتر است یک بطری آب را برداشته و به هر ارتفاعی که دوست دارید، ببرید. می‌توانید از چند بطری در ارتفاع‌ متنوع استفاده کنید.

۲. برای اینکه لبه بطری تیز و برنده نباشد و خطری برای کودک ایجاد نکند، یک رول نوار چسب روی آن بچسبانید.

۳. گوش‌ها، چشم‌ها، دماغ، دهان و چهار پا از هر حیوان را روی یک کاغذ بکشید و ببرید.

۴. از کودک بخواهید این قطعات را هر رنگی که دوست دارد رنگ‌آمیزی کند و با چسب آنها را به این بطری‌ها بچسبانید.

۵. حواس‌تان باشد که چهار پای حیوان در یک اندازه باشد تا لیوانی که درست کرده‌اید، کج نایستد.

چه یاد می‌گیرد
کودک وقتی این کاردستی را می‌سازد، درمی‌یابد که هرگاه در زندگی دچار مشکل و مسئله‌ای می‌شود باید برای آنها با قدرت اندیشه و تعقل راه‌حل‌هایی پیدا کند. در کاردستی با مواد دور ریز، کودک استفاده‌های نامعمول از اشیای اطرافش را یاد می‌گیرد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما