دسامبر 18
بازدید : 802
نظرات : بدون دیدگاه
رشوه دادن به کودک برای گریه نکردن

نحوه برخورد با گریه کودک از آن‌جایی اهمیت دارد که در رفتارهای آینده او تأثیر می‌گذارد. گریه در کودکان و نوزادان امری طبیعی برای بروز احساسات و عواطف منفی است؛ اما زمان‌هایی که تبدیل به رفتارهای آموخته شده می‌شود باید برای درمان آن اقدام کرد. ممکن است کودک برای جلب توجه شما مدام گریه کند […]

نحوه برخورد با گریه کودک از آن‌جایی اهمیت دارد که در رفتارهای آینده او تأثیر می‌گذارد. گریه در کودکان و نوزادان امری طبیعی برای بروز احساسات و عواطف منفی است؛ اما زمان‌هایی که تبدیل به رفتارهای آموخته شده می‌شود باید برای درمان آن اقدام کرد. ممکن است کودک برای جلب توجه شما مدام گریه کند و یا به دنبال دریافت رشوه از شما باشد. فرزندپرتال به شما کمک می‌کند با بهتر با مشکلات رفتاری و عادت‌های نابهنجار آن‌ها برخورد کنید و واکنش مناسبی از خود نشان دهید. در ادامه نحوه برخورد با گریه کودک و راه‌های کنترل آن را شرح داده‌ایم.

چرا کودکان گریه می‌کنند؟
معمولا کودکان بدون دلیل گریه نمی‌کنند. به عنوان یک مادر به طور غریزی می‌توانید بفهمید مشکل از کجاست. همچنین برخی از مهمترین دلایل گریه‌ی کودکان را در زیر نام برده‌ایم:
– خواب آلودگی
– گرسنگی
– معده درد یا باد شکمی
– درد در ناحیه ای از بدن
– لباس نامناسب

چگونه گریه کودک را کنترل کنیم؟
۱. بررسی وضعیت کودک
ممکن است دلیل اصلی گریه‌ی کودک گرسنگی باشد. سعی کنید به نوزادتان شیر بدهید. در مرحله‌ی بعدی پوشک او را چک کنید و ببینید احتیاج به تعویض دارد یا خیر. ممکن است حتی یک گزیدگی کوچک باعث گریه‌ی فرزندتان شده باشد بنابراین بدن کودک را خوب نگاه کنید. دمای بدن نوزادتان را چک کنید و مطمئن شوید دمای بدنش نرمال است. به طور کلی با بررسی وضعیت نوزاد می‌توانید مشکل اصلی او را متوجه شوید.
۲. کودکتان را تکان دهید
تحقیقات نشان می‌دهد تکان دادن کودکان باعث آرامش آن‌ها می‌شود. کودک را روی بازوهایتان گذاشته و به آرامی تکان دهید. این کار باعث می‌شود علاوه بر بند آمدن گریه، در بزرگسالی از سلامت روان خوبی برخوردار شود.
۳. ماساژ دادن کودک
ماساژ دادن یکی از بهترین درمان‌های کولیک معده برای نوزادان است. چه فرزند شما کولیک معده داشته باشد و چه نه‌ ماساژ دادن به آرامش او کمک می‌کند. نوزادان به طور معمول هم زمان شیر می‌خورند و نفس می‌کشند؛ این فرآیند باعث ایجاد گاز معده می‌شود و کودک با گریه کردن سعی در خارج کردن این گاز می‌کند.
بعد از هر بار شیر دادن در موقعیت ایستاده تقریبا ۱۰ دقیقه به آرامی به پشتش ضربه بزنید. زمان‌هایی که به خاطر گاز معده گریه می‌کند، ماساژ دادن می‌تواند باعث آرامش کودک شود.
۴. حرکات دوچرخه‌ای
درد در ناحیه ی معده می‌تواند باعث گریه‌های مداوم و شدید در کودک شما شود. کودک را روی زمین بخوابانید و پاهایش را مثل رکاب زدن دوچرخه تکان دهید. این کار کمک می‌کند کودک شما آروغ بزند و بعد گریه اش متوقف می‌شود.
۵. کودک را زیاد در معرض محرک‌ها قرار ندهید
شرایط متشنج و سر و صداهای زیاد و یا دیدن محیط شلوغ کودک را می‌ترساند. کودک با گریه کردن سعی در ابراز نارضایتی خود می‌کند. زیادی غذا دادن یا بغل کردن بیش از حد هم باعث نارضایتی کودک می‌شود. سعی کنید در این شرایط کودک را به محیطی آرام ببرید که نور کم باشد. حذف محرک ها به بند آمدن گریه ی کودک و کنترل آن کمک می‌کند.
۶. حواس او را پرت کنید
مشکل کودک شما هر چیزی که باشد، حواس پرتی به بند آمدن گریه اش کمک می‌کند. می‌توانید از تکنیک‌های زیر برای پرت کردن حواس کودک استفاده کنید :
– از عروسک های صدا دار استفاده کنید
– کودک را لب پنجره ببرید تا با دیدن آدم ها، ماشین ها و درخت‌ها سرگرم شود
– برای او موسیقی پخش کنید
– حرکات خنده دار انجام دهید
– با او بازی کنید
۷. کودک را بیرون ببرید
اگر هیچ کدام از روش‌ها جواب ندادند کودک را حاضر کنید و بیرون بروید. هوای تازه و دیدن محیط و آدم‌های متفاوت کودک را آرام و خوشحال می‌کند.

با گریه آموخته شده چه باید کرد؟
گاهی کودکان بدون دلیل، برای جلب توجه و یا رسیدن به خواسته‌های خود مدام گریه می‌کنند و آن را سپری در برابر والدین قرار می‌دهند. نحوه‌ی واکنش والدین به گریه‌ی کودک بسیار مهم است.
سعی کنید به کودک یاد بدهید گریه کردن برای دفع احساسات منفی کاری طبیعی است.
اما اگر کودک شما سر هر موضوعی گریه می‌کند باید یاد بگیرد با آن مقابله کند. بسیاری مواقع والدین نمی‌توانند در این شرایط به خوبی عمل کنند به همین دلیل توصیه می‌کنیم از مشاوره کودک بهره‌مند شوید. همچنین می‌توانید موارد زیر را به کار ببرید:
به کودکان بیاموزید که احساسات زودگذر هستند
ممکن است کودک شما احساس ناراحتی و خشم داشته باشد. سعی کنید حواس کودک را پرت کنید و به او بیاموزید که این احساسات زودگذر هستند و همیشگی نیستند. ممکن است کودک بلافاصله معنی حرف شما را نفهمد. گذر زمان و تجربیات مختلف به فهمیدن منظور شما و عوض شدن رفتار کودکتان کمک می‌کند.
به کودکتان رشوه ندهید
رشوه دادن به کودک برای گریه نکردن، یکی از رایج‌ترین اشتباهات تربیتی است که نتیجه‌ای معکوس در بر دارد. این رفتار، کودک را تشویق می‌کند تا برای به دست آوردن پاداش و همان رشوه مدام گریه کند.
سعی کنید به جای باج دادن با رفتارهای غلط فرزندتان مقابله کنید. تربیت والدین در دوره‌ی حساس کودکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و آینده‌ی افراد در این سنین ساخته می‌شود.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما