دسامبر 29
بازدید : 562
نظرات : بدون دیدگاه
کنترل خشونت نوجوان

همه والدین دوست دارند فرزندانشان شاد باشند. از وقتی فرزندتان نوزاد است تا وقتی بزرگ می شود دوست دارید خوشبخت باشد. بنابراین وقتی جوان تحریک پذیر و بدخلق شده و با کوچکترین انتقادی برافروخته می شود والدین باید چه کار کنند ؟ اولا ریشه مشکلات نوجوان شما مشکل در کنار آمدن با انتظارات است. اگر […]

همه والدین دوست دارند فرزندانشان شاد باشند. از وقتی فرزندتان نوزاد است تا وقتی بزرگ می شود دوست دارید خوشبخت باشد. بنابراین وقتی جوان تحریک پذیر و بدخلق شده و با کوچکترین انتقادی برافروخته می شود والدین باید چه کار کنند ؟

اولا ریشه مشکلات نوجوان شما مشکل در کنار آمدن با انتظارات است. اگر می بینید نوجوان تان فورا عصبی می شود احتمالا با یک سری انتظارات براورده نشده یا نیازهای عاطفی رو به رو است. همچنین اگر نوجوان شما عادت دارد ناامیدی خود را روی شما تخلیه کنید احتمالا شما را به عنوان کیسه بوکسی برای تخلیه هیجانات می بیند. یعنی احساس می کند شما منبع امنی برای تخلیه ناامیدی او هستید بدون اینکه نگران عواقب کارش باشد. بهرحال این رفتار سالمی نیست.

بیشتر والدین در این مواقع دچار یک ترس غیرمنطقی می شوند که نکند رابطه با فرزندشان را از دست بدهند. این ترس قابل درک است اما منطقی نیست. نوجوانان معمولا قصد قطع ارتباط با والدین را ندارند اما والدین به خاطر تصمیم هایی که از روی ترس می گیرند، ناخودآگاه اوضاع را بدتر می کنند.

معمولا چیزی شبیه این رخ می دهد: والدین دستوری به نوجوان خود می دهند، بعد متوجه می شوند که فرزندشان دارد عصبانی می شود و بعد برای اجتناب از بحث با نوجوانشان از دستوری که دادند صرف نظر می کنند. بعدها وقتی فرزندشان در مدرسه بدرفتاری های شدید نشان می دهد که والدین مسبب آن هستند، والدین دنبال مشکل می گردند.

در حالت ایده آل، اگر شما با یک نوجوان عصبانی روبه رو هستید، بهتر است چنین رفتاری داشته باشید: والدین پیامی را مستقیم و رک صادر می کنند، متوجه می شوند فرزندشان در حال عصبانی شدن است، والدین هیچ تلاشی برای آرام کردن نوجوان نمی کنند و منتظر رفتار بعدی نوجوان می مانند. در بیشتر موارد نوجوان دستور را دنبال می کند.

در برخی موارد نوجوان از فرمان والدین پیروی نمی کند؛ در این مواقع والدین باید به آرامی به نوجوان نزدیک شوند و دلیل ناراحتی او را بپرسند. در بیشتر موارد نوجوانان موضوع را با والدین در میان می گذارند و بعد از اینکه احساس کنند شنیده می شوند با دستور اولیه موافقت می کنند.

شاید بپرسید اگر نزدیک شدیم و باز هم “نه” شنیدیم چه؟ به رفتارتان ادامه دهید. در واقع کم پیش می آید که شما به آرامی و نرمی به فرزندتان نزدیک شوید و او همچنان مقاومت کند. وقتی والدین با نوجوان خود درگیر می شوند یعنی رفتارهای نوجوان روی سبک زندگی والدین تاثیر بدی دارد و والدین هم برای ناامیدی یا انتظارات نوجوان نتواسته اند وقت بگذارند.

فرزندان شما بزرگ می شوند و لازم است نحوه تعاملتان را با آنها تغییر دهید. بچه هایی که تا دیروز مشتاقانه به شما گوش می دادند اکنون شما را به خاطر تصمیم هایتان بازخواست می کنند. بنابراین با آنها مثل کودکان برخورد نکنید و در عین حال اقتدار خود را حفظ کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما