بچه های درس خوان

بخش مهمی از فرایند آموزش یادگیری می باشد که علاوه بر این درس خواندن کودکان در آینده آن ها نیز نقش مهمی دارد بنابراین والدین با تشویق کودکان می توانند به آن ها کمک کنند تا به یادگیرنده های خوبی تبدیل شوند. از موضوعات مهمی که بر آینده کودکان تاثیر گذار است درس خواندن و […]

بخش مهمی از فرایند آموزش یادگیری می باشد که علاوه بر این درس خواندن کودکان در آینده آن ها نیز نقش مهمی دارد بنابراین والدین با تشویق کودکان می توانند به آن ها کمک کنند تا به یادگیرنده های خوبی تبدیل شوند.

از موضوعات مهمی که بر آینده کودکان تاثیر گذار است درس خواندن و مطالعه می باشد که همه والدین دوست دارند که فرزندشان به درس خواندن علاقه زیادی داشته باشند و با کمک روش هایی ساده به منظور تشویق فرزندتان به مطالعه و یادگیری می توانید کودک درس خوانی داشته باشید، در ادامه فرزندپرتال شما را با راهکارهای موثر جهت کمک والدین به درس خواندن کودکان آشنا خواهد کرد.

اشتباهی که بسیاری از والدین در زمینه آموزش کودکان مرتکب می شوند این است که آموزش را محدود به کلاس درس می دانند اما به منظور افزایش توانایی و تمایل کودکان باید به خاطر داشته باشید که کلاس درس تنها یک منبع اولیه برای آموزش بچه ها می باشد و رشد اجتماعی، ذهنی و علمی آن بیرون از کلاس ایجاد می شود.

راهکارهای ساده جهت کمک به درس خواندن کودکان
اینکه چگونه کودکان را به درس خواندن تشویق کنیم ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول می کند به همین خاطر در ادامه شما را با این روش های موثر آشنا خواهیم کرد.


توجه به آموخته های کودک نه عملکرد
از کودک تان راجع به چیزی که در مدرسه یاد گرفته است سوال کنید و از او بخواهید که به شما یاد دهد، در صورتی که جایی اشتباه کرد آن را اصلاح کنید و هیچوقت او را به دلیل نمرات پایینش تنبیه نکنید، زمانی که او با زبان خودش به شما درس یادگرفته اش را یاد می دهد علاوه بر اینکه برایش درس ها تکرار می شوند بلکه کمک شگفت انگیزی به یادگیری بهتر او می کند.


فراهم کردن محیط مناسب
از کودک تان بپرسید که آیا دوست دارد در اتاق و دور از خانواده و یا در اتاق نشیمن درس بخواند، سپس به کمک دیگر اعضای خانوده محیطی آرام جهت درس خواندن فرزندتان فراهم کنید و به خاطر داشته باشید که وقفه های ثابت ممکن است سبب از بین رفتن تمرکز و علاقه کودک شوند.


توجه به علایق بچه ها
از مهم ترین روش ها جهت تشویق کودکان به درس خواندن توجه کردن به علایق آن ها می باشند بنابراین اگر تصمیم دارید که به کودک جهت یادگیری بهتر کمک کنید باید او را تشویق کنید تا چیزی هایی که او را جذب و هیجان انگیز می کند را کشف کند به طور مثال: اگر کودک به شیر و پلنگ علاقه زیادی دارد برای او کتاب های در این مورد پیدا کنید.


نشان دادن اشتیاق به یادگیری
همانطور که می دانید اشتیاق والدین به کودک نیز انتقال پیدا می کند و زمانی که کودک علاقه شما را در یادگیری مشاهده می کند او نیز به آموختن علاقمند می شود، مهم نیست که موضوع مورد علاقه شما علم، تاریخ و حتی ریاضی باشد بنابراین مشاهده اشتیاق واقعی بزرگتر ها به مطالعه باعث می شود که کودک، درس خواندن را در واقع سفری برای پیدا کردن چیزهای جدید بداند.


تمرکز بر نقاط قوت

از دیگر روش های موثر جهت تشویق بچه ها برای درس خواندن تمرکز بر نقاط قوت آن ها می باشد و بر عکس، بزرگ کردن نقاط ضعف آن ها به جز مضطربی و دلسردی بچه ها و اینکه علاقه آن ها را به درس خواندن از بین می رود نتیجه ای در پی ندارد، بنابراین در صورتی که کودک تان در امتحان ریاضی نمره خوبی نگرفته است علاوه بر اینکه باید در درس ریاضی به او کمک کنید بلکه به دلیل اینکه در درس علومی نمره خوبی گرفته است او را تشویق کنید.


کمک به منظم بودن کودک
به فرزندتان به منظور مرتب کردن کتاب ها، کاغذها و آماده کردن تکلیف هایشان کمک کنید و البته به خاطر داشته باشید که بهم ریختگی بین کودکان کم سن و سال عادی است اما امکان دارد که باعث ایجاد آشفتگی در آن شود که کمک شما در این زمینه باعث می شود کودک کمتر آشفته شود و برای یادگیری انگیزه بیشتری پیدا کند.


اهمیت دادن به موفقیت های کودک
به خاطر حتی موفقیت های کوچک فرزندتان جشن بگیرید این کار به خصوص برای کودکانی که تازه وارد دوران ابتدایی شدند از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا انگیزه درس خواندن پیدا می کنند به طور کلی حمایت والدین به منظور تشویق کودکان به درس خواندن ابزار خوبی می باشد.


شناختن روش های متفاوت یادگیری
شیوه های اصلی برای آموزش و یادگیری وجود دارند که عبارتند از: شنیداری، دیداری، جسمی، کلامی، منطقی، اجتماعی و فردی، که والدین به منظور تشویق بچه ها به درس خواندن باید به آن ها کمک کنند تا روش های مورد علاقه کودک شان را پیدا کنند.

استفاده از این روش یک شیوه مهم می باشد به عنوان مثال : کودکانی که شیوه یادگیری شان شنیداری است با شنیدن بهتر متوجه می شوند و برعکس.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما