ژانویه 2
بازدید : 780
نظرات : بدون دیدگاه
فضای باز نزدیک بینی را دور می‌کند

آپارتمان‌نشینی باعث شده بازی در حیاط برای بچه‌ها به یک رویا تبدیل شود اما بهتر است هرطور شده این شرایط را برای فرزندتان فراهم کنید چراکه محققان می‌گویند بازی در حیاط برای بینایی بچه‌ها مفید است و ریسک نزدیک بینی را کاهش می‌دهد. در حال حاضر نزدیک بینی یا «میوپیا» در کل دنیا رو به […]

آپارتمان‌نشینی باعث شده بازی در حیاط برای بچه‌ها به یک رویا تبدیل شود اما بهتر است هرطور شده این شرایط را برای فرزندتان فراهم کنید چراکه محققان می‌گویند بازی در حیاط برای بینایی بچه‌ها مفید است و ریسک نزدیک بینی را کاهش می‌دهد.
در حال حاضر نزدیک بینی یا «میوپیا» در کل دنیا رو به افزایش است و بر اساس پیشبینی کارشناسان، تا سال ۲۰۵۰ حدود ۴.۸ میلیارد نفر در دنیا مبتلا به اختلالات دیداری خواهند بود که در مقایسه با سال ۲۰۱۰ بیش از ۲.۸ میلیارد نفر بیشتر است!

در چین، بیش از ۹۰ درصد جوانان نزدیک بین هستند و این مشکل به یک اپیدمی تبدیل شده است. با اینکه عینکی‌ها معمولا ژن‌هایشان را مقصر ضعف چشم‌هایشان می‌دانند اما ژنتیک به تنهایی نمی‌تواند توضیح خوبی برای رشد سریع این مشکل باشد.
متخصصان می‌گویند که چگونگی تاثیرگذاری محیط بر بینایی را درک کرده‌اند و فضای باز تاثیر پررنگ‌تری دارد.
در حال حاضر میزان مطالعاتی که نشان می‌دهند بازی در فضای باز می‌تواند احتمال نزدیک بینی بچه‌ها را کاهش دهد، رو به افزایش است.
فضای باز نزدیک بینی را دور می‌کند
حضور در فضای باز نه تنها فرد را مجبور می‌کند فاصله دورتری را ببیند که قرار گرفتن در معرض نور فضای باز هم ضروری است چراکه روند رشد محوری چشم را کاهش می‌دهد و این رشد، همان چیزی است که منجر به نزدیک بینی می‌شود.
در یک مطالعه مشخص شده بچه‌هایی که هر دو والدشان نزدیک بین هستند، اگر به اندازه کافی در فضای باز حضور نداشته باشند، خطر ژنتیکی بروز نزدیک بینی در این کودکان به ۶۰ درصد می‌رسد.

حالا پژوهشگران معتقدند محیط زیست بیش از ژنتیک، در بروز نزدیک بینی تاثیرگذار است. به گفته دکتر کیتی ویلیامز، دستیار سرپرست مطالعه اخیر، درباره ژنتیک بچه‌ای که متولد شده، کاری نمی‌توان کرد اما مدت زمان حضور و فعالیت در فضای داخلی می‌تواند ریسک نزدیک بینی را افزایش دهد.
عوامل عجیب نزدیک بینی
به گفته این محققان، تعادل بین زمان حضور و بازی در فضای باز به خصوص در سال‌های ابتدایی تحصیل بسیار مهم است. البته در این پژوهش‌ها ۴ عامل محیطی دیگر که با نزدیک بینی مرتبط هستند، شناسایی شده و برخی از آنها کاملا غیرمنتظره هستند.

برای مثال در این مطالعه مشخص شده بچه‌هایی که با روش‌های کمک باروری متولد می‌شوند، ۲۵ تا ۳۰ درصد بیشتر از دیگر بچه‌ها در معرض نزدیک بینی هستند.
همچنین بر اساس این مطالعات، متولدین تابستان دو برابر دیگران در معرض نزدیک بینی هستند که احتمالا به خاطر زودتر مدرسه رفتن نسبت به همکلاسی‌های دیگرشان است.

ضمنا هر یک درجه که مدرک تحصیلی مادر بالاتر باشد، فرزندش در نوجوانی با ۳۳ درصد احتمال بیشتری از نزدیک بینی روبرو خواهد بود که شاید ارتباطی بین بهره هوشی و نزدیک بینی داشته باشد.
در نهایت، آخرین عامل شناسایی شده محیطی تاثیرگذار بر نزدیک بینی، تکنولوژی است: هرقدر بچه‌ها در سنین پایین تر نوجوانی بیشتر بازی کامپیوتری انجام دهند، احتمال نزدیک بینی‌شان بیشتر است.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما