هشت عامل مهم در تربیت فرزند صالح

حفظ تشنگی و اشتیاق کودکان، باید ملاک عمل قرار بگیرد، نه سیراب و خسته و خاموش کردن. اگر بخواهیم زودتر به نتیجه برسیم، باید آرام تر حرکت کنیم. کمتر بگوییم و فرصت بدهیم تا خودش ببیند، سؤال کند، به دنبال جواب بگردد و با موضوعات مختلف ارتباط برقرار کند. 1- پدر صالح: پدر نقش مهمی […]

حفظ تشنگی و اشتیاق کودکان، باید ملاک عمل قرار بگیرد، نه سیراب و خسته و خاموش کردن. اگر بخواهیم زودتر به نتیجه برسیم، باید آرام تر حرکت کنیم. کمتر بگوییم و فرصت بدهیم تا خودش ببیند، سؤال کند، به دنبال جواب بگردد و با موضوعات مختلف ارتباط برقرار کند.

1- پدر صالح:

پدر نقش مهمی در تربیت فرزند از قبل و بعد از انعقاد نطفه ایفا می کند. از پدران صالح فرزندان پاک و مقیّد به تعالیم اسلام بوجود می آیند. و اصولاً هر وقت به انسان وارسته و دارای کمالات انسانی بر می خوریم از احوالات پدر وی جویا می شویم.

2- مادر پاک دامن:

اُم به معنی ریشه و اصل هر چیز می باشد و مادر در بُعد عاطفی فرزند، نقش ویژه ای را اجرا می کند. قانون رحامت، به این معناست که: فامیل های نَسَبی تماماً از طرف مادر به فرزندان نسبت داده می شوند! خاله، دائی، عمو، و… .

3- نوع تغذیه:

غذا بر روی فرزند اثر وضعی دارد، بدین معنا که تمامی غذاها به خودی خود دارای انرژی خاصی هستند و در صورت مصرف هر کدام ما به ناچار در محیط اثر آنها قرار خواهیم گرفت.

مثال: شراب خوردن، شراب در هر صورت باعث مستی خواهد شد چه با ارادۀ انسان خورده شود و چه با زور و اجبار و یا نادانسته، در هر صورت غذاهای مورد دار را در محیط خانه و خانواده نیاورید.

فرمول پاک بودن غذا: انسان اگر درآمد خود را حلال کرد در نتیجه لقمه حلال می شود و در اثر آن نطفه او حلال و در مرحله بعد فرزند حلال زاده می شود از نظر اخلاقی!!! درآمد حلال««»»لقمه حلال««»»نطفه حلال««»»حلال زاده اخلاقی و بالعکس!!!

نکته: در اینجا چند سفارش اسلامی در مورد غذاهای حتی پاک و روش مصرف آنها، بدن انسان هر 15 روز یکبار به گوشت احتیاج دارد. سنن النبی: فرموده پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم. گوشت گاو و گوساله در هر صورت دارای ضرر می باشد. گوشت شتر: به فرموده پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم باید گوشت شتر را سالی یکبار مصرف کرد تا در نتیجه آن مقدار صبر و تحمل انسان بالا برود و این خصیصه بارز و نمایان در شتر، با این استفاده به جا منتقل شود. گوشت خوک حرام است و در هیچ شرایطی به جز حال ناچاری «خطر مرگ» نباید خورده شود.

4- وراثت:

در زن 99 ژن و در مرد 99 ژن وجود دارد که خصوصیات آنها را منتقل می کند. انسان معجونی از ژن های اجداد می باشد و یک سوم رشد انسان از طریق وراثت است. در وراثت 3 چیز منتقل می شود:

الف) خصوصیات خَلقی: مانند قد و وزن و زیبایی و زشتی و…

ب) خصوصیات خُلقی: مانند حسادت و کینه و بخل و…

ج) خصوصیات روانی: پرخاشگری و…

5- محیط و فضا:

از ابتدا رحم مادر ، دامن مادر ، خانواده ، مدرسه ، محل کار و جامعه… در صورت معنوی بودن این محیط انتظار داشته باشید فرزند شما دارای اخلاق و منش نیکو شود انشاء الله. مثال: در صورت سفر به کربلای مُعَلّا تمام فکر و ذهن به بُعد معنوی آنجا معطوف می شود و در صورت سفر به کیش بعد تفریحی و گردشگری آنجا در اذهان همه به نمایش در خواهد آمد. بچه ها در محیط و فضاهای مختلف شکل می گیرند.

6- مربی و همنشین:

دوستان و رفقا عامل بسیار تعیین کننده ای در تربیت فرزندان می باشند. معلم خوب اثر خوب و مثبتی بر روی ما خواهد گذاشت و در صورت عدم انتخاب استاد و همنشین خوب حتی در بُرهه ای از زمان، صدمات جبران ناپذیری بر روحیه افراد وارد خواهد شد.

7-ارادۀ انسان:

افرادی بدون داشتن موارد فوق و تنها با داشتن اراده ای قوی توانسته اند خود را از منجلاب فساد و تباهی و پستی به دنیای معنویت و اخلاق برسانند، لذا در زندگی سعی کنید اراده ها را بالا ببرید، عزت نفس داشته باشید و قدرت انتخاب خود را افزایش دهید.

8- ارادۀ خداوند:

کسانی که مشمول ارادۀ خداوند تبارک و تعالی قرار بگیرند هدایت خواهند شد.

از خدا برگشتگان را کار چندان سخت نیست                  سخت کار ماست کز ما هم خدا برگشته است

هر کس بخواهد ارادۀ خداوند را جلب کند، از خود خداوند کمک بگیرد و ذکر شریف حمد را زیاد بخواند. بعد از هر نماز سجدۀ شکر به جای آورد و کارها را با نام او آغاز نماید.

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما