ژانویه 25
بازدید : 542
نظرات : بدون دیدگاه
مراقبت از چشم ها

قدرت بینایی در چند سال اول زندگی، تکامل پیدا می کند اما متأسفانه با افزایش قدرت دید، امکان بروز مشکلاتی وجود دارد. رفتار و عادت های کودک تأثیر عمده و ماندنی در عملکرد چشم و قدرت بینایی وی می گذارد. بنابراین لازم است والدین درباره مراقبت از چشم های کودکانشان اطلاعات بیشتری به دست بیاورند. […]

قدرت بینایی در چند سال اول زندگی، تکامل پیدا می کند اما متأسفانه با افزایش قدرت دید، امکان بروز مشکلاتی وجود دارد. رفتار و عادت های کودک تأثیر عمده و ماندنی در عملکرد چشم و قدرت بینایی وی می گذارد. بنابراین لازم است والدین درباره مراقبت از چشم های کودکانشان اطلاعات بیشتری به دست بیاورند.

اهمیت نور خورشید

شیوه زندگی بدون تحرک یا کم تحرک به چشم آسیب زیادی می رساند. نتایج بررسی های زیادی ثابت کرده است که نور طبیعی در خارج از منزل، مانع از نزدیک بینی می شود و تأثیر آن چشم گیر است. در کودکانی که طی روز ساعاتی را خارج از منزل سپری می کنند و در معرض نور خورشید قرار می گیرند، احتمال نزدیک بینی ۲درصد کاهش می یابد.

ورزش

ورزش علاوه بر این که مانع از چاقی می شود، راه خوبی برای بهبود عملکرد چشم هاست، زیرا مشکلات مرتبط با اضافه وزن می تواند روی بینایی تأثیر منفی بگذارد؛ رتینویاتی به علت بیماری دیابت یا فشارخون بالا از جمله این موارد است. در هر دو مورد، رگ های ریز در چشم ها آسیب می بیند. ابتلای طولانی مدت به فشارخون یا قند خون در صورت درمان نشدن می تواند باعث اسکار وسیع در داخل چشم شود و بالاخره باعث از دست دادن بخشی از بینایی یا نابینایی کامل شود.

بنابراین کودکان را به ورزش کردن تشویق کنید. به آن ها عادت دهید ورزش چشم انجام دهند. به آن ها قانون ۱۰-۱۰-۱۰ را یاد بدهید. به این معنا که هنگام کار با رایانه هر ۱۰ ثانیه، ۱۰ ثانیه به اشیایی که حداقل ۱۰ فوت (حدود ۳m) فاصله دارد خیره شوند این کار فشار چشم را کاهش می دهد.به کارگیری این روش در هر سنی مفید است.

عادت های غذایی سالم

همانند بزرگسالان، کودکان نیز به مصرف شیرینی، نمک و غذاهای چرب تمایل دارند اما بر خلاف بزرگسالان، کودکان نمی توانند به خوبی مضرات این گونه مواد غذایی را درک کنند. اگرچه سخت است اما آن ها را وادار به خوردن غذای سالم کنید اگر کودکان از خردسالی به خوردن غذاهای سالم عادت کنند، در بزرگسالی هم همین عادت را ادامه می دهند.

به عنوان مثال آب مروارید و ماکولار دژنراسیون، هر دو بیماری چشمی مربوط به سن است و علت ۵۶ درصد موارد نابینایی در سراسر جهان محسوب می شود. نتایج بررسی ها نشان می دهد که این دو مشکل را می توان با برنامه غذایی غنی از لوتئین و زیزانتین کاهش داد.این دو ماده در سبزی های برگ دار، ذرت، زرده تخم مرغ و برخی از غلات یافت می شود.

*کودکان را به طور مرتب برای معاینه چشم به چشم پزشک ببرید:

در بسیاری از کودکانی که مشکل چپ چشمی دارند این مشکل رفع می شود اما برخی نیاز به درمان پیدا می کنند. چپ چشمی می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند به ویژه هنگام مطالعه کردن. سردرد و فشار روی چشم پیامدهای دیگر این اختلال چشمی است. توجه نکردن و درمان نشدن اختلالات می تواند تأثیر جدی بر بینایی کودک بگذارد اما در صورت تشخیص به موقع به راحتی قابل درمان است.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما