ژانویه 27
بازدید : 1352
نظرات : بدون دیدگاه
بلوغ زودرس دختران ، چرا؟

بلوغ با تغییر هورمون‌ها و رشد اندامهای جنسی دختران شروع می‌شود. شروع بلوغ دختران از ۹ سالگی تا ۱۳ سالگی است.با این حال بعضی از دختران بلوغ زودرس را تجربه می‌کنند که می‌تواند برای آنها پیامدهایی به همراه داشته باشد. اما بلوغ زودرس در کودکان دختر چیست و چه دلایلی باعث ایجاد آن می‌شود؟ بلوغ […]

بلوغ با تغییر هورمون‌ها و رشد اندامهای جنسی دختران شروع می‌شود. شروع بلوغ دختران از ۹ سالگی تا ۱۳ سالگی است.با این حال بعضی از دختران بلوغ زودرس را تجربه می‌کنند که می‌تواند برای آنها پیامدهایی به همراه داشته باشد. اما بلوغ زودرس در کودکان دختر چیست و چه دلایلی باعث ایجاد آن می‌شود؟
بلوغ زودرس چیست؟
تقریبا ۱ کودک از ۵ هزار کودک به بلوغ زودرس دچار می‌شود. بلوغ در دختران از ۹ تا ۱۳ سالگی آغاز می‌شود. بلوغ زودرس در دخترانی که قبل از سن ۷ سالگی و پسرانی که قبل از سن ۹ سالگی نشانه‌های مهم بلوغ در آنها دیده شود، تشخیص داده می‌شود. کل فرایند بلوغ معمولا حدود دو و نیم تا سه سال طول می‌کشد، اما می‌تواند تا پنج سال هم طول بکشد و اگر این تغییرات در زیر هشت سال شروع شوند، بلوغ زودرس محسوب می‌شود.

نشانه‌های بلوغ زودرس در دختران چیست؟
جوانه زدن و رشد سینه در دختران از اولین نشانه‌های بلوغ زودرس است.ابتدا توده‌های کوچکی در ناحیه نوک سینه پیدا می‌شود و سینه‌ها متورم و دردناک و حساس به لمس می‌شوند. البته ممکن است یک سینه زودتر از دیگری رشد کند. مادران باید به این نشانه‌ها اهمیت بدهند اگر دیدند جوانه‌های پستانی قبل از سن ۸ سالگی در دختران ایجاد شد، بلافاصله به متخصص غدد مراجعه کنند.
رشد موهای اندام تناسلی
بوی بدن ناشی از فعال‌تر شدن غدد عرق
بلند شدن قد
پهن شدن لگن و باریک شدن کمر
تغییر خلق و خو. ممکن است کج خلق و تحریک پذیر و کم طاقت شود
ترشحات مخاطی سفید یا زرد واژن خواهد داشت موهای زیر بغل نیز معمولاً در اواخر بلوغ ظاهر می‌شوند.
بلوغ و صحبت با پزشک
انواع بلوغ زودرس
بلوغ زودرس دو نوع مرکزی و محیطی دارد.
بلوغ زودرس مرکزی
غده‌ی هیپوفیز هورمونی به نام گونادوتروپین تولید می‌کند. این هورمون‌ باعث تحریک تخمدان‌ها می‌شود تا هورمون‌های دیگر مثل استروژن تولید شود. معمولا علت پزشکی زمینه‌ای برای این فعال شدن وجود ندارد . بعضی از متخصصان معتقدند ژنتیک ممکن است در بلوغ زودرس مرکزی نقش داشته باشد. یعنی دختران مادرانی که اولین پریود خود را در ۱۰ سالگی یا زودتر داشتند، احتمال بیشتری برای بلوغ زودرس مرکزی دارند.
بلوغ زودرس محیطی
بلوغ زودرس محیطی یا بلوغ زودرس کاذب به‌ندرت اتفاق می‌افتد. هورمون‌های استروژن باعث بروز علائم بلوغ می‌شوند، اما مغز و غده‌ هیپوفیز درگیر نمی‌شوند. بلوغ زودرس محیطی معمولا در اثر اختلالاتی در تخمدان‌ها، غدد آدرنال یا غده‌ی تیروئید بسیار کم‌کار ایجاد می‌شود.
بلوغ زودرس چه پیامدهایی به همراه دارد؟
بلوغ زودرس در دختران قطعا به رشد جسمی او آسیب می زند و حتی ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلات روحی هم بشود . مشکلاتی مثل:
کوتاه ماندن قد
وقتی مراحل بلوغ به پایان می‌رسد، رشد هم متوقف می‌شود. وقتی بلوغ زودرس، زودتر از بلوغ طبیعی به پایان می‌رسد، رشد این دختران در سنین پایین‌تر متوقف می‌شود. در نتیجه گاهی اوقات قد این کودکان کوتاه‌تر از قدی می‌شود که در بلوغ طبیعی از آنها انتظار می‌رود. بیشتر بخوانید چگونه به افزایش قد و رشد کودکانمان کمک کنیم؟
مشکلات رفتاری
مطالعات نشان می‌دهد بین بلوغ زودرس و مشکلات رفتاری رابطه مستقیمی وجود دارد، به‌خصوص در کودکانی که تأخیر در رشد دارند.
استرس
بلوغ در بچه‌های کوچک‌تر با استرس و فشار بیشتری همراه می‌شود. همچنین پریود شدن برای دختران ۹ ساله و کوچک‌تر یا کسانی که دچار تأخیر رشد شده‌اند، می‌تواند نگران‌کننده باشد. بیشتر بخوانید علائم استرس در کودکان چیست؟

عادت ماهیانه نشانه شروع بلوغ زودرس است؟
خیلی از مادران فکر می‌کنند عادت ماهیانه نشانه بلوغ زودرس است اما پزشکان معتقدند پریود آخرین مرحله بلوغ است. عادت ماهیانه معمولا ۲ تا ۵/۲ سال بعد از ظاهر شدن جوانه پستانی آغاز می‌شود ولی این زمان ممکن است از ۱ تا ۶ سال متغیر باشد. طول مدت این زمان وابسته به ارث، چاقی و لاغری کودک متفاوت است. پریود پایان بلوغ است ولی پایان رشد قدی نیست. معمولا رشد قدی حدود ۳سال بعد از پایان بلوغ ادامه دارد.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟
اگر دختری زیر ۸ سال علائم بلوغ را نشان بدهد، حتما باید با پزشک متخصص غدد مشورت کنید. اگر دیدید سینه‌های دخترتان به سرعت در دوره‌ای چهار تا شش ماهه رشد کرده و رشد قدی اش در چند ماه گذشته خیلی زیاد بوده حتما باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما