اکتبر 26
بازدید : 3817
نظرات : بدون دیدگاه
آموزش بهداشت به نوجوانان

   وقتی نوجوانان به سن بلوغ می رسند، بهداشت شخصی باید یکی از مهم ترین اولویت های آن ها باشد. در این سن پوست چرب شده و چربی بیشتری تولید می کند که باعث چرب شدن پوست و موها می شود و فرد بیشتر عرق می کند.  اگرچه این تغییرات طبیعی هستند اما ممکن است […]

   وقتی نوجوانان به سن بلوغ می رسند، بهداشت شخصی باید یکی از مهم ترین اولویت های آن ها باشد.

در این سن پوست چرب شده و چربی بیشتری تولید می کند که باعث چرب شدن پوست و موها می شود و فرد بیشتر عرق می کند.  اگرچه این تغییرات طبیعی هستند اما ممکن است باعث نگرانی فرزند شما شوند. ممکن است فرزند شما نیاز به یک اطمینان خاطر از طرف شما برای چگونگی تمیز نگه داشتن خودش داشته باشد.

گام اول :

سری به داروخانه بزنید. قبل از آموزش بهداشت به فرزندتان او نیاز به وسایل اولیه ی مناسب دارد. به او کمک کنید تا شامپو، عرق گیر، صابون و وسایل بهداشتی  مناسب را انتخاب کند. به او اجازه دهید تا آن ها را بو کند و عطر دلخواهش را انتخاب کند. اگر مایل نیست شما در خرید همراهی اش کنید او را به تنهایی با یک لیست به داروخانه بفرستید.

گام دوم :

به او توضیحاتی در مورد بهداشت فردی بدهید. هرگز به فرزندتان جملاتی مثل ” بوی بدی می دهی” یا ” موهایت چقدر چرب است” نگویید و او را خجل نکنید. به جای این جملات، به صورت اتفاقی صحبت را با جملاتی مثل ” من از این شامپو استفاده کردم و چربی موهام خیلی کمتر شده” یا ” فقط باید این شامپو بدن رو استفاده کنی، فوق العاده است” استفاده کنید.

گام سوم :

الگوی خوبی برای او باشد. او دیگر بچه نیست که کنار او بایستید و از او بخواهید دست هایش را بشوید. پس، خودتان مکررا  دوش بگیرید، دست هایتان را بشویید، مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. اگر او ببیند که شما بهداشت را رعایت می کنید، او نیز تشویق خواهد شد تا همان کارها را انجام دهد.

گام چهارم :

به صورت دوره ای با پزشک و دندان پزشک ملاقات داشته باشید. وقتی فرزند شما وارد دوره ی نوجوانی می شود محتملا پزشک در مورد دوره ی بلوغ و راه های مراقبت از بدن در طول تغییرات این دوران صحبت می کند. چک کردن سالیانه ی دندان ها باعث می شود دندان پزشک بتواند تشخیص دهد که فرزند شما به صورت منظم از مسواک و نخ دندان استفاده می کند یا نه.

گام پنجم :

وقتی می بینید فرزند شما به توصیه هایتان در مورد بهداشت فردی توجه می کند، از او تعریف کنید. بگذارید بداند چقدر بوی خوبی می دهد و چه زیبا به نظر می رسد.

 

رعایت مسائل بهداشتی در زمینه های زیر در دوران نوجوانی بسیار لازم و ضروری می باشد :

1- دوش گرفتن:

در دوران کودکی عرق کردن منجر به بدبو شدن کودک نمی شود، اما با تغییرات جسمی که طی دوران بلوغ در نوجوانان رخ می دهد، بوی عرق بدبو می شود و فرد نیاز دارد که هر روز دوش بگیرد و از مواد خوشبوکننده و ضدتعریق استفاده کند.

 

2- بهداشت دهان و دندان: 

در دوران نوجوانی نظر دیگران برای نوجوان بسیار حائز اهمیت است، یعنی برای نوجوان مهم است که در جامعه و در میان دوستان و آشنایان، چگونه به او می نگرند.

حفظ بهداشت دهان و دندان، گام مهمی در افزایش کیفیت این نگاه به نوجوان می باشد. اگر او دهان و دندانی کثیف و نامرتب داشته باشد، بسیاری از موقعیت های دوست یابی خود را از دست می دهد و با مشکل روبرو می شود. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان سبب خوشبو شدن دهان شده و توجه دیگران به او جلب خواهد کرد.

 

3- زدودن موهای زائد:

اصلاح موی صورت در نوجوانان سبب تمیز به نظر رسیدن آنها می شود. همچنین آموزش چگونگی زدودن موها زائدی که در زیر بغل و کشاله ران ها می روید، از موارد ضروری محسوب می شود.

4- پوشیدن لباس های تمیز و مرتب:

تعویض لباس های بدبو و کثیف و پوشیدن لباس های تمیز از موارد ضروری است که نوجوانان باید آن را در نظر بگیرند. والدین باید به نوجوانان خود آموزش دهند که پس از سن بلوغ، لباس های زیر خود را با آب و مواد شوینده بشویند و در حفظ نظافت لباس هاس زیر خود کوشا باشند. در غیر این صورت بیماری های قارچی به سراغ آنها خواهد امد و اندام های تناسلی آنها را دچار مشکل می کند.

 

5- رعایت نظافت پوست و مو:

در طی دوران نوجوانی، غده های چربی که در سراسر بدن قرار گرفته اند، شروع به ترشح چربی از منافذ پوست می کنند. همزمان با قرارگیری چربی بر روی پوست، برخی باکتری هایی که در اطراف ما قرار دارند، بر روی پوست قرار می گیرند تا از این چربی ها برای تغذیه خود استفاده کنند. بنابراین علاوه بر چرب شدن پوست، بوی نامطبوعی (که حاصل تغذیه باکتری ها از عرق می باشد) هم از آن متصاعد می شود. بنابراین نظافت پوست و استحمام، از فعالیت های مهم و ضروری در دوران بلوغ و پس از آن محسوب می شود.

 

 

نویسنده این مطلب :

فرزند پرتال

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما