فوریه 3
بازدید : 596
نظرات : بدون دیدگاه
اشتیاق به مطالعه در کودکان

اگر می خواهید اشتیاق به مطالعه را در کودک خود ایجاد کنید، کاری کنید که مطالعه از نظر او تجربه ای موفق و لذت بخش باشد. سعی کنید هر روز یا لااقل هفته ای چند بار برای فرزندتان کتاب بخوانید و خود را به انجام این کار در ساعتی خاص عادت دهید. اگر کودک علاقه […]

اگر می خواهید اشتیاق به مطالعه را در کودک خود ایجاد کنید، کاری کنید که مطالعه از نظر او تجربه ای موفق و لذت بخش باشد. سعی کنید هر روز یا لااقل هفته ای چند بار برای فرزندتان کتاب بخوانید و خود را به انجام این کار در ساعتی خاص عادت دهید. اگر کودک علاقه خاصی نشان نمی دهد این کار را فقط چند دقیقه ادامه دهید، ولی روزی چند بار به اتفاق مطالعه کنید. هر زمان که کودک شما نشان داد برای مطالعه آمادگی دارد کتاب های آشنای مورد علاقه او را که قابل خواندن هستند برایش بیاورید. هر چند متن آن را حفظ کرده باشد. در سنین بالاتر، فرزند شما این کلمات آشنا را در سایر کتاب ها می بیند و می تواند آن ها را واقعا بخواند.

انتخاب کتاب مناسب
اولین کتاب های کودک باید کوتاه و فقط دارای چند صفحه باشند، زیرا وسعت توجه کودکان خردسال کوتاه است. همچنین باید حاوی تصاویر بزرگی با جزئیات اندک باشند. بسیاری از کودکان کتاب هایی را که تصاویر بزرگ دارند ولی نوشته ندارند دوست دارند. کتاب هایی انتخاب کنید که واژگان آن ها برای کودک قابل فهم باشد. ممکن است کتابی چون با حروف درشت چاپ شده است آسان به نظر برسد، ولی حاوی لغات دشواری باشد. بنابراین ابتدا کتاب را به طور کامل مطالعه کنید تا مطمئن شوید لغات آن برای فرزندتان قابل فهم است.

کتاب هایی را انتخاب کنید که متناسب با سطح علایق کودک شما هستند و ظاهر زیبا و تصاویر جذابی داشته باشند. کودکان به تصاویر افراد و حیوانات، اماکن و وقایعی که با آن ها آشنایی دارند علاقه مند هستند. افسانه های پریان برای کودکان جذابیت خاصی دارد. این افسانه ها ابزار مفیدی برای آشنایی بی دردسر کودکان با جهان و تشخیص بین واقعیت و خیال هستند و افسانه های پریان مشوق افکار انتزاعی و تفکر خلاق در کودکان می باشند. کتاب های جدیدی برای کودک تهیه کنید که داستان را با تکرار زیاد بیان می کنند و هر یک از لغات چندین بار در آن ها به چشم می خورد.

محیط کتاب خوانی
اگر در جوی آرام و راحت برای فرزند خود کتاب بخوانید او لذت بیشتری خواهد برد. به کودک بیاموزید از کتاب ها مواظبت کند، آن ها را تمیز و مرتب نگه دارد و داخل آن ها خط نکشد. کتاب ها را در اتاق کودک روی قفسه های کوتاه بچینید، این کار او را تشویق می کند که کتاب ها را مرور کند. ترتیبی اتخاذ کنید که همیشه کتاب های متنوعی دم دست او وجود داشته باشد.

روش کتاب خوانی برای کودک
همزمان با خواندن انگشت خود را زیر کلمات حرکت دهید، ولی کودک را مجبور نکنید به کلمات نگاه کند یا انگشت شما را دنبال کند. فرزند خود را تشویق کنید به چیزهایی که در تصاویر هستند توجه کند و اتفاقات بعدی را حدس بزند و با انجام این کارها او را تحسین کنید. اگر فرزندتان درخواست کرد، کتاب را مجدد بخوانید. یک کتاب محبوب را می توان بارها و بارها خواند. بهترین راه برای سنجش میزان علاقه کودک به یک موضوع این است که او چه مقدار راجع به آن صحبت می کند و چند بار خود به خود به سراغ کتاب مورد علاقه اش می رود. حتی زمانی که خود کودک توانایی خواندن را پیدا کرد از کتاب خواندن برای او دست بر ندارید. با این کار فرزند شما هنوز از اینکه می تواند از مصاحبت نزدیک با شما برخوردار باشد لذت می برد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما