فوریه 12
بازدید : 896
نظرات : بدون دیدگاه
ترس از حیوانات

ترس از حیوانات در کودکان وجود دارد حتی اگر در این مورد تجربه بد و تلخی هم نداشته باشند. فرزند شما ممکن است حیوانات را دوست نداشته باشد، نه مار و نه عنکبوت و از سگ ها نیز بیزار باشد، اما برای حل این مشکل چه راه کارهایی وجود دارد؟ ترس از حیوانات معمولا در […]

ترس از حیوانات در کودکان وجود دارد حتی اگر در این مورد تجربه بد و تلخی هم نداشته باشند. فرزند شما ممکن است حیوانات را دوست نداشته باشد، نه مار و نه عنکبوت و از سگ ها نیز بیزار باشد، اما برای حل این مشکل چه راه کارهایی وجود دارد؟


ترس از حیوانات معمولا در سن دو تا سه سالگی شروع می شود، زیرا در این سن درک کودک بالاتر می رود و متوجه خطر حیوانات می شود. این ترس گاهی در اثر تجربه ناخوشایندی مانند نیش زدن زنبور و یا ترس والدین از حیوانات به وجود می آید. مثلا هنگامی که شما از سوسک می ترسید، باعث می شوید این ترس به کودک تان نیز منتقل شود. علت شایع بودن ترس کودکان از سگ، پارس ناگهانی سگ ها است که موجب وحشت آن ها می گردد.

چه باید کرد؟
درباره این ترس با کودک خود به گفت و گو بپردازید و علت آن را جویا شوید. میزان ترس اش را مشخص کنید و از او بخواهید با دست یا شمردن، این میزان را به شما نشان دهد.
مرحله به مرحله کودک را با حیوانات آشنا کنید. به عنوان مثال اگر از سگ می ترسد ابتدا کتاب و عکس هایی که درباره سگ است به وی نشان دهید سپس داستان هایی در این باره البته اگر نکته منفی ندارد برایش تعریف کنید. فواید این حیوان را به کودک توضیح دهید و یک ماکت یا اسباب بازی از این حیوان برایش تهیه نمایید. فیلم ها و کارتون هایی درباره حیوانات و دوستی آن ها با انسان ها به خصوص کودکان برایش نمایش دهید و در مرحله آخر او را با حیوان واقعی آشنا کنید.
هیچ گاه با جملاتی مانند «این حیوان کوچک ترسی ندارد و با تو کاری ندارد» کودک خود را مسخره نکنید و هیچ گاه از فرزندتان نخواهید به زور به حیوان نزدیک شود و او را نوازش کند.
شما الگوی کودک تان می باشید. پس سعی کنید نسبت به حیوانات مهربان باشید و ترس خود را دور نگه دارید.
قصه های مناسبی درباره حیوانات و فواید و مشخصات آن ها برای کودک تعریف کنید و برای فرزندتان توضیح دهید حیوانات اهلی که بی خطر می باشند کدامند و حیوانات وحشی کدامند. کودک را به باغ وحش ببرید تا از نزدیک حیوانات را ببیند و بشناسد اگر حاضر نشد به قفس ها نزدیک شود او را وادار به این کار نکنید. اجازه دهید کودکان دیگر را که به حیوانات غذا می دهند مشاهده نماید.
حرف های مثبت بزنید، مثلا این سگ چقدر بامزه است و هیچ گاه نگویید «این گربه با تو کاری ندارد چون من در کنارت هستم» این جمله به این معنا است که حتماً خطری از جانب گربه کودک را تهدید می کند.
هنگام مشاهده حیوان اهلی واقعی، ابتدا خودتان به آن حیوان نزدیک شوید و او را نوازش کنید و سپس فرزندتان را تشویق نمایید به حیوان نزدیک شود. طریقه نوازش و بازی با حیوانات به طرز صحیح را به کودک خود آموزش دهید تا با رفتار نامناسب موجب عصبانیت حیوان نگردد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما