فوریه 15
بازدید : 798
نظرات : بدون دیدگاه
تربیت پدربزرگ و مادربزرگ ها

شما عاشق والدین تان هستید، اما وقتی کاملا روشن و واضح گفته اید که به کودک بستنی ندهند چون هنوز زود است و ممکن است باعث آلرژی شود، باز هم این کار را می کنند. این جنگ نو و کهنه است. برخی از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یا حتی دوستان و آشنایان از رژیم […]

شما عاشق والدین تان هستید، اما وقتی کاملا روشن و واضح گفته اید که به کودک بستنی ندهند چون هنوز زود است و ممکن است باعث آلرژی شود، باز هم این کار را می کنند. این جنگ نو و کهنه است. برخی از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها یا حتی دوستان و آشنایان از رژیم غذایی کودک انتقاد می کنند و شاید حتی سایر قوانین شما را هم نادیده بگیرند.
درست است که این افراد حق ندارند مقررات شما را نادیده بگیرند، اما آیا واقعا می خواهید سر تمام مسایل با آن ها بحث کنید؟ اگر به برخی از پدربزرگ ها و مادربزرگ ها تذکر بدهید خیلی ناراحت می شوند و حس می کنند به آن ها توهین شده است. بی برنامگی خواب و خوراک و حمام کودک معمولا همیشگی نیست و ضرری هم برای کودک ندارد، پس بهتر است از آن چشم پوشی کنید، چون ارزش ناراحتی و جنگ اعصاب ندارد و اگر زیاد تکرار شود ارزش بحث و تذکر دارد. برخی از والدین بیش از بقیه در مورد مسایل بهداشتی حساسیت دارند، ولی در یک مورد حق با شماست و آن این است که قبل از اینکه غذا دست کودک بدهید باید دستش خوب تمیز شود. اینکه روی شستن دست کودک پیش از غذا حساسیت دارید دلیل بر وسواسی بودن شما نیست، بلکه فقط آگاهی و حس مسئولیت شما را نشان می دهد، اما اگر مادر شوهرتان نمی خواهد دستان کودک را پیش از غذا بشوید و بحث کردن با او فقط باعث می شود که او بر کار اشتباهش اصرار بورزد تا وقتی که فرزندتان سالم به خانه بر می گردد و استفراغ نکرده است بهتر است به روی خودتان نیاورید.

از بعضی چیزها به هیچ وجه نمی شود چشم پوشی کرد مثلا اگر فرزندتان باید سر موقع داروی خاصی را بخورد دیگر نباید سر این موضوع بحث شود، هر کسی که مسئول نگهداری از کودک شماست باید این را بفهمد و درست طبق دستور مصرف و سفارشاتی که شما به او کرده اید سر موقع میزان تعیین شده دارو را به کودک بدهد. حیوانات خانگی را هم باید همیشه در فاصله حداقل نیم متری از کودک نگه داشت، حالا هر قدر هم که صاحبان شان بگویند که حیوان رام و آرامی است. هیچ کس حق ندارد خودسرانه قوانین شما را زیر پا بگذارد. اگر کسی که کودک را به او سپرده اید گاهی وقت ها خطایی کند قابل اغماض است، اما اینکه بخواهید هر روز بحث کنید و توضیح دهید که چرا به فرزندتان یک سری غذا را می دهید یا نمی دهید بیهوده است چون این موضوع به کسی ربطی ندارد، به خصوص تا وقتی که فرزندتان سالم است و پزشکش هم از پیشرفت او راضی است. هیچ کس دوست ندارد خانواده ها سر نگهداری از کودکان از هم بپاشند، پس پیش از اینکه زمام امور از دست تان خارج شود موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

ارزیابی موقعیت آیا اصلا موردی که پیش آمده ارزش بحث و جدل دارد یا می توان از آن چشم پوشی کرد؟ (حالا هر چند بار هم که تکرار شود)

قبل از حرف زدن خوب فکر کنید. اگر از موضوع نمی توان چشم پوشی کرد بهترین راهی که می توانید آن را کسی گوشزد کنید بدون اینکه ناراحت شود چیست؟

هر چیزی را صد بار تکرار نکنید. سر مسایل حیاتی، باید محکم بود و تذکر داد، اما بعد از آنکه خیال تان راحت شد که موضوع حل شده دیگر کشش ندهید. اگر خاله تان فهمیده که سگش نباید اطراف کودک بپلکد دیگر لازم نیست وقت و بی وقت این را به او گوشزد کنید.

پرستار کودک را عوض کنید. اگر زمام امور به حدی از دست تان خارج شده بدون در نظر گرفتن مسایل مالی، پرستار کودک را عوض کنید. هر قدر خرج کنید ارزش دارد که خیال تان راحت باشد که فرزندتان را دست چه کسی سپرده اید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما