فوریه 17
بازدید : 1047
نظرات : بدون دیدگاه
۵ فایده هنر برای کودکان

کودکان عاشق هنر هستند. خواه کودکان با انگشتشان جایی را رنگی کنند، با گچ روی دیوار چیزی بنویسند یا اصلا در دفترشان نقاشی بکشند. هیچ چیزی کودکان را بیش‌تر از این خوشحال نمی‌کند که بتوانند اثر هنری از خودشان خلق کنند. فواید هنر برای کودکان فراتر از یک سرگرمی ساده است. مطالعات نشان می‌دهد فرآیند […]

کودکان عاشق هنر هستند. خواه کودکان با انگشتشان جایی را رنگی کنند، با گچ روی دیوار چیزی بنویسند یا اصلا در دفترشان نقاشی بکشند. هیچ چیزی کودکان را بیش‌تر از این خوشحال نمی‌کند که بتوانند اثر هنری از خودشان خلق کنند. فواید هنر برای کودکان فراتر از یک سرگرمی ساده است. مطالعات نشان می‌دهد فرآیند خلق یک اثر هنری به کودکان کمک می‌کنند تا تا تقریبا در همه زمینه‌ها رشد کنند.

باعث ایجاد مهارت و بهبود عملکرد تحصیلی می‌شود
انجام یک کار هنری می‌تواند به طور چشمگیری مهارت‌های حرکتی کودک را تقویت کرده و توانایی حل مسئله را در آن‌ها افزایش دهد. فعالیت‌هایی مانند بریدن و چسباندن تکه‌های کاغذ، نقاشی با انگشتان و نقاشی کردن روی کاغذ به افزایش هماهنگی اعضاب و عضلات و زبردستی کودک کمک کند، هنرهایی مانند ساختن یک دستبند یا گردنبند به وسیله نخ و مهره یا ساختن مجسمه با گل یا خمیر می‌تواند مهارت‌های بصری – فضایی او را تقویت کند.

مطالعات نشان می‌دهد انجام این فعالیت‌های هنری به مرور زمان باعث بهبود عملکرد تحصیلی بچه‌ها از جمله مهارت نوشتن، خواندن، ریاضی و علوم خواهد شد. نتیجه این تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی بیشتری در فعالیت‌های هنری شرکت دارند، احتمال موفقیت آن‌ها در مراحل تحصیلی ۴ برابر بیشتر از سایر کودکان است.

امکان ابراز احساسات را فراهم می‌کند
کودکان اغلب از هنر برای پردازش تجربه‌ها و ابراز احساسات پیچیده خود استفاده می‌کنند. هنر کودکان را با ورودی‌های حسی انتقادی آشنا می‌کند وبه آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند احساسات خود را به صورت چند بعدی بیان کنند. به این ترتیب حتی اگر واژه مناسبی برای ابراز احساسات نداشته باشند از طریق هنر می‌توانند آن را بیان کنند. حتی اگر هنرمند هم نباشند فقط بودن در کنار هنر می‌تواند به اندازه کافی ورودی‌های حسی برای آن‌ها فراهم می‌کند تا انگیزه لازم برای بروز تخیل و کنجکاوی به وجود بیاید.

نوآوری را تشویق می‌کند

هنر، خلاقیت و تفکر خلاق را تقویت می‌کند. ۲ مهارتی که به طور موثری در موفقیت بلند مدت حرفه‌ای نقش دارند. هنر کودکان را وادار می‌کند تا بتواند خارج از چارچوب‌های فکری هم فکر کند و به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های حل مسئله مختص به خودشان را به وجود بیاورند.

طبق گزارش بنیاد بین‌المللی هنر کودکان (International Child Art Foundation) کودکی که در معرض هنر و کارهای هنری قرار داشته باشد، توانایی ویژه‌ای برای فکر کردن به صورت خلاقانه دارد، کنجکاو و نوآور است و قادر به ایجاد مالکیت فکری (ویژگی کلیدی برای موفقیت فردی و اجتماعی) است.

اعتماد به نفس را تقویت می‌کند
هنر می تواند منجر به افزایش اعتماد به نفس کودک شود. تصمیم گیری در مورد نوع هنری که کودک قصد دارد انجام دهد و مواد مورد استفاده در آن، از اولین فرصت‌های تصمیم گیری در زندگی است که کودک می‌تواند به صورت مستقل در مورد آن تصمیم گیری کند.

کودکان با انتخاب گزینه‌های مورد پسند خود در مورد آنچه فکر می‌کنند یا احساس می‌کنند، می‌توانند در مورد خودشان و توانایی‌هایشان اعتماد به نفس پیدا کرده و یاد می‌گیرند چگونه راحت‌تر بتوانند احساسات خود را بیان کنند.

ایجاد روابط را راحت‌تر می‌کند

هنر می‌تواند در برقراری ارتباط بهتر و موثرتر بین کودکان نش موثری ایفا کند. حتی اگر آن‌ها آشنایی چندانی با هم نداشته باشند یا علاقه‌های مشترکی بینشان نباشد هنر می‌تواند یک نقطه اشتراک محسوب شود. انجام کارهای هنری در گروه‌های کوچک می‌تواند روحیه همکاری را در کودکان پرورش دهد، فرصتی برای آن‌ها فراهم می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی مانند اشتراک گذاری، رعایت حق تقدم و کمک به یکدیگر را تمرین کنند.

در پایان گفتنی است، باید به این نکته توجه کنیم که هنر فقط یک فعالیت سرگرم کننده برای کودکان محسوب نمی‌شود، همانطور که در این مطلب به فواید هنر برای کودکان اشاره شد، هنر یک ابزار رشد و پرورش مهم به حساب می‌آید. شما می‌توانید با ترغیب کردن کودکان به انجام علاقه‌های هنری و ثبتنام کردن آن‌ها در کلاس‌ها یا فعالیت‌های هنری یا حتی انجام کارهای هنری به همراه کودک در خانه، روحیه هنرمندانه کودک خود را کشف کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما