فوریه 22
بازدید : 655
نظرات : بدون دیدگاه
مسافرت بدون کودک ، چگونه؟

ممکن است برای تمام والدین موقعیتی فراهم شود که بدون کودکشان به سفر بروند. آمادگی ذهن کودک و آگاهی او از شرایط والدین و سفر آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. مسافرت بدون کودک می‌تواند برای والدین و کودک سخت باشد. در این مقاله از فرزند پرتال ، به بررسی نکاتی پرداخته می‌شود که به کودکان کمک […]

ممکن است برای تمام والدین موقعیتی فراهم شود که بدون کودکشان به سفر بروند. آمادگی ذهن کودک و آگاهی او از شرایط والدین و سفر آن‌ها اهمیت بسیاری دارد. مسافرت بدون کودک می‌تواند برای والدین و کودک سخت باشد. در این مقاله از فرزند پرتال ، به بررسی نکاتی پرداخته می‌شود که به کودکان کمک می­‌کند با موقعیت سفر والدینشان بدون آسیب مواجه شوند و علت دور شدن­ از خانه و جدایی موقت از والدینشان را بهتر درک کنند.

۱. برنامه­‌های سفرتان را برای کودک توضیح دهید. این کار به او کمک می­‌کند چگونگی مسافرت شما و زمان‌بندی آن را بهتر درک کند.

۲. کودکان کوچک­‌تر هنوز درکی از مفهوم زمان ندارند، در نتیجه، بهترین زمان برای صحبت با آن­ها تنها چند روز قبل از سفر است. دیر مطرح کردن این موضوع با کودک موجب می‌شود بازه زمانی نگرانی‌اش از دوری شما کمتر شود.

۳. وقتی با فرزندتان درباره مسافرت رفتن بدون او صحبت می­‌کنید، به او فرصت دهید درباره تمام سؤالات و نگرانی­‌هایش با شما گفتگو کند. احساسات فرزندتان را تایید و تصدیق کنید و به او اطمینان دهید کسانی که در غیاب شما از او نگه‌داری می­‌کنند، در نبود شما به خوبی از آن‌ها مراقبت خواهند کرد.

۴. تقویمی درست کنید تا روزهایی را که در سفر هستید به دیگران نشان دهد. تقویم را با فرزندتان دوره کنید و آن را در جایی بگذارید که همه بتوانند آن را ببینند. این تقویم می­‌تواند از روزی که به فرزندتان درباره سفر اطلاع می‌­دهید تا روزی که به سفر می‌­روید و روزهایی را که در سفر هستید به طور برجسته نشان دهد.

۵. بازی­‌های وانمودی با فرزندتان انجام دهید یا از اسباب­‌بازی‌ها کمک بگیرید و بازی­‌هایی با موضوع رفتن و دوباره برگشتن انجام دهید. قایم باشک یکی از بازی­‌هایی است که می­‌تواند به کودکان کم سن برای درک رفتن و برگشتن اجسام و افراد کمک کند. اگر ترانه‌­ای درباره رفتن و دوباره برگشتن بلدید، آن را با فرزندتان بخوانید یا حتی بهتر از آن، ترانه‌ای از خودتان بسازید. دو یا سه عروسک آماده کنید و با آن‌ها بازی رفتن و برگشتن را با آهنگ برای کودکتان بخوانید. یکی از عروسک­‌ها را پشت سرتان نگه دارید و درباره رفتن ترانه­‌ای بخوانید. سپس عروسک‌­ها را تک‌تک به دایره دید فرزندتان برگردانید و درباره اینکه چطور برمی‌­گردند، ترانه بخوانید و با فرزندتان گفتگو کنید.

۶. روزهای پیش از سفر، روتین‌های روزانه همیشگی را حفظ کنید و از شخصی که از فرزندتان نگه­داری می­‌کند بخواهید در غیاب شما این روتین‌ها را حفظ کند.

۷. قبل از سفرتان، روزانه زمان مخصوصی را برای توجه کامل به کودک و گذراندن وقتی اختصاصی با او در نظر بگیرید. می‌­توانید قدم بزنید، تا کتابخانه محل بروید، یک کتاب بخوانید، بازی کنید یا حتی یک کاردستی جالب درست کنید. کاغذها را به درازا ببرید و روی هر کدام، پیامی برای فرزندتان بنویسید، سپس با اولین کاغذ یک حلقه درست کنید و کاغذ بعدی را از داخل حلقه اول رد کنید. به تعداد روزهایی که نیستید، از این حلقه‌­ها درست کنید و از فرزندتان یا شخصی که در غیاب شما از او نگه‌داری می­‌کند بخواهید هر روز در زمان مشخصی، یکی از آن حلقه­‌ها را باز کند و پیام نوشته شده در آن را بخواند. اسم این کاردستی را «حلقه‌­های دوستت دارم» بگذارید.

۸. سهیم کردن فرزندتان در بعضی اشیاء می‌­تواند بر احساسشان نسبت به دوری شما تاثیر بگذارد و وقتی دور از خانه هستید، به آن­‌ها احساس امنیت دهد. می­توانید چیزهای کوچکی را که به شما تعلق دارد به آن­‌ها بدهید. در نتیجه، آن­‌ها چیزی از شما دارند که در زمان دلتنگی به آن رجوع کنند. این شیء می­‌تواند یک عکس، بالش، تی­شرت مورد علاقه یا شاید کتابی باشد که هر دوی شما از خواندن آن لذت می‌­برید. کنار کسی که از او مراقبت می‌­کند، این اشیاء نیز می‌­تواند به آن­­­ها در غیاب شما آرامش دهد.

۹. برخی کودکان دوست دارند نقاشی بکشند و آن را به والدینشان بدهند تا با خود به سفر ببرند.

۱۰. در صورتی که برای آماده کردن کودکتان درباره سفر زمان گذاشتید و موارد بالا را انجام دادید، بهتر است از خداحافظی طولانی پرهیز کنید.

۱۱. وقتی از خانه دور هستید، می‌­توانید با کودکتان تماس تلفنی یا تصویری بگیرید یا در صورتی که سفرتان طولانی‌­تر شد، برایش کارت پستال بفرستید. اگر به شما گفت دلش برایتان تنگ شده یا ناراحت است، به او بگویید بعد از بازگشتتان به خانه، چه برنامه‌هایی دارید و دوباره کنار هم خواهید بود.

۱۲. وقتی از سفر برگشتید، برای لحظات اولی که وارد خانه می­‌شوید برنامه­‌ای در ذهن داشته باشید تا دوباره با فرزندتان ارتباط برقرار کنید.

به کمک این روش‌ها می‌توانید مسافرت بدون کودک را مدیریت کنید و این دوری موقت از کودک به رابطه شما و فرزندتان آسیببی وارد نکند.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما