فوریه 24
بازدید : 772
نظرات : بدون دیدگاه
دعوا جلوی بچه ها ممنوع!

از جمله موارد آسیب زا بر روان کودکان جو متشنج در خانواده است، چراکه وقتی والدین در مقابل کودک خود دعوا می‌کنند این عمل آن‌ها بر روان اون اثرات مخربی می‌گذارد. در برخی از مواقع دعوا از حالت کلامی خارجی و فیزیکی می‌شود، والدین منبع امنیت برای کودکان هستند، زمانی که دعوا به منبع خشونت […]

از جمله موارد آسیب زا بر روان کودکان جو متشنج در خانواده است، چراکه وقتی والدین در مقابل کودک خود دعوا می‌کنند این عمل آن‌ها بر روان اون اثرات مخربی می‌گذارد.

در برخی از مواقع دعوا از حالت کلامی خارجی و فیزیکی می‌شود، والدین منبع امنیت برای کودکان هستند، زمانی که دعوا به منبع خشونت تبدیل می‌شود کودک از لحاظ روانی احساس رها شدگی می‌کند.

کودک در چنین موقعیتی به سمت والدی که پرخاشگر است نمی‌رود، به عنوان مثال کودک به سمت پدری که درگیری فیزیکی با مادر دارد متمایل نمی‌شود، چراکه منبع اصلی خشنونت برای کودک است.

کودک به سمت مادر نیز نمی‌رود، چراکه مادر قربانی خشونت شده و نمی‌تواند حس امنیت را به کودک دهد، زیرا مادر هنوز احساس امنیت ندارد.

احساس عدم امنیت در خانه می‌تواند برای کودکان آسیب زا باشد، این کودکان در بلند مدت دچار اضطراب و ترس‌های شدید می‌شوند که حتی ممکن است به اختلالات دیگر منجر شود.

زمانی که جو متشنج خانه ادامه یابد و کودک در این فضا بزرگ شود به بیرون از خانه متمایل می‌شود، چراکه نتوانسته احساس امنیت را از خانواده دریافت کند، بنابراین جای دیگر به دنبال این احساس امنیت است.

هنگامی که فرزندان به بیرون از خانه تمایل پیدا می‌کنند رابطه والد_فرزندی خوبی شکل نمی‌گیرد و فرزندان از افرادی که خیلی قابل اعتماد نیستند امنیت دریافت کند که در دوران نوجوانی خطرناک است.

در دوران نوجوانی ارتباط فرزندان با والدین باید خوب باشد، دوره نوجوانی دوره حساسی است، اگر ارتباط کم باشد آسیب‌هایی برای فرزندان به همراه دارد.

کودکانی که در یک محیط متشنج زندگی می‌کنند یک بار عاطفی بر آن‌ها تحمیل می‌شود، به عنوان مثال کودک سنگ صبور مادر می‌شود و مادر از بد بودن پدر به کودک می‌گوید، در حالی که کودک تحمل این بار عاطفی را ندارد و باید درگیر دنیای کودکانه خود باشد.

والدین نباید مثلث سازی کنند، مثلث سازی یعنی کودک با مادر یک طرف و پدر در طرف مقابل و یا بالعکس، قطعا چنین روابطی به خانواده آسیب می‌زند.

اگر تعارض بین والدین زیاد است به مشاوره برای زوج درمانی مراجعه کنند تا بتوانند زندگی خود را حفظ کنند تا بر روان کودک‌شان آسیب وارد نشود.

اگر تعارض والدین با یکدیگر شدید نیست توصیه می‌شود که در مقابل کودکان با یکدیگر درگیر نشوند، زمانی را تعیین کنند و بیرون از خانه بدون حضور کودک درباره تعارضات مذاکره کنند.

زمانی که زوجین به بیرون از خانه برای حل تعارضات می‌روند چند مزیت دارد، اول؛ در مقابل کودک با یکدیگر مشاجره نمی‌کنند، دوم؛ هنگام مذاکره ممکن است هیجانات بالا رود و درگیری فیزیکی رخ دهد، لذا هنگامی که بیرون از خانه هستند چنین مشکلی پیش نخواهد شد.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما