فوریه 24
بازدید : 617
نظرات : بدون دیدگاه
اگر کودکتان بدغذاست

اگر کودکتان بدغذاست، زمان غذا خوردن را به میدان جنگ با او تبدیل نکنید، چراکه به زور غذا خوراندن به کودک نه تنها چاره کار نیست، بلکه لجبازی و مقاومت او را افزیش می‌دهد و رابطه شما با کودکتان را مخدوش می‌کند. در عوض سعی کنید از راهکار‌های بهتری برای تشویق کودک خود به غذا […]

اگر کودکتان بدغذاست، زمان غذا خوردن را به میدان جنگ با او تبدیل نکنید، چراکه به زور غذا خوراندن به کودک نه تنها چاره کار نیست، بلکه لجبازی و مقاومت او را افزیش می‌دهد و رابطه شما با کودکتان را مخدوش می‌کند.

در عوض سعی کنید از راهکار‌های بهتری برای تشویق کودک خود به غذا خوردن استفاده کنید، در ابتدا باید بدانید برخی از کودکان مانند بسیاری از انسان‌های دیگر برخی مواد خوراکی را دوست ندارند و شاید این مواد خوراکی جزء مواد مقوی و لازم برای رشد کودکتان باشند که نخوردن آن‌ها شما را نگران می‌کند.

والدین در این موارد می‌توانند با متخصص تغذیه مشورت کنند و مواد غذایی دیگری را جایگزین کنند تا مواد مغذی لازم به بدن کودک برسد.

اگر کودکتان به طور کلی اشتهای کمی دارد و وزن او نسبت به سن و قدش کمتر از حد لازم است، باید به پزشک مراجعه کنید، علت بررسی و در صورت لزوم مکمل‌های غذایی برای کودک تجویز شود.

کودک را به غذا خوردن تشویق کنید و می‌توانید ظاهر غذا را کودکانه و زیبا تزئین کنید تا کودک خوشش بیاید، همچنین برای تهیه غذا از او نظرخواهی کنید، مثلاً سه پیشنهاد مطرح کنید و از او بپرسید: “کدام یکی را دوست داری، امروز برات درست کنم؟ “.

می‌توانید برای تهیه مواد خوراکی جهت طبخ غذا، کودک را همراه خود ببرید و او را در خرید مواد لازم مشارکت دهید و همچنین هنگام پخت غذا نیز به او اجازه دهید برخی از کار‌های ساده را انجام دهد.

کودکان وقتی در خرید مواد غذایی و پخت آن مشارکت کنند، شوق و ذوق بیشتری برای خوردن غذا خواهند داشت،هنگام غذا خوردن، حجم زیادی از غذا را جلوی کودک نگذارید، بلکه اجازه دهید ابتدا مقدار کمی از غذا را که در بشقابش ریخته‌اید، بخورد و سپس کمی دیگر از غذا را اضافه کنید.

تعداد وعده‌های غذایی کودکتان را زیاد و حجم هر وعده را کاهش دهید، قبل از غذا به هیچ عنوان به او تنقلات ندهید، بلکه تنقلات و خوراکی‌ها را به عنوان پاداش غذا خوردن، بعد از صرف غذا به او دهید.

با کودکتان قرادادی ببندید که هر وقت مقدار لازمی از غذایش را خورد، می‌تواند بعد از غذا خوراکی مورد نظرش را به عنوان جایزه بخورد.

برای کودکان کوچکتر می‌توانید از بازی و شعر به منظور تبدیل زمان غذا به زمانی برای تفریح و خوش گذارندن کودکتان استفاده کنید و غذا دادن را با شعر همراه کنید، عروسک‌های او را بچینید و بازی غذا خوردن را با هم بازی کنید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما