فوریه 28
بازدید : 437
نظرات : بدون دیدگاه
کرونا چه بر سر فرزندم می آورد؟

این روزها به دلیل اخبار کرونایی کودکان نیز ممکن است مانند بزرگسالان تحت تاثیر شرایط ایجاد شده قراربگیرند و دچار اضطراب شوند اما با این تفاوت که ممکن است همچون بزرگترها نتواند در مورد این ویروس صحبت کنند. توصیه می‌شود با در نظر گرفتن سن کودک در مورد شرایطی که در آن به سر می‌بریم […]

این روزها به دلیل اخبار کرونایی کودکان نیز ممکن است مانند بزرگسالان تحت تاثیر شرایط ایجاد شده قراربگیرند و دچار اضطراب شوند اما با این تفاوت که ممکن است همچون بزرگترها نتواند در مورد این ویروس صحبت کنند.
توصیه می‌شود با در نظر گرفتن سن کودک در مورد شرایطی که در آن به سر می‌بریم صحبت کنید و به وی اطلاعات متناسب با سنش را بدهید.
ممکن است کودکان در اثر استرس و یا نگرانی بیش از حد دچار علائمی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال، گریه، بی قراری، پرخاشگری، کاهش اشتها و یا اختلال خواب شوند. به یاد داشته باشید این علائم چنانچه ناشی از استرس باشد طبیعی است و با کاهش استرس این نشانه‌ها هم کم می‌شود ولی در صورت تکرار و طولانی شدن این علائم بیش از دو یا سه روز حتما با پزشک مشورت کنید.
در این گونه مواقع بهتر است تا حد امکان در مورد کمیت و کیفیت عملکرد کودکان و دانش آموزان آسان بگیرید. برای مثال اگر در فصل امتحانات هستند و نگران نتیجه هستند، به آنها اطمینان بدهید که اولیاء مدرسه حتما خودشان برای این شرایط فکری خواهند کرد و یا فرصت جبران خواهند داد.
به کودکان بگویید طبیعی است که استرس داشته باشند و نگران خود یا نزدیکان باشند ولی نشانه‌های اضطراب بیش از حد و غیرطبیعی را نیز به آنها آموزش دهید. آنها را تشویق کنید نگرانی‌هایشان را با شما در میان بگذارند و در صورتی که استرس زیادی داشتند از پزشک، روانپزشک یا روانشناس کمک بگیرید. کودکان درشرایط بحران و پس از وقوع حوادث ناگوار بیش ازهر زمان دیگری نیاز به بازی و تفریح دارند. بازی باعث منحرف کردن توجه آنان از استرس می‌شود وبه آنها آرامش می‌دهد. سعی کنید برنامه‌های سرگرمی و بازی کودکان را در منزل بیشتر کنید.
روش‌های آرام سازی را با کودکان تمرین کنید. برای مثال می‌توانید در منزل روش‌های آرام سازی عضلانی، تنفس عمیق، تجسم خلاقانه را تمرین کنید. یکی از تمرین‌های آرام‌سازی برای کودکان نقاشی کردن است؛ به کودکان کمک کنید در مورد موضوعی که نسبت به آن ترس و یا نگرانی دارند نقاشی بکشند. تمرین دیگر قصه گویی است به کودکان کمک کنید موضوعی که نسبت به آن ترس و یا نگرانی دارند را به صورت داستان یا قصه بازگو کنند.
همچنین بازی داستان نویسی روش دیگری برای آرام کردن کودکان است به این شکل که به کودکان کمک کنید با استفاده از یک کاغذ و قلم یک داستان را شروع کنند و در بالای صفحه یک یا چند خط در مورد داستان خود بنویسند و سپس کاغذ را به کودک یا فرد دیگری که کنارش هست بدهد تا ادامه داستان را بنویسد کاغذ را به همه کودکان و افرادی که در آن جمع حضور دارند بدهید تا هر نفر قسمتی از داستان را تکمیل کند و درنهایت به دست اولین نفر برسد و سپس داستان نهایی را برای همه بخواند، این کار علاوه بر اینکه باعث سرگرمی و انحراف فکر کودکان از افکار مزاحم و استرس‌زا می‌شود در بسیاری مواقع باعث خنده و شادی و احساس آرامش و لذت در آنها خواهد شد.
بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، ضمن صحبت با کودکان در مورد شرایط، آنها را در جریان جزئیات وقایع مانند تعداد مبتلایان و یا مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا قرار ندهید. تاحد امکان اخبار را در حضور کودکان دنبال نکنید. از سوی دیگر حفظ نظم برنامه‌های روزمره کودک مانند خواب و غذا و بازی بسیار مهم است. درصورت نیاز به کمک‌های تخصصی، کودکان را به مراکز خدمات جامع سلامت، درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و یا هر مرکز درمانی که در دسترس شماست ببرید.

نویسنده این مطلب :

خانم خوش بیانی

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما